(poznámka: Apple má jiný fiskální rok, proto označení Q1–2012 odpovídá výsledkům za poslední kvartál 2011.)
Prodeje iPhonů ohromily všechny analytiky (včetně mě). Ve čtvrtletí vzrostly o 122 procent, což je obyčejně ten nejlepší vánoční dárek. Ale pokud vezmeme v potaz všechna tři čtvrtletí, tržby z prodeje iPhonu vyskočily dokonce o 30 procent, a to je opravdu působivé.
Marže
Když se Applu opět podařilo plně využít výhod provozní páky, došlo k podstatnému nárůstu marží. Čistá zisková marže na 28,2 procentech je ta nejlepší hodnota, jaké zatím firma dosáhla. Významný nárůst objemu přitom nezatížil provozní náklady a přírůstková marže (kterou společnost utržila na mimořádných prodejích) vzrostla na 36 procent.
Pokud je Apple schopný naběhnout na takový objem iPhonů a iPadů a zachovat kontrolu nad růstem nákladů, pak je to skvělý základ pro marže na těchto úrovních. . Vidím sice vzrůstající riziko, že marže můžou v určité chvíli „trpět“, ale Apple dokáže, že se mýlím, pokud růst objemů udrží v tomto tempu.
REKLAMA
Ceny
Vzhledem k vyostřujícímu se konkurenčnímu boji by bylo přirozené, že se ceny ocitnou pod tlakem. Pokud se tentokrát podíváme na ceny za jednotku, Apple není schopný nebo nechce zvyšovat ceny, jak bývá zvykem (viz graf).
Ceny akcií
Zisky pro rok 2012 jsou mají už nyní vybudovány dobré základy, s ohledem na výsledky čtvrtého kvartálu. Ukazatel P/E už delší dobu klesá a oznámené výsledky ho budou srážet ještě více. V tuto chvíli Apple platí za svůj růst jen nízkou cenu a investoři pravděpodobně budou ochotni si za něj připlatit. Pokud k tomu dojde, pak ceny akcií mohou růst ruku v ruce s výnosy … a pravděpodobně ještě o fous více.
Peter Bo Kiaer, akciový analytik Saxo Bank