Chcete chytit dno? Sledujte Blesk a Českou spořitelnu
Vzpomínáte? Rok začátek roku 2009 po obrovských propadech z konce roku 2008. Panika pomalu uvadla – ti, kdo zpanikařili, už dávno prodali, ostatní zlomili nad ztrátami hůl a smířili se s nimi. V tom okamžiku nejčtenější deník (Blesk) začal psát zprávy o akciových trzích a propadech na burzách. A co se stalo?
Jakmile se o propady na akciových trzích začne zajímat bulvár, je to jednoznačná známka připravenosti burzy k nastartování nového růstu. Platí to ale i opačně: Rostou-li akciové trhy do závratných výšin, první zmínka v bulváru o výhodnosti investování do akcií by měla být pro investory seriózním varováním: Trhy budou padat.
Proč se bulvár většinou „trefí“ poblíž dna i vrcholu? Odpovědí je masa. Bulvární noviny typu Blesk jsou určeny nejširší veřejnosti. Tu zajímá víc, jestli Helenka ještě zpívá, než jestli ČEZ vydělá nebo prodělá na útlumu německých jaderných elektráren. Stejně jako ji zajímá víc 30 Kč platby u doktora, kterou vidí, než celkový stav českého zdravotnictví, který beztak nedokáže efektivně ovlivnit.
Veřejnost zajímají především věci jí blízké (dotýkající se přímo její kapsy), nebo věci velké (ať už se jedná o „velké“ slavné lidi nebo „velké“ katastrofy). Tomu se přizpůsobují i média v čele s bulvárem. Jde přeci jen o sledovanost, od níž se odvíjí inzerce. A tak se pohyby na burze dostávají do bulváru, až když jsou skutečně velké v kterémkoli směru.
REKLAMA
Jenže to už je zpravidla na jakoukoli adekvátní reakci pozdě. Z historické zkušenosti lze naopak usoudit, že se naopak schyluje k obratu, na což ovšem masová veřejnost pod vlivem bulváru buď nezareaguje – nebo zareaguje opačně: Při přehnaném růstu nakupují, při hlubokém propadu prodávají zbytky akcií, na které zapomněli po kupónové privatizaci. A rozhodně nelze říci, že když masová veřejnost reaguje neadekvátně, že by na tom vegetariáni byli lépe.
Sledovat chování mas lze nejen z bulvárních plátků. Stačí si najít podílové fondy prodávané nejširší veřejnosti – např. z dílny Investiční společnosti České spořitelny. Ty jsou prodávány především na pobočkách banky s největším množstvím drobných klientů. A podle jejich nákupů a prodejů lze odhadnout náladu mas poměrně dobře. V době velkého růstu do fondů přitéká nejvíce peněz, v době nejhlubších propadů peníze vytékají jak z protržené přehrady.
Nevýhodou reportů podílových fondů je jejich zpoždění. Kupříkladu na stránkách zmiňované společnosti se ještě v pátek šlo dočíst o nákupech klientů za měsíc červen. Např. do fondu Top Stock v červnu přiteklo 6,6 mil. Kč – a podle „analýzy chování mas“ tak dno ještě nebylo dosaženo. To se ostatně ukázalo v uplynulých dnech. Zpoždění informace je ale příliš velké, než aby se podle ní dal efektivně časovat trh. Bude pravděpodobně vhodnější obrátit pozornost k bulváru.
Měli by tedy investoři zahodit Wall Street Journal a koupit Blesk? To rozhodně ne! Ale občas se podívat na jeho titulní stránku, jestli se na ní neskví působivě vyvedený graf doplněný mrakodrapem s frontou lidí v oblecích čekajících na seskok, nemůže uškodit. Přinejhorším se investor místo tragédie na Wall Street dočte, že Helenka opravdu ještě zpívá.