ING Food & Beverages je akciový podílový fond zaměřený na investice do firem z oblasti spotřebního zboží. Je denominovaný a v České republice nabízený v americkém dolaru. Založen byl v roce 2001 a s kapitalizací přes 200 mil. USD se jedná o jeden z nejmenších fondů v dané kategorii. V ČR má prakticky jediného přímého konkurenta, jímž je fond KBC Food & Personal Products nabízený dceřinou společností ČSOB z belgické skupiny KBC.
Z pozice hlavního portfolio manažera se o řízení investic stará Jeff Meys. Působil např. také v londýnské investiční bance UBS a je držitelem titulu VBA, který je ekvivalentem známého CFA. Dobré výsledky vykazuje při řízení sektorově zaměřených fondů.
Tabulka 1: Základní data fondu ING Food & Beverages
Základní data (31. 07. 2013) |
|
Správce fondu |
ING Investment Management |
ISIN |
LU0121192677 |
Typ fondu |
akciový |
Vznik fondu |
27. 04. 2001 |
Velikost |
213 mil. USD |
Zdroj: ING Investment Management
Portfolio a strategie fondu
Fond ING Food & Beverages se zaměřuje na základní necyklické spotřební zboží, a tedy by hospodářský cyklus na vývoj tohoto odvětví měl mít nižší vliv. Fond nemá předem stanovený styl investování, manažer k portfoliu tedy přistupuje jako hodnotově, tak i růstově.
Investičním cílem je silně a jasně překonávat průměrný výnos 2 % p.a. na 3leté periodě. Počet titulů by se měl pohybovat mezi 30 až 40 společnostmi. Váhy jednotlivých titulů pak dle slov Meyse reflektují hlavně důvěru portfolio manažera v danou společnost a její růstový potenciál. Fondu tak dominuje potravinářský gigant Nestlé, v jeho závěsu je pak např. skupina Procter & Gamble vyrábějící čistící, kosmetické a hygienické prostředky. Velmi sympaticky na mě pak působí fakt, že v top 10 akciích je téměř polovina portfolia, výsledky favoritů tak nejsou ztraceny kvůli malému zastoupení.
Svou investiční náturu a myšlenkové pochody pak Jeff Meys specifikuje následovně (přeložena emailová komunikace): „Fond se zaměřuje na společnosti, které mají dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu a jsou tak schopné zvyšovat své tržní podíly. Snažíme se také sledovat atraktivní rozvíjející se trhy, kde příznivá demografie, rostoucí střední třída a necelistvé prostředí retailingu dává prostor pro příznivý růst. Do portfolia se snažíme postupně promítat i další témata jako např. stárnoucí populaci rozvinutých ekonomik, zaměření se na inovační prostředí a také situaci tzv. soft commodities (kukuřice, káva, cukr, kakaové boby, pšenice atd.).“
Graf 1: Regionální složení fondu ING Food & Beverages
Zdroj: ING Investment Management, data platná k 31. 7. 2013
Výhledy daného sektoru a potažmo samozřejmě i samotného fondu vidí hlavní portfolio manažer následovně (přeložena emailová komunikace): „Na regionální úrovni se snažíme o růst podílů na rozvíjejících se trzích. Oblibu nacházíme v odvětví drogerie, které těží ze zlepšujících se poptávkových trendů. Prodejci potravin pak musí neustále čelit zvyšující se konkurenci ze stran diskontních prodejen (Wal-Mart apod.), které rozšiřují svůj potravinový sortiment z důvodu nalákání více zákazníků. U výrobců potravin pak hledáme takové, kteří mají silnou značku, inovační potenciál a jsou schopni čelit tlakům ze strany prodejců. Pozitivní je pro nás i situace v tabákovém průmyslu. Výhledy pro výrobce nápojů zastiňují různé fúze a akviziční dohody. Jsme opatrní ohledně vývoje cenové síly na rozvinutých trzích.“
Co nám říká statistika
Za svůj srovnávací index přijal tento fond index MSCI Consumer Staples (net).
Tabulka 2: Statistické ukazatele fondu ING Food & Beverages
Statistické ukazatele (3 roky) |
|
Volatilita |
11,74% |
Beta |
1,05 |
Sharpe Ratio |
1,08% |
R-Squared |
0,95 |
Zdroj: ING Investment Management, data platná k 31. 7. 2013
Povaha tohoto fondu mu předurčuje lehce nižší volatilitu, pohybuje se na úrovních okolo 10 %. Pro kvalitní správu pak hovoří i soustavně kladné sharpe ratio neboli poměr výkonu a rizika, které šplhá přes hodnotu 1.
Další ukazatele jako např. R-squared, faktor beta či tracking error ukazují snahu aktivního přístupu ke správě, záporná alfa i information ratio ale hovoří proti snahám portfolio manažera. Dle dokumentu „sdělení klíčových informací“ celková nákladovost v podobě TER dosahuje 2,39 %, což je pro mě osobně vysoké číslo, přes půl procentního bodu nad konkurencí.
Graf 2: Vývoj investice do fondu ING Food & Beverages (v USD)
Zdroj: ING Investment Management
Od založení fondu lze sledovat stabilní a dobrou výkonnost, velmi pozitivní vývoj pak lze sledovat v po krizovém období. Velmi dobře působí i dosažení kladného výsledku v často ztrátovém roce 2011.
Tabulka 3: Historická výkonnost fondu ING Food & Beverages a konkurence v podobě KBC Food & Personal Products (v CZK)
|
ING Food & Beverages |
KBC Food & Personal Products |
jednotlivé roky |
||
2006 |
3,52% |
4,47% |
2007 |
5,11% |
7,43% |
2008 |
–24,19% |
–23,33% |
2009 |
24,93% |
22,53% |
2010 |
10,05% |
15,02% |
2011 |
11,55% |
9,88% |
2012 |
6,75% |
8,45% |
kumulované výsledky |
||
6 měsíců |
7,22% |
11,58% |
1 rok |
4,97% |
8,98% |
3 roky (p.a.) |
12,98% |
15,60% |
5 let (p.a.) |
12,83% |
14,78% |
10 let (p.a.) |
5,31% |
7,67% |
Zdroj: Morningstar.com, data platná k 31. 7. 2013
Celkové hodnocení
ING Food & Beverages je fondem zaměřeným na základní necyklické sektory. To pro mě znamená, že jeho ambice sahají k obsazení akciových složek konzervativního portfolia. Tento fond by ve špatných dobách neměl být tak volatilní jako ostatní akciové fondy, z dlouhodobého hlediska ovšem není výnosový potenciál tak vysoký, jako u agresivnějších fondů.
Na Grafu 3 je vidět srovnání výkonnosti fondu v posledních turbulentních letech s akciovými fondy konzervativnějšími i agresivními. V období krize tento fond pak odepsal méně než ostatní fondy, v dobách boomu naopak lehce ztrácí.
Graf 3: Srovnání výkonnosti v jednotlivých letech (v CZK)
Zdroj: Morningstar.com, data platná k 31. 7. 2013
Pokud ho srovnám s konkurencí od společnosti KBC, je výrazně dražší. Má mnohem koncentrovanější portfolio, aktivnější přístup ke správě a odtud plynou i vyšší správní náklady. Výsledkově se oba fondy víceméně střídají na čele, KBC Food & Personal Products má na delší periodě lehce vyšší výnos.
Výhodou je pro mě lepší distribuce analyzovaného fondu od ING, často je tak možno portfolio vytvořit s menší administrativní zátěží a zvyšuje se tak přehlednost. Ale potenciál obou fondů je podobný.
Fond ING Food & Beverages tak doporučuji jako možnost akciové složky konzervativních portfolií, konkrétní rozložení a váhy jsou již otázkou osobní investiční strategie a daného horizontu.
Autor působí jako junior investiční poradce FINEZ Investment Management.