1. Jak najít dobrou práci
„Nejlepším a zároveň nejjednodušším způsobem je začít se ptát u příbuzných a známých. Jednak vás mohou přímo doporučit na vybranou pozici a jednak se vám otevřou dveře k zajímavějším pracovním nabídkám, než jaké si můžete přečíst v inzerátech. Navíc studentům doporučuji se už během studia rozhlížet po zajímavých možnostech a nečekat na poslední chvíli. Brigáda nebo odborná stáž se může proměnit v zajímavou práci na hlavní pracovní poměr,“ říká výkonný ředitel Řízení segmentů Poštovní spořitelny Aleš Pospíšil. Jednou z dalších možností, jak získat práci ve firmě s dobrou pověstí, je tuto společnost oslovit přímo se svojí pracovní nabídkou. Rozhodně neuděláte chybu, pokud svůj životopis odešlete do vybrané společnosti společně s motivačním dopisem, který bude vysvětlovat, proč byste chtěli pracovat právě v tomto odvětví.
Je možné, že požadovaná pozici nebude volná. Pokud si vás ale firma vybere na jiné místo, pak rozhodně neváhejte. Důležité je práci sehnat a časem se ukáže, zda by byl možný přesun na vámi vybranou pozici. Poslední z možností je využít nabídku pracovních inzerátů v tisku a na internetu. Pracovní pozice vhodné pro absolventy bývají často v nabídkách označené. Nezapomeňte na to, že při výběru zaměstnání je dobré oslovit několik firem s různými pozicemi. Vždy je lepší mít v záloze několik různých pracovních nabídek.
Rada navíc: Při výběru vždy dobře srovnejte své představy o práci s realitou a nezapomeňte, že lhát v životopisu se nevyplácí!
2. Náležitosti pracovní smlouvy
Pracovní poměr vzniká na základě podpisu pracovní smlouvy zaměstnavatelem a zaměstnancem. Mezi nezbytné náležitosti pracovní smlouvy patří popis druhu práce, místo výkonu práce a den nástupu do zaměstnání. Mimoto je možné do pracovní smlouvy zahrnout další podmínky, na kterých mají účastníci zájem, například zkušební dobu nebo možné sankce za neplnění pracovních úkolů. Uvedeným dnem nástupu do zaměstnání vzniká pracovní poměr a spolu s ním začínají platit všechna práva a povinnosti jak zaměstnanci, tak i zaměstnavatele. „Od nového roku začala platit nová pravidla v zákoníku práce. Mimo jiné se týkají výše odstupného, která závisí na počtu odpracovaných let.
V případě, že budete v zaměstnání kratší dobu než jeden rok, pak dostanete pouze jeden měsíční plat,“ upřesňuje Aleš Pospíšil. Tato změna majitelům firem usnadňuje rozhodování v případě, že budou nuceni propouštět. Výdaje na odstupné totiž u krátkodobých zaměstnanců nemusí být příliš vysoké. Právě na to mohou doplácet absolventi, kteří nastoupí do svého prvního zaměstnání. Může se jim totiž snáze stát, že jako nováčci opustí firmu mezi prvními.
REKLAMA
Rada navíc: Ke vzniku pracovního poměru dojde, i když do práce nenastoupíte. V případě, že jste ve stanovený den nástupu do práce nemocní, dejte maximálně do týdne vědět svému zaměstnavateli. Jinak můžete čekat odstoupení od pracovní smlouvy
3. Nezbytné doklady při nástupu
Před nástupem do zaměstnání si zkontrolujte doklady totožnosti (občanský průkaz nebo platný cestovní pas), připravte si kartičku zdravotní pojišťovny. Pokud jste již při studiu chodili do práce, pak si nezapomeňte u bývalého zaměstnavatele vyžádat zápočtový list. Po skončení studia také myslete na to, že je čas změnit studentský bankovní účet. Mnoho bank již nabízí i zvýhodněné absolventské účty (např. Era osobní účet je pro mladé omezen pouze věkem). Při nástupu do zaměstnání nezapomeňte informovat nového zaměstnavatele o čísle vašeho účtu, aby vám na něj mohl každý měsíc posílat předem stanovenou čistou mzdu.
Rada navíc: S první výplatou také zvažte, zda vám nezbude část volných prostředků na pravidelné spoření a investice. Je dobré myslet a s prvním zaměstnáním si postupně vytvářet finanční polštář, jehož optimální velikost by měla alespoň zpočátku tvořit alespoň tři měsíční platy.
4. Složky mzdy
Většina firem platí svým zaměstnancům základní mzdu (tzv. fixní plat) a prémie (tzv. pohyblivou složku mzdy). Tyto prémie jsou variabilní a většinou se odvíjí od skutečného výkonu pracovníka potažmo hospodaření firmy. Hlavním cíle je motivovat zaměstnance k lepším výkonům. Nejčastějším poměrem je 70:30 – 70 % platu tvoří základní mzda a 30 % prémie. I při zvýšení platu můžete očekávat zachovaný stejný poměr. „O rozdělení mzdy se můžete dozvědět ze mzdového výměru nebo pracovní smlouvy. Velkou nevýhodou výměru je, že firma může kdykoliv vaši mzdu měnit. Jednoznačně lepší variantou je proto požadovat rozdělení mzdy přímo v pracovní smlouvě,“ říká Aleš Pospíšil.
REKLAMA
Rada navíc: Nezapomeňte, že pokud jste ve stanoveném čase splnili předem stanovená kritéria, pak se z pohyblivé složky mzdy stává složka nároková.
5. Zaměstnanecké benefity
Nejžádanějším zaměstnaneckým benefitem je příspěvek na penzijní připojištění, který svým zaměstnancům nabízí přes 20 % českých firem. Představuje nejžádanější zaměstnanecký benefit, jehož obliba v současné době vedle stále populárních stravenek vzrůstá. „Důvody jsou hned dva: finanční krize a plánovaná důchodová reforma, která naplno odstartuje úderem půlnoci z 31.12.2012 na 1.1. 2013. Lidé se začali bát, zda prožijí důstojné stáří, a proto jsou rádi za jakoukoli podporu. Průměrný příspěvek zaměstnavatele se dokonce v poslední době zvyšuje. Jeho průměrná výše je 600 Kč měsíčně,“ říká Aleš Pospíšil. Penzijní připojištění navíc patří od svého vzniku v roce 1994 mezi nejoblíbenější spořicí nástroje. Svou roli zde hraje i narůstající výše státního příspěvku a také možnost snížení základu daně z příjmů až o 12 000 Kč. Za zaměstnanecký benefit lze považovat i nastavení reálných individuálních cílů u každého zaměstnance. Ty vedou k jeho vyšší motivaci, pracovnímu nasazení a tím i k vyšší finanční odměně.
Rada navíc: Zajímejte se také, zda zaměstnavatel nabízí stravenky, flexi passy, podporu vzdělávání, služební vozidlo pro soukromé účely nebo využívání sportovních a zdravotnických zařízení.