CZK/€ 25.290 -0,08%

CZK/$ 23.891 -0,54%

CZK/£ 30.298 -0,45%

CZK/CHF 26.927 -0,29%

29. 11. 2012

0 komentářů

Subjekty:

Období chodníkových úrazů je tu. Počet těchto zranění rok od roku roste

 


 

„Počet oprávněných nároků na odškodné z takových úrazů narůstá. V roce 2009 jsme ve městech, která jsou u nás pojištěna, vyplatili odškodné téměř dvěma stovkám poškozených lidí. V roce 2010 to už bylo zhruba 280 případů a loni už 330. Kolik to bude letos, teprve uvidíme, protože nejkritičtější období zimy právě klepe na dveře,“ uvedl Marcel Klaban, ředitel Odboru služeb klientům neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny.

V případě takových úrazů se nejedná o malé částky. Plnění často přesahuje 40 tisíc korun. „Pokud k bolestnému za zlomenou nohu, které činí cca 12 tisíc korun, přičteme i vyplacení ušlé mzdy, tedy rozdílu mezi mzdou poškozeného a tím, co mu je uhrazeno z nemocenské po celou dobu léčení, pak se celkové odškodné může vyšplhat až k částkám v řádu desítek tisíc,“ potvrdil Marcel Klaban z ČSOB Pojišťovny.

Za sypání chodníků a odklízení sněhu a ledu z nich jsou odpovědná města a obce. Některá z nich jsou pro případ těchto úrazů pojištěna prostřednictvím pojištění odpovědnosti za škodu. „Povědomí lidí, jak mají v takových situacích postupovat, sice narůstá, stále je ale vysoké procento případů, kdy odškodné platit nemůžeme. Buď na něj nevznikl nárok, nebo poškozený jednoduše nevěděl, jak věc řešit,“ sdělil Marcel Klaban z ČSOB Pojišťovny

Ne každý pád na chodníku automatiky znamená vznik odpovědnosti za škodu a tedy nárok na odškodné. „Město nebo obec může být pojištěno proti takovým situacím nebo nemusí. Pokud není pojištění uzavřeno, město nebo obec posuzuje jednotlivé případy a v případě uznání své odpovědnosti pak plnění poškozenému vyplácí ze svých prostředků. V obou případech by poškozený neměl zapomenout pokusit se co nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné události. Může to znít absurdně, ale pokud člověk nabourá autem, také je pro případnou úhradu škody z pojistky důležité co nejpřesnější zdokumentování okolností nehody,“ uvedl Marcel Klaban s tím, že pak je mnohem snazší pro obec či pojišťovnu posuzovat oprávněnost nároku na odškodné. Klíčové je v takových případech vždy rozhodnutí města, respektive správce komunikace, a to především v tom, zda odpovědnost za neschůdnost chodníku uzná či neuzná.

Jak by měl postupovat poškozený

  • Pokusit se (samozřejmě pokud zdravotní stav umožňuje; pokud ne, tak využít kolemjdoucí, rodinné příslušníky, známé, kamarády, kolegy) co nejobjektivněji zdokumentovat vznik a průběh škodné události:
  • Prokázat výši vzniklé škody na zdraví doložením především následujích dokladů:
  • Uplatnit vůči vlastníkovi pozemní komunikace (nejčastěji obce či kraje) nárok na náhradu škody na zdraví a doložit všemi výše uvedenými důkazy (jak o okolnostech vzniku škodné události, tak o rozsahu vzniklé škody na zdraví)
  • Přesné místo vzniku škodné události
  • Přesné datum a čas vzniku škodné události
  • Přesný a detailní popis okolností vzniku škodné události, věty typu „….všechny chodníky byly neuklizené, tak jsem upadl….“ pro posouzení nestačí – (upřesnit: sníh – jaká intenzita sněžení, jaká vrstva, zakryl nějaké nerovnosti povrchu, zakryl zmrazky ledu apod.; led – plošně ojedinělý nebo souvislý; výtluk – přibližné půdorysné a hloubkové rozměry, tvar, ostrost hran, materiál povrchu apod.)
  • Zajistit si kontakt na svědky vzniku a průběhu škodné události
  • Pořídit fotodokumentace místa vzniku škodné události (např. fotoaparátem v mobilu)
  • Posudek o bolestném
  • Posudek o ztížení společenského uplatnění
  • Potvrzení o ztrátě na výdělku
  • Doložení výdajů v hotovosti, které související s léčením (jízdné do zdravotnických zařízení; doplatky za medikamenty a léčebné prostředky; regulační poplatky apod.)

Kdy mám na odškodné nárok

  • Závada ve sjízdnosti/schůdnosti podstatně a výrazně vybočuje z aktuálního stavu pozemní komunikace
  • Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro uživatele pozemní komunikace nepředpokládatelná
  • Závada ve sjízdnosti/schůdnosti je pro obec či kraj odstranitelná běžnou údržbou
  • Poškozený svůj pohyb (jízdu/chůzi) plně obezřetně přizpůsobil aktuálnímu stavu pozemní komunikace a aktuálním povětrnostním podmínkám
  • Obec či kraj neprokázaly, že nebylo v jejich objektivních mezích závadu ve sjízdnosti/schůdnosti odstranit/zmírnit/upozornit na ni
  • Nejedná se o tzv. vymezenou neudržovanou pozemní komunikaci
  • Nejedná se o účelovou komunikaci
  • Není dáno výlučné spoluzavinění na straně poškozeného

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *