Karlovy Vary – Ruská letecká společnost Aeroflot zruší od dubna lety mezi Karlovými Vary a Moskvou. „Poslední let firmy na této trase bude pátého nebo šestého dubna,“ řekl webu E15.cz mluvčí karlovarského letiště Radek Zábranský. Oficiálním důvodem je výrazný úbytek cestujících z Ruska.
Podle E15.cz ale za zrušením letů stojí i to, že ruská firma Biblio Globus, která se zabývá tvorbou zájezdů, přešla od Aeroflotu k druhým největším ruským aerolinkám Transaero.
Aeroflot působil v Karlových Varech od roku 2006. V letní sezoně provozoval linku mezi Vary a Moskvou dvakrát týdně. Loni ale klesly počty cestujících z Ruska na karlovarském letišti meziročně o pětinu a letos očekává letiště podle Zábranského propad o polovinu.
Ruských turistů je o 13 procent méně
Ruských turistů loni ubylo v celém Česku podle statistiků meziročně o 13 procent. Odliv podle odborníků souvisí s konfliktem na Ukrajině i pádem rublu. Aeroflot se kvůli tomu loni propadl do ztráty v přepočtu 6,7 miliardy korun.
REKLAMA
Za odchodem Aeroflotu však možná podle E15.cz stojí i konkurenční boj. Významný zákazník Aeroflotu, zájezdová firma Biblio Globus, totiž údajně přešel k letecké společnosti Transaero, která létá z Ruska do Prahy. Od konce března chystá Transaero nové linky Praha – Moskva a na stejné trase přibudou také spoje tuzemské firmy Travel Service, píše web.
Přímo do Karlových Varů létají z Ruska rovněž České aerolinie, které mají podle E15.cz na léto naplánovány tři spoje týdně do Moskvy a jeden do Petrohradu. Podle dohody mezi českou a ruskou vládou mohou mezi Karlovými Vary a Ruskem působit vždy jen jedny aerolinky z každé země, takže odcházející Aeroflot by mohl nahradit pouze jiný ruský dopravce. Podle mluvčího karlovarského letiště musí podobný krok schválit ruská vláda, což může trvat až dva roky.
Kraj zvažuje podporu
Karlovarské letiště patří kraji. Náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik (ČSSD) řekl, výpadek cestujících a ohlášený konec linky Aeroflotu se citelně dotknou hospodaření letiště. To letos počítá v důsledku krize na Ukrajině a v Rusku po letech se ztrátovým hospodařením.
„Chceme co nejdříve vytvořit skupinu s městem Karlovy Vary a zástupci hotelů a dalších turistických poskytovatelů služeb, která by jasně řekla, které linky jsou pro město a kraj prospěšné. Kraj by pak mohl případně i ztrátové linky podpoořit,“ řekl Pánik.
REKLAMA
Podle něj podobně postupuje například Ostrava u svého letiště, kde některé linky dotuje. „Turisté ale ve městě utrácejí peníze a dotace se tak ve výsledku vrátí,“ míní Pánik. Nové destinace, odkud by bylo možné do Karlových Varů přilákat turisty, má pomoci nalézt připravovaná krajská destinační agentura.
Přestože na karlovarské letiště, které je zaměřeno zejména na Rusko, mělo v posledním roce výrazný pokles počtu cestujících, podle Pánika má dostatečné finanční rezervy, aby krátkodobě krizi překonalo.