CZK/€ 25.325 -0,20%

CZK/$ 23.280 +0,01%

CZK/£ 30.158 -0,25%

CZK/CHF 26.871 -0,13%

30. 04. 2014

0 komentářů

Ztráta Českých drah loni narostla na téměř dvě miliardy

 


 

Ztráta Českých drah loni narostla na téměř dvě miliardy

Praha – Skupina České dráhy (ČD) v roce 2013 prohloubila ztrátu na 1,95 miliardy korun. Rok předtím státní společnost prodělala zhruba 1,6 miliardy korun.

„Důvodem jsou kurzové ztráty, náklady na nákup vozidel a neuskutečnění převodu nádraží na správce kolejí,“ komentoval ve výroční zprávě výsledek generální ředitel ČD Daniel Kurucz. Se ziskem skončila dceřiná ČD Cargo, která se v minulém období potýkala s výraznou ztrátou.

Přes celkovou ztrátu považuje vedení ČD hospodářskou situaci za lepší výsledek, než dopravce očekával v pololetí zejména kvůli snížení provozní ztráty (EBIT) o 363 milionů na 174 milionů korun. Podle náměstka pro ekonomiku Pavla Krtka to znamená, že firma dokáže být hospodářsky efektivnější v osobní a nákladní dopravě. Letos vedení Českých drah v nákladní i osobní dopravě očekává provozní zisk. 

Tržby skupiny se meziročně mírně snížily na necelých 33 miliard korun. Zhruba miliardovou ztrátu tržeb zaznamenala nákladní doprava, zatímco v osobní dopravě tržby podle vykázaných výsledků mírně vzrostly.

REKLAMA

Počet cestujících nepatrně stoupl

Hlavní část propadu skupiny představuje ztráta v osobní dopravě, která vloni činila téměř 1,8 miliardy korun proti 517 milionům v roce 2012. Naproti tomu nákladní doprava představovaná společností ČD Cargo skončila se ziskem 522 milionů korun po téměř dvoumiliardové ztrátě rok předtím.

Počet cestujících vzrostl o půl milionu na 169 milionů. Průměrná obsazenost vlaků zůstala na 25 procentech. Na 41 kilometrech rovněž zůstala průměrná vzdálenost, kterou cestující ve vlacích ČD ujeli.

Po propouštění je ČD Cargo v zisku

Nákladní doprava byla zisková díky snížení nákladů spojených s propuštěním zhruba 1300 zaměstnanců. Dopravci rovněž pomohla měnová intervence ČNB, protože většinu výplat dostává v eurech.

„Společnost přepravuje zhruba stejný objem zboží s mnohem menšími náklady,“ řekl finanční ředitel ČD Cargo Petr May. Objem přeprav se proti předchozímu období snížil o tři miliony tun na 70 milionů tun zboží. V zisku nejsou rovněž podle Maye započteny výnosy z prodeje majetku, který dopravce vyčlenil do rezervy pro rok 2014.

REKLAMA

ČD Cargo, které se před loňskou restrukturalizací potýkalo s výraznou ztrátou, ale podle předsedy představenstva Oldřicha Mazánka ještě vyhráno nemá. Vyřešit se musí zejména přepravy jednotlivých vozových zásilek, které jsou stále ztrátové a které soukromá konkurence na železnici nepřepravuje. Dopravce dlouhodobě požaduje po státu, aby přepravu těchto nerentabilních zásilek, kdy jednotlivé vozy ve vlaku směřují do jiné cílové stanice, považoval za veřejnou službu a finančně ji podpořil.

Práce pro 25 tisíc lidí

Skupina Českých drah, do níž patří dále například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika, v tuzemsku zaměstnává na 25 000 lidí.

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s nedávno oznámila, že zvažuje snížení úvěrového stupně společnosti kvůli předpokladu horších finančních výsledků dopravce za loňský rok a neuskutečnění převodu nádražních budov z ČD na správce kolejí – Správu železniční dopravní cesty. V současnosti agentura hodnotí úvěrové závazky Českých drah stupněm Baa2.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *