20. 02. 2013
Subjekty:
Češi dají na finanční poradce více než jinde v Evropě
Od kvalitních finančních poradců očekávají Češi odbornou pomoc při výběru vhodného finančního produktu, individuální přístup i finanční a časovou úsporu. Na jejich rady dá 55 % Čechů. O něco ostražitější jsou Slováci (48 %), ve zbylých státech Evropy preferuje poradenství zprostředkovatelů v průměru 35 % populace. Z průzkumu dále vyplývá, že pokud Češi mění smlouvu životního pojištění a zároveň pojišťovnu, ve 38 % případů je to právě z důvodu doporučení jejich poradce. Vcelku pozitivní zjištění je, že pouze ve 13 % případů stojí za změnou pojišťovny nespokojenost se službami.
O takzvaném přepojišťování pojistných smluv, výrazném trendu českého pojistného trhu, svědčí fakt, že jen za posledních pět let změnilo v ČR svého poskytovatele životního pojištění 25 % klientů, zatímco v ostatních evropských státech jen 8 % klientů. Na rady přicházející od poradců dávají častěji ženy, které celkově preferují osobní jednání. Muži si radit od jiných tolik nedávají a informace si raději sami vyhledávají individuálně na internetu.
Průzkum ČAP v návaznosti na změnu pojistitele u produktů životního pojištění upozorňuje na skutečnost, že 26 % klientů, kteří mají sjednané životní pojištění, stále netuší, jaké má pro ně důsledky předčasné zrušení životní pojistky. Životní pojištění je konstruováno jako dlouhodobý produkt a každé předčasné ukončení sjednané smlouvy znamená nedodržení pojistných podmínek a pro klienta ztrátu, nikoli úsporu. Kromě výplaty předem stanovené částky ztratí klient jistotu pojistné ochrany a krytí životních rizik.
„I přes velkou část korektních poradců se na pojistném trhu bohužel objevují i tací, pro které je větší motivací jejich profit než spokojenost klienta,“ doplňuje manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová a radí: „Pokud se klient domnívá, že jeho pojistná smlouva je zastaralá a neodpovídá jeho potřebám, měl by kontaktovat pojišťovnu a poradit se o možných úpravách. I v období ztížené finanční situace je zrušení pojistné smlouvy to nejméně vhodné řešení. Moudřejší je požádat pojišťovnu o odklad plateb, snížení pojistného, jeho přerušení nebo se dohodnout na jiném řešení.“
Jak vybrat dobrého pojistného poradce nebo zprostředkovatele?
Věnujte pozornost dobrým zkušenostem svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou každého dobrého poradce je osobní doporučení spokojených klientů.
Buďte alespoň částečně informováni o pojistných produktech a ptejte se svého poradce na vše, čemu nerozumíte. Informace si porovnejte s těmi, které jste získal z oficiálních a nezávislých zdrojů. Pokud vám nebude schopen odpovědět, raději se obraťte na jiného.
Neukvapujte se a nenechte se přesvědčit emocionálními argumenty. Finanční poradce, který na vás naléhá prostřednictvím emocionálních argumentů, zřejmě nemůže najít ty faktické.
Důvěřujte, ale prověřujte a porovnávejte. Nikdy se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky.
Říká se, že čas jsou peníze. V případě uzavírání smluv dlouhodobějších produktů to platí dvojnásob. Nechte si po předložení smlouvy nějaký čas na rozmyšlenou a nezapomeňte si prostudovat pojistné podmínky.
REKLAMA