Praha – Letošní příznivé počasí zvedlo po letech poptávku po balených zmrzlinách. Výrobci hlásí až o pětinu lepší výsledky než v uplynulém roce. Preference Čechů zůstávají i nadále stejné, tahounem letošní sezony jsou Míša a Mrož.
„Nejoblíbenější příchutě jsou stále vanilková, čokoládová a jahodová,“ říkají svorně zmrzlináři.
Podle údajů potravinářské společnosti Bidvest Češi každý rok zkonzumují zhruba 35 milionů litrů zmrzliny, přičemž na každého připadají až čtyři litry. Letošní rok by měl ale podle zmrzlinářů díky příznivému počasí tento průměr pokořit.
Ideální počasí pro zmrzlinu
„Za celý trh se dá říci, že prodeje zmrzliny se tento rok meziročně zvýšily o patnáct až dvacet procent,“ odhaduje brand manažer značky Prima, která patří pod společnost Bidvest, Lukáš Dědek. „Je to dáno zejména tím, že minulý rok bylo v prvním pololetí velmi špatné počasí,“ dodává.
REKLAMA
Podle něj letošní nárůsty překonávají i několik předchozích let. Rostoucí trend potvrzuje i konkurenční společnost Algida.
„Množství prodaných zmrzlin za první půlrok v celé České republice vzrostlo, a to nejvíce díky impulsní zmrzlině, jako jsou nanuky, kornouty a podobně,“ doplňuje marketingová manažerka Algidy Tihana Presečki Rubeš.
Přestože firmy uvádějí každou sezonu na trh nějakou novinku, Češi se nejčastěji drží klasiky. „Nejoblíbenější naší zmrzlinou je Míša. V příchutích pak vede vanilková, čokoládová a jahodová,“ říká Tihana Presečki Rubeš.
Dobře se prodávají také nanuky Magnum nebo zmrzlina Carte d´Or či Big Milk. „Jako každé léto se zvýšily i prodeje sorbetů a vodových zmrzlin,“ dodává.
REKLAMA
Banán se neosvědčil
„Naší vlajkovou lodí je Mrož, kde se nám daří každý rok uvádět minimálně jednu prodejně úspěšnou novinku. Letos jsme přišli se dvěma tubami s dření Mrož. Jedna je s lesními plody a druhá s pro Mrože typickými jahodami,“ představuje novinku Lukáš Dědek.
Druhá klíčová je pro značku Prima řada Pegas Premium, pro kterou jsou typickými surovinami smetana, mléko, oříšky, čokoláda a vanilka. Pro letošní sezonu přišel Bidvest s verzí s ovocným sorbetem.
Co se naopak mezi Čechy neosvědčilo, jsou netypické chutě, které kupovala jen úzká skupina spotřebitelů. „S příchutěmi, jako je mango nebo banán, jsme u zákazníků neuspěli,“ pokračuje Dědek.
Celoroční růst může ještě zmařit počasí
Podle zmrzlinářů je čím dál tím patrnější, že Češi mění laciné zboží za kvalitu. „Levné privátní značky jsou na ústupu, protože zákazníci vnímají zmrzlinu jako dezert a chtějí si na ní pochutnat. Vyžadují kvalitní ingredience a jsou ochotni si za dobrou zmrzlinu i pár korun připlatit,“ říká Dědek.
Poslední údaje o zmrzlinářském trhu, které zpracovala pro společnost Bidvest agentura AC Nielsen, ukázaly, že Češi ročně zkonzumují 35 milionů litrů zmrzliny. Z toho je 13 milionů litrů jednotlivých porcí a 21 milionů litrů rodinných balení. Na každého tak připadají až čtyři litry zmrzliny, tedy přibližně 20 kusů.
Letošní rok by podle výrobců zmrzlin mohl překonat průměr uplynulých let. Vše bude ale záležet na počasí v příštích týdnech.
„Hlavní prodejní měsíce, kdy se prodá asi sedmdesát procent zmrzliny, jsou květen až srpen. Pokud se nyní počasí zhorší a začne dlouhodoběji pršet, vše může ještě rok pokazit,“ varuje Lukáš Dědek. „Zatím to však nevypadá a meteorologové předpovídají klasické české prázdninové teploty bez větších výkyvů,“ uzavírá s pozitivním výhledem.