CZK/€ 25.355 +0,10%

CZK/$ 24.337 +1,15%

CZK/£ 30.464 +0,17%

CZK/CHF 27.279 +0,12%

Text: Daniel Kuchta

26. 11. 2009

59 komentářů

APF: O důchody se musíte postarat sami

 


 

Začneme pozitivně. Podobně jako šéf Asociace penzijních fondů (APF) ČR Jiří Rusnok. Počet klientů i aktiva evidovaná ve prospěch klientů stále stoupají. Za tři čtvrtletí letošního roku se nechalo penzijními fondy zlákat více než 132 tisíc klientů a celkově jejich počet překročil hranici 4,4 milionu. To znamená, že v ČR je penzijně připojištěno více než 60 % ekonomicky aktivních obyvatel.

Na otázku, co je důvodem neustálého růstu počtu klientů v penzijním připojištění, i když nejde ani zdaleka o ideální produkt (druhá část věty nebyla součástí otázky), měl pan Rusnok několik odpovědí. Za prvé, jde o produkt, který je vzhledem k dnešním podmínkám na trhu velmi konkurenceschopný, zejména díky státnímu příspěvku. S tím mohou souhlasit především konzervativní a dnes většinou starší lidé, pro něž je penzijní připojištění nejvýhodnější.

Druhým důvodem je strach lidí z výrazného propadu životní úrovně při odchodu do důchodu, v jehož zamezení je právě smysl penzijního připojištění. Problémem ovšem je, že lidem to minimum, které si dnes odkládají, velmi nepomůže (to už ale skutečně není problém penzijních fondů, ale lidí samotných).

A třetím důvodem je pak podle pana Rusnoka zvládnutí krize lépe než trhy. To je také pravda, ovšem trhy se, i přes své ztráty z přelomu minulého a letošního roku, dokázaly vzpamatovat z krize také velmi rychle (i když někdy až příliš). Podle Petra Beneše, viceprezidenta APF a šéfa penzijních fondů ČSOB je důvodem také důvěra ve finanční systém České republiky. Ten se skutečně ukázal mnohem více „crisis proof“ než tradiční a mnohem vyspělejší světové trhy, možná právě kvůli své konzervativnosti.

Aktiva ve fondech celkově narostly o 6,1 miliardy korun, na jednoho účastníka se však příliš nezvedly. Prostředky evidované ve prospěch účastníků vzrostly ze 186 miliard na konci minulého roku na 195,6 miliardy na konci září 2009. Za tři čtvrtletí dosáhly fondy zisky 2,1 miliardy korun, podobně, jako minulý rok (ve ztrátě jsou ke konci čtvrtletí pouze fondy ING a Aegon).

REKLAMA

Největším problémem se stále ukazuje průměrná výše měsíčního účastnického příspěvku (bez příspěvku zaměstnavatele), který se oproti roku 2008 dokonce snížil ze 450 korun na 431,46 korun. Pohybuje se tak „pod úrovní 2 % průměrné hrubé mzdy a nemůže tak nabídnout výrazné vyrovnání poklesu příjmu při odchodu do důchodu,“ píše se v tiskové zprávě APF ČR.  

To bude problém zejména pro mladé lidi, kteří se na státní důchody v budoucnu spoléhat nemohou. A i když je penzijní připojištění určeno především jim (přestože v dnešní formě je stále výhodnější pro starší lidi), mají největší zastoupení, téměř polovinu, lidé nad padesát let (47,74 %). A největší přírůstek za poslední roky zaznamenali lidé ve věku 60 let a více (možná je to právě proto, že je to pro ně nejvýhodnější).

Prakticky žádnou změnu nezaznamenalo velmi konzervativní složení portfolií fondů, kde stále vedou s velkým náskokem dluhopisy s podílem přes 80 %. Téměř deset procent pak představují peníze v bankách a termínovaných vkladech.

Ke změnám však došlo v legislativě, zejména co se týče informovanosti klienta o provizích, znemožnění ovlivňování klientů ze strany zaměstnavatelů, a také zpoplatnění přestupu mezi fondy. Co se týče prvního bodu, novinka podle zástupců penzijních fondů funguje, ale k dokonalosti má daleko. Každý fond řeší sdělování provize jiným způsobem a jednotná metodika chybí. Řešení, které by udělalo tuto věc transparentní a jednotnou, je však na pořadu dne. Problém je ale podle APF v tom, že ona může dát pouze doporučení svým členům, odpovědnost za sdělováním provizí však většinou nese prodejce – zprostředkovatel. A zejména u MLM firem je výše provizí často velmi ožehavé téma, nejenom navenek, ke klientům, ale také vevnitř společnosti.

REKLAMA

Co se týče ovlivňování zaměstnanců zaměstnavateli, funguje nové opatření dobře a ani životní pojištění, které mohlo být v tomto směru hrozbou pro penzijní fondy, prý nepředstavuje žádnou konkurenci. Trochu problematickým se ukazuje omezení pobídek, kde samotná ČNB řeší možnost vydání seznamu povolených a nepovolených pobídek, které mohou fondy nebo zprostředkovatelé nabídnout klientovi.

Při přestupech mezi fondy využívají fondy maximální poplatek 800 korun a zatím to funguje dobře. Počet přestupů mezi fondy se podle všeho snížil až o polovinu.

Výnosy konečně nad inflací?

Vcelku pozitivní odpověď zazněla na otázku předpovědi výnosů penzijních fondů za letošní rok. Podle lidí z Asociace by měly být výnosy určitě lepší než v minulém roce (horší už to stejně ve většině případů nemohlo být) a měly by překonat inflaci. Zní to dobře, na druhé straně ale nepřekonat jednoprocentní inflaci by asi byla skutečně hanba, zejména když letos investování na kapitálových trzích překonává i ta nejoptimističtější očekávání. Dalším strašákem je prý velké rozpětí mezi jednotlivými fondy.

V každém případě by ale mohly fondy využít nízké inflace k tomu, aby dohnaly ztráty z předešlých let (zejména minulého roku), co se týče reálného zhodnocení. Protože, a to také zaznělo, v příštích letech se možná dočkáme inflace opět o něco vyšší. Podle pánů z AFP však mohou být řešením dluhopisy s delší dobou splatnosti, které s inflačním scénářem počítají, případně dluhopisy s pohyblivým kupónem.

Na důchody od státu se spoléhat nedá

Mnohem negativnější je pohled šéfa APF na penze vyplácené státem. Jednak je to rozhořčení nad situací, kdy jeden rok krize vedl k tomu, že státu chybí několik desítek miliard na vyplácení důchodů, a jednak je to konání politiků, kteří namísto hledání řešení neustále omílají své populistické nesmysly o udržení vysoké životní úrovně pro všechny (zejména několik měsíců před volbami). Ještě horší je to pak s řešením nastalého problému. Zvyšování odvodů a jednoduché zvyšování daní zkrátka nepřichází v úvahu, protože může mít kontraproduktivní účinky (vysoké daně nebude chtít nikdo platit a šedá ekonomika se bude dále rozrůstat).

Nakonec to možná dopadne tak, že důchodci si budou na své důchody přispívat sami prostřednictvím nepřímých daní a i tak se budou muset uskrovnit, protože s valorizací důchodů na základě růstu mezd se mohou rozloučit (nanejvýš přichází do úvahy valorizace na základě pohybů cenové hladiny). V každém případě však lidé budou muset stále častěji využívat prostředky, které si sami v produktivním věku ušetří. Jestli to bude prostřednictvím dnešních penzijních fondů, to už je na uvážení každého jednotlivce, ale budeme se muset o sebe postarat sami.

Loading

Vstoupit do diskuze 59 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Zdenek

    27 listopadu, 2009

    Přidá-li se důchodcům např. 5%, je to o stokorunách, přidá-li se 5% těm kdo vydělávají je to o tisícikorunách. Takhle se ty nůžky budou časem víc a víc rozevírat. Důchodci nezbyde nic jinýho, než žít z nahromaděného kapitálu a státní důchod vyjde tak na inkaso a jídlo…to je dnes většině jasný ale málokdo se dnes podle toho chová.

    Odpovědět

  • Hynek

    27 listopadu, 2009

    Přesně tak … Víte jak říkají Rakušáci státnímu důchodu? „Kapesné“ Ale hold Rakušáci na to měli 65 let aby si začali spořit, Češi to teprv začínají chápat …

    Odpovědět

  • bhkkjpn

    17 července, 2010

    WUTwt1 yszcxfrfsfsm, [url=http://pybebofxffdq.com/]pybebofxffdq[/url], [link=http://qvtwfbfksuai.com/]qvtwfbfksuai[/link], http://pwxnudtvryio.com/

    Odpovědět

  • Jirka

    27 listopadu, 2009

    A zeptali jste se pana Rusnoka, co tedy dělá pro to, aby jeho mateřská ČSSD přestala odmítat reformu důchodového systému? 🙂

    Odpovědět

  • Martina

    27 listopadu, 2009

    Zrovna včera jsem si spočítala, jaký průměrný roční výnos mám na svém penzijku. PP mám 10 let u AXA a dělá to 1,3% p.a.!!! Počítáno kolik jsem vložilá já a zamětsnavatel oproti dnešnímu stavu účtu. Jsem zděšená, vím, že výnosy z PP nejsou nijak závratné, ale 1,3% mi připadá na 10 letech sakra málo. Končím s ním.

    Odpovědět

  • Jirka

    27 listopadu, 2009

    Milá Martino,když budu počítat,že do PF investuji max 5OO,-Kč,plus příspěvek státu 150,-Kč,tak mi vycházejí jiná čísla.Jestliže Vám ještě přispívá zaměstnavatel,tak Váš zisk se pohybuje cca.v rozmezí 30%-120% GARANCE.Toto žádné IŽP a ani OPF….neumí,nebo neumožňuje.(odpočet,příspěvek státu a zaměstnavatele)Ukažte mi instrument,kde budete investovat 500,-Kč měsíčně,finální zisk se všemi podporami a GARANCÍ 120%!!!Nejsem zastáncem PF,ale buďme objektivní.

    Odpovědět

  • Martina

    27 listopadu, 2009

    Jirko, ze svého dávám do PF 10 let 100,- Kč měs. Zaměstnavatel mi postupně přispíval od 250 do 1000 Kč. Sečetla jsem tedy vše co jsem dala já a zaměstnavatel (12000+51000=63000) a porovnala s hodnotou, kterou mám aktuálně ve svém PF což je 71000. 71000/63000=1,127 ; 12,7%/10=1,12% p.a. Spočítala jsem to špatně? Nebo mě PF okradl? Nebo je pravda ještě někde jinde? Až do loni jsem měla starý penzijní plán, kde byl příspěvek státu nižší.

    Odpovědět

  • Martina

    27 listopadu, 2009

    Přeťukla jsem se, samozřejmě to má být 1,27% p.a.

    Odpovědět

  • Jirka

    27 listopadu, 2009

    Martino,jestli jsi dobře přečetla moji reakci,tak píši o tvém zisku a ten je-jak uvádíš 12 000,-Kč jsi investovala ze svého a tvůj účet vykazuje 71 000,-Kč,což je cca.590%.
    Ukaž mi jiné možnosti,kde si budu odkládat 100,-Kč a po deseti letech budu vykazovat 71.000,-Kč

    Odpovědět

  • Martina

    27 listopadu, 2009

    Jirko, pokud přijmu tvůj náhled na věc, že příspěvek od zaměstnavatele je defakto výnosem z PP, tak by mě zajímalo jak by to dopadlo, kdybych těch 10 let měla místo PP IŽP s akciovou strategií. Nevěřím, že by tam bylo jen těch 1,3%.

    Odpovědět

  • Jirka

    28 listopadu, 2009

    Pokud by jsi měla 10 let IŽP s akciovou strategii,tak by jsi v současné době měla možná méně než 1,3%.Znovu opakuju,že nejsem propagátorem PP,ale na penzi je dobré využít také něco s GARANCÍ.Zkrátka stavět portfolio na jednom,či dvou produktech je hloupost a rušit sekundární garantovaný produkt také není úplně OK.

    Odpovědět

  • Martina

    28 listopadu, 2009

    Jirko, jsem ráda, za tuhle diskusi, ve financích nejsem moc odborník, spíš se snažím používat selský rozum, což ale nemusí vždy obsáhnout všechny souvislosti. Teď mi selský rozum říká, pokud to zjednoduším, kolik byl index PX v roce 1999 a kolik je dneska? Odpověď dává web pražské burzy, PX za těchto deset let vzrostl o 138%, což je teda 13,8% p.a. IŽP by určitě spolklo dost poplatků a pojistné, ale na těch 5-6% by se mohlo dostat. Nebo jsou ta IŽP tak drahá a nevýhodná, že z výdělku 13,8% p.a. udělají pro svého klienta 1%? Jinak souhlasím, že stavět penzi na jednom, dvou produktech je málo, sama mám takových pět, jen mi připadá, že než spořit na penzi v PF za 1,3% p.a., to už to můžu dávat do fondu peněžního trhu za průměrná 2-3%.

    Odpovědět

  • Jirka

    28 listopadu, 2009

    Takto jednoduché to Martino právě není,nemůžeš porovnávat pro okamžitou hodnotu tvé investice pouze hodnotu PX 1999 a dnes.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    28 listopadu, 2009

    Žádných 13,8%,ale 9,06%.Je to složený úrok (geometrický průměr-desátá odmocnina z 238% minus 1) ne lineární (aritmetický průměr z 138%).

    Odpovědět

  • Miloslav Šimek

    30 listopadu, 2009

    Martino, pokud jste ještě v diskusi, můžete se podívat sem:
    http://www.investujeme.cz/clanky/jak-se-taky-utvari-mineni-klientu/
    http://www.investujeme.cz/clanky/jak-se-taky-utvari-mineni-klientu-ii/
    kde jsem se snažil lidem ukázat na úskalí celého tohoto produktu pro lidi. Nevím, kolik je Vám let, nicméně v článcích také uvádím, pro které věkové kategorie je PF přínosem. Pro ostatní je to past.
    Ohlednutí s odstupem času na PF najdete zde:
    http://www.investujeme.cz/clanky/jak-si-vedou-penzijni-fondy-bida/
    Změnilo se něco na PF a výhodách pro klienty? NIKOLIV!
    Podle toho co píšete, bych si Vám dovolil naznačit, že ne vše (avšak většina ano), co nám stát tlačí a skrze pojišťovny, PF a jiné subjekty se snaží prodat, není zdaleka tak výhodné jak se proklamuje. Ono totiž je třeba také financovat náš neskutečně nabubřelý, neřízený a stále rostoucí státní dluh (takový budoucí Otesánek, který jednou vše sní), pokladniční poukázky či dluhopisy musí někdo kupovat… jistě znáte princip letadlových her.
    Závěrem ještě jedno: Pokud budu dělat to, co dělá většina, nemohu očekávat jiné výsledky než mají oni. A má se většina dobře?
    Výpočet Vám osvětlil Ondřej Záruba a OTTO také píše pohled z \“vyšších pater\“. Problémů je víc než dost, to by ještě nevadilo, ovšem jde o to, že rádoby \“řešení\“ stávajícího je vlastně strkání hlavy do písku před razantními kroky a to bude teprve problém (viz. příspěvek OTTO)
    Přeji pěkný den.

    Odpovědět

  • Jiří Grossman

    30 listopadu, 2009

    Šimku,Šimku,co to tady píšete za nesmysly.Kdo krmí zkrze pojišťovny a fondy státní dluh.Ten sice krmíme,ale uplně z jiné strany

  • VK

    2 prosince, 2009

    ?? doteď jsem si myslel, že státní dluh se kryje dluhopisy, které kupují právě penzijní fondy z peněz podílníků.
    Je to jinak?

  • Aleš

    29 listopadu, 2009

    Ano, počítáte to špatně. Chyba je v 12,7%/10. Protože peníze přicházely postupně v průměru strávily v PF 5 let, takže by to mělo být 12,70/5=2,54%. Navíc pokud se příspěvek zaměstnavatele průběžně zvyšoval, průměrná doba bude ještě nižší (je to vážený průměr) a tím pádem výnos vyšší. Na druhou stranu ani 71000/63000 není ideální výpočet, protože výnos nadhodnocuje. Spočítat přesné číslo není jednoduché a asi je pro to téměř nutné použít program typu Excel. Předpokládám, že u většiny penzijních fondů byste v posledních 10 letech skončila někde mezi 2% a 3% p.a.

    Odpovědět

  • Anonym

    28 listopadu, 2009

    500+150 měsíčně mi za 30 let hodí při 3% zhodnocení nějakých 316 000, to je fakt vejvar. 500 při 8% zhodnocení za 30 let je nějakých 745 000, stačí vám to?

    Odpovědět

  • OTTO

    28 listopadu, 2009

    To je jen část tvrdé reality. Ta druhá část a jde o tu méně příjemnější je o tom, že lidé si neuvědomují, že pár milionů za 30 let bude mít v té době hodnotu několika průměrných měsíčních platů a to jistě důchod nevyřeší, ale kapesné na kafe ano.

    Odpovědět

  • Martina

    29 listopadu, 2009

    Otto a jak to tedy dělají v západní Evropě? Tam si přece na důchod spoří celý život a pak si z úspor pěkně žijí. Proč by to nemohlo fungovat i tady? Ekonomické turbulence už snad máme za sebou a tak by se naše úspory neměly tak znehodnotit jak píšeš, zvlášť při investování do produktu, který alespoň drží krok s inflací. PF to ale bohužel nění.

    Odpovědět

  • OTTO

    29 listopadu, 2009

    Pokud jste v západní Evropě žila jako já tak jste viděla a zažila to samé co já. Spoří si na důchod celý život a všem tvrdí, že si pěkně žijí, ale nemluví pravdu. Chce to velkou pokoru přiznat, že člověk celý život dělá něco, co se ve finále ukáže jako fiasko – kapesné na kafe, které neřeší důchod.
    Pokud někdo chce vyřešit důchod musí začít ve 30-ti letech a odkládat měsíčně minimálně 15000 Kč.
    To dělá jen velmi malá skupina lidí a kdo takové peníze může odkládat každý měsíc tak rozhodně nejde do produktů, které se běžně nabízí retail zákazníkům.
    Je to tvrdá pravda, ale pravda už je taková

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    29 listopadu, 2009

    Otto, začnu ve 30ti odkládat 15.000 a budu dosahovat poměrně konzervativního zhodnocení 5% čistého , tak v 65 dostanu důchod cca 45 tisíc vyjedřeno dnešní kupní silou při inflaci 2% (nominálně 90 tisíc).A pozor!To počítám ještě s růstem vyplácené renty o inflaci a s dvouletou rezervou na vyplácení do 80 let,tzn. peníze by měly dojít až v 82.Možné,že to není důchod podle Vašich představ,ale uznejte,že v ČR je to hodně nadstandartní renta.

    Odpovědět

  • OTTO

    30 listopadu, 2009

    Ano váš matematický výpočet je správný, pokud by byla inflace jen 2% a trh by dlouhodobě rostl a neexistovala by skupina lidí které říkáme Baby Bumers. V roce 2010 má být dvouciferná inflace a některé státy vyhlásí bankrot. Lidé kteří už 20 let spoří budou mít najednou svá portfolia v mínusu a nastane panika.
    Na to je matematika krátká, protože je to exaktní věda.
    Trh se však řídí emocemi. Však uvidíte

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    30 listopadu, 2009

    Dvojciferná inflace není každý rok,ikdyž s Vámi souhlasím,že brzo nás nějaká taková čeká.5% je podle mého možno dosáhnout i při takzvané „zamykačce“ neboli realokaci aktiv.

    Odpovědět

  • Martina

    30 listopadu, 2009

    Miloslave, Otto, Ondřeji, jak teda nejlíp naspořit na důchod? To je to o co tu běží…

  • Nostradamus

    30 listopadu, 2009

    Nespořte,utrácejte,žijte….!! Příští rok se blíží apokalypsa,státní bankroty,řada sebevražd….
    Tito panikáři Vám fakt poradí

  • Anonym

    30 listopadu, 2009

    Už zase?

  • Anonym

    30 listopadu, 2009

    Odkládat 15000 měsíčně považuji za nesmysl, rozhodující je cílová částka a tomu se pak přizpůsobí pravidelná investice, složené úročení pak udělá zbytek. Inflaci snadno eliminuji pravidelným navýšením měsíční úložky. Koneckonců ne každý potřebuje statisícový důchod, spoustě lidem stačí 10-20 tisíc.

    Odpovědět

  • Anonym

    29 listopadu, 2009

    Původně se uvažoval že tam zahrnu i inflaci, ale pak jsem se na to z vrozené lenosti vybodl. Ale neviděl bych to tak horký, že pár mega bude pár měsíčních platů. To by odpovídalo baj voko 15 % inflaci p.a.

    Odpovědět

  • OTTO

    29 listopadu, 2009

    Rok 2010 a 2011 bude velice těžká srážka s realitou pro mnohé, kteří věří, že mají dobře zainvestováno na důchod atp. I mnoho profesionálních investorů příjde o velké peníze.
    To co jsme zatím zažili, nebyla krize, ale vánek před bouří. Možná bude rok 2010 bezvětří před bouří, ale pravděpodobnější je bezvětří bude trvat jen několik týdnů na začátku roku 2010 a pak se trhy propadnou na nová minima jako když hodíte cihlu z okna.
    Mě osobně to moc nevadí, protože nemám v portfoliu instrumenty, které jsou ziskové jen při up-trendu.
    Je mi jedno jestli půjde trh nahoru, dolů, nebo do strany. Vydělávám stále.
    Je to samozřejmě práce mých poradců a zaslouží si peníze, které jim za to platím.
    Já jsem obyčejný člověk, který má jen dost soudnosti si nechat poradit, abych některé záležitosti přenechal profesionálům, kteří mají dlouhodobé výsledky.
    Já osobně investuji hlavně do svého vzdělání a to mi přineslo nějvětší p.a. zisky a s minimálním rizikem :o)
    Tento postup je nejefektivnější.
    Kdo může investovat jen pár stovek měsíčně, tak je pro něj nejlepší investice správná kniha, seminář, placený mentoring atd.

    Odpovědět

  • Ajven

    28 listopadu, 2009

    Pokud do PP nejde souběžně příspěvek zaměstnavatele, tak jej v dnešní době ani nemá smysl řešit – pouze pokud tím hodně starý důchodce neřeší rozdělení dědictví dle svého uvážení.

    Odpovědět

  • Kamburov

    29 listopadu, 2009

    …..a při 20% cca.2.000.000,- …a jestli vám to nestačí,tak můžu přihodit…

    Odpovědět

  • Roman

    29 listopadu, 2009

    Konecne zpravne argumenty. Jak pocitala spravne Martina. Nemuzeme rict, ze dostavam vysoke zhodnoceni, protoze mi prispiva zamestnavatel. Dulezite je skutecne zhodnoceni vkladu a to je naprosto mizerne v rozmezi nic-2% a to neprokryje ani inflaci, takze defakto o vlozene penize neustale prichazime. A doslova me rozciluje, ze i VY „odbornici“ souhlasite s timhle politickym kecem o bajecnem zhodnoceni. Ve kterem se argumentuje jako vynos prispevek dalsich stran treba zamestnavatele. To je zase muj prispevek, protoze o tom bych mel vetsi plat, kdybych nedostaval prispevek. Samozrejme musi se brat take danove zvyhodneni pro zamestnavatele apod. Ale v globale je presne jak tu zaznelo ze mam zhodnoceni 100% na PF obrazek jak funguje financni poradenstvi. Pekna, ale naprosto nerealna cisla a uzitek pro me jako jednotlivce temer nulovy.
    PREDPOKLADAM, ZE NA MUJ PRISPEVEK OPET NIKDO NEBUDE REAGOVAT. PROTOZE PRAVDA JE KRUTA A NEHODI SE DO KONCEPTU OBROVSKEHO VYDELAVANI NA BEZNYCH LIDECH AT UZ Z POHLEDU BANK CI RUZNYCH FINANCNE PORADENSKYCH FIREM.

    Odpovědět

  • Roman

    29 listopadu, 2009

    Nezapomente nekdo psat o chybach v textu. To miluji. Ano,omlouvam se, uteklo mi nejake s,z apod. Obcas zapomenu udelat kontrolu nez dam enter 🙂

    Odpovědět

  • Ajven

    30 listopadu, 2009

    Ano částečně máte pravdu, ovšem cca 99% firem argumentuje tím, že pokud nevloží tu konkrétní sumu do PP, tak ji zaměstnanci nevyplatí vůbec. Tedy rozhodnutí je: buď si sjednám PP a budu mít příspěvek zaměstnavatele, nebo si nesjednám PP a nebudu mít nic.
    I v případě, že klient PP opakovaně zruší, vybere všechny peníze, vrátí státní přípěvek, je s příspěvkem zaměstnavatele ziskovější, nežli jej neuzavřít vůbec, nebo stejnou sumu prolít příjmem, a odvody zaměstnance i zaměstnavatele.

    Odpovědět

  • Nox

    30 listopadu, 2009

    Mozna by bylo zajimave zalozit pojistovnu, ktera by penzijko vzdy po roce automaticky zrusila, zdanila a odeslala majiteli na ucet. Zamestnavatel by tak mel moznost dat zamestnanci cast penez s nizsim zdanenim. Legalni by to asi bylo, ale vlivnym lidem v systemu by to asi bylo proti srsti.

    Odpovědět

  • Anonym

    29 listopadu, 2009

    Uniká mi souvislost, ale jestli jste schopnej garantovat 20% ročně, tak o tom můžeme hodit řeč.

    Odpovědět

  • Hynek

    27 listopadu, 2009

    Svým klientům doporučuji do tohoto programu investovat MAX 500,- ze svého a to pouze u těch, kteří mají peníze nazbyt, jinak standardně 100-300 Kč, víc nemá smysl.

    Odpovědět

  • Liska rysava

    29 listopadu, 2009

    Já svým klientů vůbec nedoporučují uzavírat PP,neoddělený majetek klientů, neprůhledné hospodaření penzijních fondů, náklady příštích období,očekávaná transformace PF, děkuji ne. Nabízím jiné zajištění na stáří.

    Odpovědět

  • RS

    2 prosince, 2009

    Uniká mi proč se stále řeší pouze penze (peníze). Já tedy vidím, díky dem. vývoji, jako hlavní problém spíše oblast služeb. Peníze jsou pouze prostředek směny, ale pokud nebude je za co směnit …
    Někteří z nás jistě pamatují, že lidé za socialismu peníze měli, ale byl problém někdy sehnat toaletní papír, vložky, kolo, auto atp.
    Počítám, že těžké tedy bude sehnat zdravotní péči, sociální služby atd.
    A penze na ten rok – dva co dožijeme nám postačí i z PP 🙂
    viz:
    http://faculty.kfupm.edu.sa/coe/gutub/English_Misc/Retire1.htm

    Odpovědět

  • georg

    6 prosince, 2009

    Měl bych návrh na článek nebo jen otázku. Neustále se zde (na tomto webu) řeší, kolik je třeba spořit, aby si člověk uchoval slušnou životní úroveň ve stáří, kolik bude ve fondu, když bude šetřit x za y let při zhodnocení z jaká bude reálná hodnota těchto peněz. Ovšem nikdo už zde nenapíše, co se stane se všemi úsporami ve fondu, když příjde státní bankrot. Asi takový článek není zrovna v zájmu penzijních fondů, ale dokáže někdo odpovědět na otázku, jakou budou mít třeba 30 leté úspory (měsíčně třeba 500,-),když po 20 letech spoření dojde ke státnímu bankrotu? Zřejmě asi ne, ale nastínit aspoň scénář tohoto vývoje by bylo vhodné…

    Odpovědět

  • OTTO

    6 prosince, 2009

    Klobouk dolů!
    Je vidět, že o problematice opravdu přemýšlíte.
    Odpověď by byla hodně dlouhá a proto odpovím obecně.
    Peníze už neplní funkci uchovavatele hodnoty a proto všechny instrumenty, které mají střednědobý a dlouhodobý investiční horizont jsou vysoce rizikové, nejen z důvodu možného bankrotu, měnové reformy, inflace, významného propadu trhu v období, kdy potřebuji hotovost a jsem nucen realizovat vysokou ztrátu atd. atp.
    Co neztratí na hodnotě, kdyby se stali záležitosti o kterých jsem psal?
    Tak přesně do těchto instrumentů investují bohatí lidé, nebo ti, kteří se bohatými stanou.
    Bohatí totiž hrají především na jistotu a jen 10-20% kapitálu dávají do více, či méně rizikových spekulací a instrumentů.
    A věřte, že se dá začít i s 500,-Kč měsíčně takže šanci stát se bohatým má v dnešní době opravdu každý, ale bohatství je především změna myšlení a postojů a díky tomu i chování.
    Určité chování vede k chudobě, jiné k průměru ( celý život na dluh a strach jestli budu mít příští měsíc, nebo v budoucnu na splátky ) a další k bohatství.
    Pokud chce mít člověk cokoliv co nemá, musí se naučit a začít praktikovat principy, které nikdy nepraktikoval!!!
    Jenže to se 80% lidí na planetě prostě nechce :o)
    Čekají, že to za ně udělá někdo jiný, že se třeba někdo jiný změní a díky tomu oni budou mít to co chtějí.
    Tak to ovšem nefunguje. Kosa narazí na kámen a úsměv jim stuhne ve tváři. Viník se vždy najde, ale nikdy to není ten pravý – ten co se na každého dívá při pohledu do zrcadla

    Odpovědět

  • Eva

    10 prosince, 2009

    OTTO, pořád tu píšeš o tom, jak lidé neumějí investovat, že se jim nechce dělat něco jinak, ale radu nedáváš. Kam teda investovat, aby mě neohrožovaly měny, státní bankroty atd.?
    Myslím, že kdyby lidi VĚDĚLI o lepším způsobu než je třeba to zpropadené penzijko, tak by investovali jinam, ale těžko můžeš chtít po obyčejném člověku, aby se orientoval ve světě financí a o úrovni českých finančních poradců každý víme své.
    Pokud říkáš A, řekni taky B. Jinak jsou ty tvoje příspěvky jen mlácení prázdné slámy.

    Odpovědět

  • FL

    10 prosince, 2009

    Ty totiz nechapes souvislosti.
    Investovat lze jinam, ale mysl ceskych lidi na to neni pripravena.
    Kdo chce, cestu si najde.
    verim tomu, ze je vic lidi, co kdyz nemaji penize, radsi zavolaji o pujcku, malo se zepta jak si je aspon nasporit a dalsi hrstka lidi se pta jak si je vydelat.
    Ono je vcelku jedno zdali „obyc“ lide ukladaji do penzijka nebo stavebka, kdyz za nasporenych +- 150 tisic jdou rovnou koupit auto nebo si na nej jeste cast pujci..
    Myslim, ze pokud budes resit kam investovat misto toho JAK a PROC VUBEC, tak to stejne nic neresi…
    Myslim si, ze kniha za par set korun o vzdelani , je daleko lepsi investice, nez kdejake stavebko atd
    kazdopadne myslim, ze Ottovi prispevky davaj vic nez vyznam.

    Odpovědět

  • Radek

    7 prosince, 2009

    To je jednoduché. Penzijní fondy investují cca 80 – 90 % kapitálu do českých státních dluhopisů (nemýlím-li se). V případě státního bankrotu by jejich hodnota byla 0. Klienti PF by tak přišli minimálně o 80 – 90 % svého majetku ve fondech.

    Odpovědět

  • Josef

    7 prosince, 2009

    Pak je ovšem tento produkt zcela k ničemu. Budeme-li uvažovat, že ke státnímu bankrotu nebo jiné podobně neveselé situaci (hyperinflace, devalvace atd.)dojde (nakolik je to reálné, ať si odhadne každý sám…), pak se z velmi konzervativního a státem podporovaného produktu stane v podstatě černá díra.
    Jinými slovy:
    – 30 let spoříte v dobré víře, že si trochu na stáří přilepšíte.
    – pak si jednou večer pustíte televizi a zjistíte, že se téměř ze dne na den hodnota těch úspor smrskla třeba na desetinu.
    – ovšem vy i fond dodržíte smlouvu a těch pár let při všech těžkostech dospoříte
    – v penzi pobíráte peníze fondu peníze, jejichž hodnota je taková, že z toho pořídíte pár rohlíků (fond je v tom nevinně, ale to jedno)
    – stáváte se nerudným důchodcem, nechodíte k volbám, nenávidíte politiku a lidi obecně.
    Jestli se pletu, tak mě někdo opravte. Jestli je to poplašná zpráva, tak se omlouvám, ale mám pocit, že některým lidem taková rizika nenamlátíte do hlavy ani kladivem.
    Jak napsal kdesi pan Kohout největší rizika jsou ta politická….

    Odpovědět

  • Radek

    7 prosince, 2009

    Mýlíte se v posledním bodě: „stáváte se nerudným důchodcem, nechodíte k volbám, nenávidíte politiku a lidi obecně“
    – naopak, k volbám chodíte a volíte socialistickou cestu, která vám slíbí alespoň zvýšení státního důchodu a zdanění těch zlých kapitalistů, kteří špatně zainvestovali vaše peníze… tu samou cestu, která vedla ke státnímu krachu 🙁

    Odpovědět

  • Josef

    7 prosince, 2009

    Tak takhle reakce si zaslouží poděkování, protože tak to nakonec opravdu vždycky dopadne takhle.
    Mimochodem není paradox, že původně vysoce bezpečná (i když poněkud konzervativní a špatně likvidní) investice se státní podporou se vinou státu (politiků) s každým dalším rozpočtem stává více rizikovou až se z ni nakonec stane extremně rizoková investice aniž by to riziko bylo vyváženo šanci na větší zisk?

    Odpovědět

  • OTTO

    8 prosince, 2009

    BINGO!!!
    Smekám :o)

    Odpovědět

  • Eva

    10 prosince, 2009

    Josefe souhlasím, je to poplašná zpráva.
    Ano jistě může dojít k bankrotu České republiky, ale jaká je pravděpodobnost? Mám si teda říct, že když je tu nějaké minimální riziko, že o všechny svoje úspory přijdu, tak teda radši nebudu spořit vůbec? Blbost. Má teda radši mladý člověk skončit se studiem, nebudovat si vztah a rodinu, nedělat kariéru, co když ve čtyřiceti umře??? A to je myslím riziko předčasné smrti každého z nás mnohonásobně vyšší než riziko bankrotu ČR.
    Já v tom celém vidím jen jednu, ale zásadní jistotu. A to, že když spořit nebudu, tak budu ve stáří chodit o žebrácké holi.

    Odpovědět

  • Josef

    11 prosince, 2009

    Jak velká je pravděpodobnost nevím, ale v jasné je, že ta pravděpodobost stále roste. Když nebudu spořit, tak jistě budu o žebrácké holi, když se však naplní „moje poplašná zpráva“, tak taky. Neřekl jsem, že nemá cenu spořit vůbec. Jen bych rád věděl kam, pokud už s ohledem na výše popsané PF nevěřím…

    Odpovědět

  • Jana Šiklová

    25 prosince, 2009

    Děkuji firmě Company Management za příjemně prožité vánoce.
    Dostala jsem se do obtížné situace, uvalili mi exekuci na dům a veškerý majetek. Naštěstí díky milým lidem z Company Management http://company-management.eu/nabidka/ jsem si krátkodobě půjčila 20 000 EUR, dluhy jsem splatila. Jen díky Company MAnagement jsem stihla napéct pečivo, koupit dárky pro moje děti a oslavit vánoční svátky v pohodě a bez dluhů.
    Je to velmi jednoduché, půjčíte si a zároveň investujete trochu peněz na vysoký úrok, investované peníze vám splátí splátky půjčky a vy nic splácet nemusíte.
    Je to naprostá novinka, v Irsku je to už běžné a brzo to bude běžné všude ve světě. Půjčíte si a splácet nemusíte. Buďte mezi prvními, kdo vyzkouší tuhle novinku na trhu. čím více si půjčíte, tím víc vyděláte, tak to prostě je. Z pohodlí domova vyplníte formulář na internetu a Silvestra už můžete slavit bez obav a dluhů s plnou kapsou peněz !! Krásné prožití vánočních svátků přeje Jana Šiklová

    Odpovědět

  • Simkova banda

    13 října, 2010

    boze, boze co ej to za blabol….je rijen 2010 a mrknete na stranky http://astra-invest.nazory.cz/

    Odpovědět

  • Petr Zámečník

    25 prosince, 2009

    Vážení přátelé, do Nového roku vám dávám Tip, jak zhodnotit výhodně vaše prostředky.
    Zkuste Astra Invest, investice do diamantů jsou nejjistější investicí v těchto těžkých dobách. Já jsem vydělal neuvěřitelných 200% za rok 2009 !!!

    Odpovědět

  • Petr H.

    30 prosince, 2009

    Pane Zámečník a měl by jste nějaký kontakt nebo bližší info o této investiční možnosti? Díky

    Odpovědět

  • Slávek

    31 prosince, 2009

    Taktéž se pane Zámečníku přimlouvám ohledně zveřejnění tohoto kontaktu, děkuji.

    Odpovědět

  • Petr Zámečník

    31 prosince, 2009

    Vážený pane Slávek, těší nás váš zájem o solidní a 100% garantovaný výnos z investice.
    na http://company-management.eu/obchodni-zastupci/
    na mapě si vyberte zástupce, který je blízko vás a již na Nový Rok můžete investovat a vydělat výborné zhodnocení. Vše je garantované a pojištěné i zajištěné legislativou Evropské Unie, v které podniká naše investiční společnost. Hodně štěstí a zdraví do Nového Roku, přeji Vám i vašim blízkým.

    Odpovědět

  • Jan veselý

    31 prosince, 2009

    Není Zámečník jako Zámečník….

    Odpovědět