Frankfurt – Německý soud dnes zakázal v celé zemi používání alternativní taxislužby Uber a aplikace pro chytré telefony UberPOP. Za porušení zákazu hrozí pokuta až 250 tisíc eur (6,8 milionu Kč), informovala agentura Reuters. Uber se hodlá proti rozhodnutí odvolat.
O zákaz užívání usilovalo sdružení německých taxislužeb Taxi Deutschland. To tvrdí, že služba představuje nekalou konkurenci pro běžné taxikáře, protože řidiči spolupracující s Uberem nemají koncesi pro provozování taxi ani neplatí dražší povinné ručení, které je spojeno s provozováním osobní dopravy.
„Litujeme dnešního rozhodnutí soudu ve Frankfurtu nad Mohanem, které zabrání Uberu, aby přispěl k lepší a levnější individuální mobilitě,“ prohlásil generální ředitel Uberu pro Německo Fabien Nestmann. Firma však bude nadále provozovat služby pomocí profesionálních řidičů limuzín a řidičů taxi s licencí.
„Neodejdeme z německého trhu: naše služby UberBLACK a UberTAXI zůstávají dnešním rozsudkem nedotčené,“ dodala firma Uber ve svém prohlášení. Firma také pracuje na nové alternativní službě pro spolujízdu, která má být v souladu se stávajícími německými zákony.
REKLAMA
Německý soud již loni koncem srpna ve zrychleném řízení vydal předběžné opatření, jímž zakázal fungování Uberu v celém Německu, protože podle něj porušuje zákon o přepravě osob. V září však své předběžné rozhodnutí stáhl po stížnosti právníků Uberu, kteří tvrdili, že není důvod pro zrychlené řízení a že se věc může rozhodnout ve standardním soudním sporu.
Model Uberu nelze schválit
Předsedající soudce Joachim Nickel již při soudním slyšení uvedl, že Uber porušuje německé zákony o komerční osobní dopravě, protože jeho řidiči nemají správné licence a svoji činnost provozují bez povolení.
Právníci Uberu tvrdí, že jejich služba se nemusí řídit předpisy pro provozovatele taxi, protože působí jako spojení mezi řidičem a klientem. Na to však druhý soudce z tříčlenné poroty, Uwe Eilers, řekl, že v tomto případě by měl nabízet služby zdarma.
Soud také nesouhlasí s podnikatelským modelem Uberu, který podle něj nemá dostatečné pojištění. „Z hlediska ústavního a evropského práva nelze tento podnikatelský model schválit,“ uvedli soudci.
REKLAMA
Desítky žalob v Evropě
Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Aplikace slouží i jako taxametr a platební nástroj.
Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (463 miliard Kč). Firma se označuje za službu, která zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.
Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. Soudní řízení ve Frankfurtu je jedním z více než desítky žalob podaných v posledních měsících na službu v mnoha evropských zemích. Soudy již zakázaly službu ve Francii či ve Španělsku.
V Česku musí jezdit s označením
České ministerstvo dopravy letos potvrdilo předchozí rozhodnutí pražského magistrátu, že řidič alternativní taxislužby Uber porušil zákon a udělilo mu pokutu 20 000 Kč.
Ministerstvo rozhodlo, že aplikace Uber není v rozporu se zákonem o silniční dopravě, ale řidiči, kteří aplikaci užívají, musejí tyto zákony dodržovat a pro vozy Uberu platí podobně jako pro jiná vozidla taxi povinnost jezdit s viditelným označením taxi a úředně schváleným taxametrem. Jinak řidiči hrozí pokuta a zákaz činnosti na dva roky. Uber v Česku podniká od loňského léta.