Nové fondy Partners Universe 10 a 13 jsou v nabídce od 28. dubna a jsou určeny především investorům s investičním horizontem delším než 5 let a vyšší tolerancí k riziku. Partners Universe 10 nabízí vyvážené portfolio s podílem rizikových aktiv 70 %, Partners Universe 13 je pak určen dynamickým investorům, kterým nebude vadit alokace až 90 % prostředků do rizikových aktiv. To je poněkud neobvyklé, protože čeští investoři jsou považováni za hodně konzervativní a do rizika se jim moc nechce.
Partners si od nových fondů hodně slibují, v čemž jim může pomoci statistika o tom, že lidé mají dostatek volných peněz k tomu, aby investovali. Svou silnou stránku vidí Partners v distribuci, ale stejně je těžké odhadnout, jestli budou lidé ochotni investovat do rizikovějších aktiv, které jsou po vývoji v posledních letech spíše v nemilosti. Možná i proto společnost uvažuje o otevření konzervativního fondu.
Hlavním tahákem má být aktivní správa fondů bez navázání na benchmark, v kombinaci s širokou nabídkou fondů v portfoliích fondů Partners. Společnost chce investovat do fondů nebo ETF desítek investičních společností, které patří mezi nejznámější a největší ve světě, přičemž na výběr by mělo být více než 2 500 fondů. V současnosti se tento počet pohybuje kolem pěti stovek od jedenácti investičních společností.
Pravdou je, že samotný klient či poradce by měl určitě velký problém s výběrem vhodného produktu, resp. portfolia fondů z takového množství a nabídka investiční společnosti může tento výběr zjednodušit a zefektivnit. Aktivní správa fondů bez benchmarku zase dává manažerům fondu volnost při změnách strategie a flexibilitu při změnách vývoje na trzích. Zkušenosti ale mluví sami za sebe a dlouhodobé překonávání trhu není pravidlem nejenom u většiny amatérů, resp. indivuálních investorů, ale i u drtivé většiny profesionálních portfolio manažerů.
Pomůže Pioneer
Pomáhat se správou fondů budou Partnerům lidé ze společnosti Pioneer Investments. Možná proto nikoho nepřekvapí, že nové fondy Partners Universe mají velmi podobnou strategii, jakou již několik let prezentuje společnost Pioneer pod hlavičkou Multibrand. Nabízí Konzervativní, Vyváženou a Progresivní strategii a hlavním tahákem je stejně jako u Partners možnost investovat do fondů zahraničních investičních společností, které na českém trhu nejsou běžně dostupné.
REKLAMA
Pioneer samozřejmě své know how Partners investiční společnosti nenabídne jen tak zadarmo. Další věcí, která plyne ze spolupráce se společností Pioneer Investments je totiž zakomponování jejích produktů do fondů Partners, v nichž pro dnešek tvoří celou čtvrtinu obou portfolií.
Fondy mohou, ale nemusí zajišťovat měnové riziko, což může být příležitost pro vyšší zisk vykoupena vyšším rizikovým potenciálem při investování do nástrojů v cizích měnách.
Jak je to s poplatky?
Trochu ošemetně vypadají poplatky nových fondů. Společnost deklaruje, že fondy budou bez vstupního poplatku, což bude v případě přímé distribuce pro investory určitě zajímavé. Pokud ale budou fondy nabízeny pouze jako součást investičního životního pojištění, celá výhoda nulových poplatků se prakticky ztrácí a jde o pouhý marketingový tah.
Společnost počítá také s výstupními poplatky. Ty však v případě kvalitní správy mohou být pro investory spíše motivací k tomu, aby peníze zbytečně z fondů nevybírali, protože po pěti letech jsou nulové. Pro někoho to může být plus, pro někoho ne.
REKLAMA
Správcovské poplatky se pohybují na přijatelné úrovni 1,5 (Universe 10), resp. 1,6 % (Universe 13). Dalším poplatkem, který společnost bude investorům (od roku 2012) v případě výnosů účtovat, bude poplatek za zhodnocení. Ten bude společnost účtovat v případě, že fond dosáhne za rok výkonnost vyšší, než inflaci navýšenou o 1,5 %, a zároveň hodnota podílového listu bude vyšší, než při posledním účtovaném poplatku za zhodnocení. To zní férově. U běžně distribuovaných fondů v ČR je to novinka, která se běžně využívá u hedge fondů.
Je to na poradcích
Nové fondy společnosti Partners mohou být zajímavým zpestřením portfolia poradců společnosti. Je ale potřeba se vyvarovat toho, aby nezůstaly jediným řešením pro všechny klienty. Možná úspora nákladů by pak byla vykoupena tím, že mnozí klienti by dostali možná obecně kvalitní, ale pro ně nevhodný produkt.
Určitě bude špatně, když poradci budou tyto fondy nabízet klientům s averzí k riziku jako bezpečný bezrizikový produkt. Všichni máme na paměti, jak dopady bezhlavé distribuce takových „bezpečných“ produktů jako byly akcie společnosti Immofinanz, nebo kauza Helvag. Ano, mnozí si řeknou, že dnes již něco podobného není možné, protože lidé se poučili, skutečnost je ale taková, že lidé jsou nepoučitelní.
Podle Partners sice nebudou fondy nijak provizně zvýhodněné, ale určitě bude pro společnost lepší, už i po marketingové stránce, když se budou více prodávat její fondy, než fondy jiných správců. Je tedy pouze na Partners, aby se těchto kroků vyvarovala, a pak se z jejich novinek mohou stát kvalitní produkty pro určitou skupinu investorů, resp. klientů.