27. 03. 2015
Únik citlivých dat? Facebooku většina lidí odpustí, banka dostane kopačky
Pokud dojde k úniku dat pochybením, které zapříčinila banka, necelých 78 % dotázaných by začalo převod finančních prostředků zařizovat okamžitě, dalších 16 % by tento postup zvažovalo v závislosti na druhu ztracených informací. Téměř pro polovinu dotázaných (46 %) by byla jasným impulzem ke změně banky ztráta osobních údajů, které se dají snadno zneužít – rodné číslo nebo číslo občanského průkazu. Jako další důvody vedoucí k rozvázání spolupráce uváděli respondenti únik údajů o prováděných transakcích (28 %) a platebních kartách (22 %). Jasně se tak ukázalo, že důvěra klientů je velmi křehká a bankám se rozhodně nevyplatí chybovat.
“Lidé považují banky a další podobné instituce za seriózní podniky, které by měly dbát na dostatečné zabezpečení veškerých dat, a sami na ně proto kladou zvýšené nároky. Je to logické – ukládají do nich peníze, o které nechtějí přijít, a zároveň jim sdělují důvěrné osobní informace, které může kdokoli nepovolaný snadno zneužít. Za každé pochybení tak banka tvrdě platí – ve většině případů poškozený klient dříve nebo později odejde jinam,” komentuje Jakub Mahdal, CEO společnosti Safetica.
Minimální dopady by naopak měla ztráta citlivých informací – v porovnání s bankovními institucemi – na nejrozšířenější sociální síť Facebook. Po úniku osobních údajů třetí osobě by se k nekompromisnímu zrušení profilu odhodlalo pouze 10 % dotázaných, 31 % by o vymazání účtu uvažovalo. Pro více než polovinu lidí (59 %) by ztráta dat nerozhodila, svůj účet by si dotazovaní ponechali i poté. Jako nejčastější důvod, který by uživatele přiměl ke smazání účtu na Facebooku, byl uváděn únik soukromých konverzací, a to ve 47 % případů. Dalších 21 % uživatelů by svůj profil odstranilo, pokud by došlo k úniku dat ve formě fotografií jejich nezletilých dětí či příbuzných. Necelá třetina respondentů (29 %) se nechala slyšet, že jim na charakteru uniklých dat nezáleží a svůj účet by si na Facebooku ponechali.
„Zásadním rozdílem mezi vnímáním důvěry k bance a k sociální síti je konkurenční boj, který je v případě finančních institucí o mnoho výraznější než je tomu např. u Facebooku. Většina bank nabízí nejrůznější výhody. U sociálních sítí je to jinak. Facebook sice není jedinou sociální sítí na světě, je však nejrozšířenější a v současnosti také nejoblíbenější. Žádná jiná sociální síť nenabídne totiž uživatelům tak velkou škálu služeb v jednotném rozhraní. Důležitým faktorem je také počet zaregistrovaných přátel. To jsou důvody, pro které Facebooku lidé únik dat odpustí snáze. O to více doporučuji zaměřit se na nastavení oprávnění, zamyslet se, s kým chci opravdu sdílet osobní informace, ať už se jedná o fotografie z dovolené nebo datum mého narození, místo bydliště atd.“ říká Petr Zikeš, COO společnosti Safetica.
Přes 43 % dotázaných mělo dosud štěstí a s únikem dat se nikdy nesetkalo. Ovšem podobné procento respondentů (41 %) naopak alespoň jednou v minulosti přišlo jak o citlivé informace uložené v bankovním systému, tak o data z nejpopulárnější sociální sítě. I přes tak velké číslo však Facebook o své uživatele nepřichází, za což vděčí právě tomu, že je jedinečný a ve své podstatě „nenahraditelný“.
REKLAMA