Mikrospánek nebo pouhá nepozornost způsobená například manipulací s navigačním zařízením, by neměla být již brzy v nových modelech Volva problémem způsobujícím dopravní nehody.
Automobilka pokročila při vývoji systémů, které rozpoznají a dokážou vyhodnotit, zda je řidič unavený nebo nedostatečně pozorný. V autě se objeví senzor, který rozpozná, na co se řidič právě dívá nebo zda se mu nezačínají zavírat oči.
„To umožní, že se řidiči v případě potřeby budou moci zase o něco více spolehnout na pomoc svého vozu,“ vysvětluje Per Landfors, konstruktér společnosti Volvo Cars a vedoucí projektu, který se soustředí na funkce podporující řidiče.
Elektronika vyhodnotí, jakým směrem se řidič dívá, jak moc má otevřené oči nebo v jakém směru a úhlu má nakloněnu hlavu.
REKLAMA
V návaznosti na další elektronické asistenční systémy pak automobil zajistí, aby toto Volvo zůstalo ve svém jízdním pruhu nebo se přespříliš nepřiblížilo automobilu jedoucímu vpředu.
Zároveň se systém postará o to, aby se řidič opět začal věnovat řízení. Systém by měl být schopen také předvídat.
„Je-li člověk za volantem dostatečně pozorný, aktivují se systémy na podporu řidiče později; jestliže se naopak na řízení adekvátně nesoustředí, aktivují se o něco dříve,“ vysvětluje Per Landfors.
Součástí tohoto souboru technologií mohou být některé z aktuálně využívaných systémů, například systém udržení vozidla v jízdním pruhu, systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění s plnou brzdnou silou nebo adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách.
REKLAMA
Řidiče bude sledovat „velký bratr“ umístěný v palubní desce. Bude z něho vycházet infračervené záření z malé LED diody. Toto záření je lidským okem neviditelné.
Protože v paměti bude uložena typická tvář řidiče, bude možné senzor využívat i k dalším funkcím. Ten po zaměření na konkrétní body v obličeji rozpozná, o jakého řidiče se jedná a pak například nastaví sedačku pro ideální polohu konkrétní osoby.
Na základě sledování pohybů oka může vůz přizpůsobit vnitřní a vnější osvětlení tak, aby měl řidič zajištěny co nejpříjemnější podmínky k jízdě.
Volvo ubezpečuje, že tento senzor obrázky řidičovy tváře neukládá do žádné paměti, nebude tedy sloužit jako jakýsi dozor nebo „černá skříňka.“
Tato technologie je již instalována v testovacích vozidlech. Společnost Volvo Cars nyní ve spolupráci s Vysokou školou technickou Chalmers a s Volvo AB provádí výzkum, jehož cílem je zjistit, jak nejefektivněji rozpoznat únavu nebo nepozornost.
Analýza chování řidiče, v zahraničí známá pod názvem Drive State Estimation, při níž hrají senzory zásadní roli, je jedním z pilířů, na jejichž základě by mohla fungovat automaticky řízená vozidla budoucnosti. Vůz bude potřebovat určit, zda je řidič schopen převzít kontrolu nad řízením poté, co pominou podmínky pro automatické řízení.
Volvo se i díky tomuto systému snaží přiblížit ke svému cíli, totiž, aby již v roce 2020 nebyl v jejím voze nové generace nikdo usmrcen ani vážně zraněn.