Capital Partners aneb Nadměrné poplatky v praxi?
Investice mají, stejně jako každý finanční obchod, který podléhá dozoru ČNB, svoje pravidla. Velmi precizně je z hlediska zákazníka stanovuje směrnice MiFID. Jde zejména o informace, které je zákazník povinen poskytnout obchodníkovi s cennými papíry a naopak, který je obchodník povinen poskytovat zákazníkovi.
Osobně se mně takto přísné předpisy zdály zbytečné a nepřiměřené. A zřejmě podobně uvažují i zákazníci, kteří odmítají poskytnout makléřovi směrnicí požadované údaje s tím, že veškerá rizika berou na sebe. Vidina zisku a neochota odtajnit soukromé údaje je ale zbavuje možnosti vyšší ochrany jejich investic.
Předmět sporu
Předmětem sporu mezi klienty a Capital Partners mají být vysoké poplatky makléře spojené s neúměrně častým obchodováním. Ve finančním světě je tato nekalá obchodní praktika nazývána churning.
Ve Wikipedii je pod heslem „churning“ uvedeno: „Churning na akciovém trhu znamená nadměrný nákup a prodej klientových akcií obchodníkem s cílem generovat velké provize.“
A jen pro doplnění:
REKLAMA
- Churning je obchodní praxe, kdy je prodáváno více výrobků, než je prospěšné pro spotřebitele.
- Churn rate je míra odchodu zákazníků, průměrný počet zákazníků, kteří opustí předplacenou službu v průběhu roku.
A právě nadměrný nákup s vysokými provizemi označilo 12 klientů Capital Partners za důvod jejich finanční ztráty. Dožadují se u obvodního soudu náhrady škody. Ostatně občansko právní řízení je v těchto případech jediná možnost, jak dostat své peníze zpět.
Jakýsi formální dozor nad investičními zprostředkovateli vykonává Asociace kapitálového trhu (AKAT ČR). Ta sdružuje nejvýznamnější správce, investiční společnosti a asset management společností, které působí v ČR.
Činnost Asociace má napomáhat ke zvýšení transparentnosti kapitálového trhu, ochraně investorů a podpoře zájmů svých členů. Členové asociace se řídí Stanovami a Etickým kodexem . Asociace pravidelně zveřejňuje informace o jednotlivých fondech spravovaných jejími členy. Její kárné pravomoci jsou však omezené. Jde přece jen o asociaci s dobrovolnou účastí. M ůže snad jen vyloučit makléře ze svých řad. Zákazníkovi však peníze nevrátí.
Skutečný dozor a možnost finančního postihu má ze zákona jen ČNB. Ta sice také peníze klientovi nevrátí, ale může uložit provinilé organizaci pokutu nebo ji může odebrat licenci. Nicméně nález ČNB může mít pro rozhodnutí soudu v občansko právním sporu zásadní váhu.
REKLAMA
Investovat do akcií je snadné
Dovolil jsem si vypůjčit titulek z jiného finančního webu. Autor tohoto článku má nepochybně pravdu. Ovšem rozebírá pouze techniku vlastního obchodu a přístup k němu. Neřeší rizika, neřeší povinnosti makléře a klienta a neřeší rozsah informací, které si musí klient a makléř vzájemně předávat.
Investování do podílových fondů a na akciovém trhu je nepoměrně složitější než konzervativní investice do stavebního spoření, spořících účtů, termínovaných vkladů nebo dluhopisů. Přináší možnost vyšších zisků, a také vysoké riziko.
Právě proto, aby se toto riziko omezilo a aby se klient nestal snadno obětí nezodpovědného nebo i (pro něj) nevýhodného obchodování, mají tyto investice svoje zvláštní pravidla konkretizovaná ve směrnici MiFID. Tuto směrnici lze snadno obejít při jednorázovém obchodu, kdy na sebe klient bere veškerá rizika. Při pravidelném investování je ale její naplnění v zájmu obou stran. A zvláště pak klienta.
Klient si také musí být předem vědom, že makléř má provize z každého vykonaného obchodu. Jejich výši by měl stanovit přesný a jednoznačný sazebník. Mimochodem na stránkách Capital Partners jsem jej nenašel. Jen zmínku o něm v podrobně a slušně rozpracované škole investování. Snad je klientovi k dispozici před podpisem smlouvy.
Návrh, aby byl obchodník placen z čistého zisku je zřejmě nereálný, respektive by mohl být snad uplatněn jen u pravidelného investování do titulů na doporučení obchodníka.
Také otázka častých obchodů není jednoznačná. Časté obchody jsou jednak hlavním zdrojem příjmů pro makléře, nicméně by měly být i zdrojem zhodnocení pro klienta. Nalézt přesnou hranici, jejíž překročení již není pro klienta výhodné, bude velmi složité. Zcela nepochybně na to neexistuje žádná exaktní ani empirická rovnice. A k samotnému obchodu musí mít makléř souhlas klienta. Makléř doporučuje a klient odsouhlasuje – a tím současně jen on sám nese riziko.
Investování (do akcií) není snadné
Vložit prostředky do obchodu, který nemá své jisté, vyžaduje znalosti a důvěru ke zprostředkovateli. Vyžaduje schopnost nést riziko a unést ztrátu. A je jedno, zda se jedná o IŽP nebo o přímou investici do fondů či akcií. Vyžaduje dodržovat a naplňovat všechny náležitosti, které jsou s investicí spojeny. Je to jediná, i když poměrně chatrná, ochrana klienta. Ochrání jej snad před nepoctivými praktikami obchodníka a před následky neplnění jeho povinností. Neochrání ho však před výkyvy trhu, finančními či hospodářskými krizemi.