Ceny navíc rostou napříč celými Spojenými státy – nemovitosti zdražují ve všech 20 největších městech (nejvíce v San Franciscu a Phoenixu – o více než 20 %). To je skvělá zpráva pro americkou spotřebu. Rostoucí ceny nemovitostí jednak zlepšují bilance domácností a ty pak odvážněji nakupují zboží dlouhodobější spotřeby (ledničky, pračky, auta, elektroniku). Současně jsou rostoucí ceny impulsem pro stavebnictví, které je důležitou zásobárnou pracovních míst pro lidi s nižší kvalifikací, kteří po pádu Lehman Brothers rychle přicházeli o práci a také si těžko hledali novou. Dobrá čísla z realitního trhu jdou i proto ruku v ruce s lepšími zprávami z amerického trhu práce.
Tato pozitivní kombinace slušných čísel z realitního a pracovního trhu má za následek rostoucí sebevědomí amerického spotřebitele – americká spotřebitelská důvěra podle včerejších údajů vyskočila v květnu na pětiletá maxima. Sebevědomý americký spotřebitel zatím dobře odolává i poměrně výrazným rozpočtovým úsporám a zvyšování daní naplánovaným na tento rok. I když deficit veřejných financí zůstane v USA i tento rok na relativně vysokých 6–7 % HDP, celková závislost americké ekonomiky na zahraničních penězích – deficit běžného účtu – se pohybuje okolo 3 % HDP a když si odmyslíme superkrizový rok 2009, je nejlepší od roku 1998. USA jsou díky tomu jedním z mála garantů solidní domácí spotřebitelské poptávky a nejsou podobně jako Evropa i Asie tolik závislé na vývozech.
Jan Bureš
Hlavní ekonom Era Poštovní spořitelny