Praha – Nová „elektronická samoška“ s potravinami Kolonial.cz ze skupiny E-commerce holding spustila k dnešnímu dni testovací provoz. “Do pár dnů se otevře zákazníkům ‚na ostro‘, už nyní si ale mohou u nás objednávat,” uvedl Petr Vyhnálek, bývalý šéf řetězce Globus, který e-shop povede. V první linii plánuje Kolonial rozvážet lidem potraviny po Praze a v okolí. “Brzy se chceme posunout do dalších měst,” dodal.
Kolonial není prvním e-shopem s potravinami na českém trhu. Vůbec první spustil v roce 2012 řetězec Tesco, který skrze něj udělá už skoro pětinu veškerých prodejů v obchodech, ze kterých internetové zákazníky zaváží.
Loni se na slibný trh pustili také podnikatel Tomáš Čupr a investiční skupiny Miton a Enern, když otevřeli virtuální supermarket Rohlík.cz. Všichni hráči chtějí těžit z rostoucí poptávky po nakupování jídla po internetu. Oba projekty už zavážejí i mimo Prahu. Rohlík je v Brně, Tesco vozí nákupy třeba do Mladé Boleslavi.
Podle analytiků ze skupiny Nielsen, která zpracovala novou studii na téma e-shopů, už čtrnáct procent lidí nakupuje opakovaně potraviny na webu. “Když tomu budou nastavené podmínky, až 55 procent respondentů by rádo nakupovalo potraviny v elektronických samoškách,” tvrdí Petr Křiklan z českého Nielsenu. Podle Vyhnálka se tím vrací časy, kdy mlékař zvonil u dveří a zavážel lidi denně čerstvým mlékem.
REKLAMA
Kolonial.cz si slibuje, že upoutá zákazníky svou užší specializací. Chce mít širší nabídku čerstvých potravin, než má konkurence. Skupina vybudovala pro potřeby e-shopu speciální sklad v Rudné u Prahy pro část zboží. Podstatnou část výrobků ale hodlá dovážet přímo od dodavatele ke klientovi.
Do druhého dne
“Jestliže má online začít fungovat jako plnohodnotný kanál, ne pouze alternativa pro kamenný retail, tak to tak musí vnímat především sami dodavatelé a výrobci. Proto s nimi spolupracujeme napřímo,” vysvětlit Vyhnálek. Jeho samoška bude spolupracovat zhruba se 120 dodavateli.
E-shop slibuje, že i přesto bude schopný objednané potraviny doručit do druhého dne. Dopravu ponechá prozatím zadarmo. Náklady na logistiku, která musí být pro potřeby e-shopu dosti sofistikovaná, ale bude muset do poplatků a cen zahrnout. Kolonial plánuje “živit” minimálně desítku dodávek, vozový park se ale postupně rozroste.
Za novým e-shopem stojí společnost E-commerce Holding, spoluvlastněná skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.