Díky zaměření na kvalitu a hodnotu zákaznické báze se společnosti daří udržovat si svou pozici na klesajícím telekomunikačním trhu.
„Jde o první výsledky prezentované po rozdělení společnosti na samotné O2 a CETIN. Podařilo se nám stabilizovat výnosy a zvýšit provozní zisk EBITDA. Jsme schopni generovat větší volnou hotovost, než je náš čistý zisk. To potvrzuje naše předpoklady, že rozdělení společnosti bylo správným krokem a do budoucna přinese hodnotu pro naše zákazníky i akcionáře,“ zhodnotil první pololetí Tomáš Budník, generální ředitel O2 Czech Republic.
Celkové konsolidované provozní výnosy O2 se meziročně stabilizovaly na úrovni 18,393 mld. Kč. Provozní zisk před odpisy EBITDA se meziročně zvýšil o 32,4 %. Čistý zisk dosáhl výše 2,3 mld. Kč a vykázal tak růst o 54 %. Klíčovou oblastí růstu zůstávají mobilní data a O2 Slovakia.
Přehled provozních výsledků
Mobilní služby od O2 využívalo ke konci června 2015 celkem 4,945 milionů zákazníků. Počet zákazníků smluvních služeb se meziročně nezměnil a dosáhl výše 3,252 milionů. V oblasti předplacených služeb došlo k poklesu na 1,693 milionů zákazníků. Některý z neomezených tarifů FREE používají už dvě třetiny všech mobilních zákazníků.
Zájem zákazníků O2 o chytré telefony stále roste. Jejich podíl v síti O2 se v průběhu prvního pololetí meziročně zvýšil o dalších 5 procentních bodů na 43,7 %, přičemž více než čtvrtina z nich podporuje LTE. Z operačních systémů dominuje v síti O2 s 74,2 % jednoznačně Android. Rozložení zbývajících sil je následující: iOS – 9,4 %, Windows Phone – 7,1 %, Blackberry – 1,4 %. Podíl telefonů s operačním systémem Symbian meziročně klesl o 12,4 p.b. na 6,6 %.
S rozvojem vysokorychlostní mobilní sítě stoupá také zájem o internet v mobilu. Na konci prvního pololetí jej používalo již více než 1,5 milionu zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 14 %. Výnosy z mobilních datových služeb tak meziročně stouply o 6,6 %.
Digitální televize O2 TV i pevný internet nadále vykazují pozitivní trend v počtu zákazníků. Díky připravovanému kanálu O2 Sport i unikátním funkcionalitám dosáhl v červnu počet domácností s O2 TV téměř hranice 190 tis. a kontinuálně roste. Aplikace O2TV Go, která umožňuje sledovat televizní kanály také na přenosných zařízeních, eviduje na 350 tis. stažení.
Počet zákazníků pevného internetu dosáhl ke konci června výše 799 tis., což představuje meziroční nárůst o 1,1 % a čistý přírůstek 5 tis. v prvním pololetí. Technologii VDSL přitom používá už 51 % zákazníků.
Přehled finančních výsledků
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvním pololetí výše 18,393 mld. Kč, meziročně o 0,3 % méně. Ještě v prvním pololetí 2014 [1] poklesly provozní výnosy o téměř 9 %. Provozní výnosy v segmentu pevných linek meziročně poklesly o 8 % na 5,739 mld. Kč. Hlavní růstovou oblastí zůstávají výnosy z O2 TV, klesající charakter mají naopak hlasové služby. V mobilním segmentu se provozní výnosy zvýšily o 1,1 % na 9,505 mld. Kč.
Provozní zisk před odpisy EBITDA vzrostl meziročně o 32,4 % na 4,825 mld. Kč. EBITDA marže dosáhla solidní výše 26,2 %, meziročně o 6,5 procentního bodu více.
Jednou z hlavních růstových oblastí skupiny zůstává O2 Slovakia. Výnosy v prvním pololetí dosáhly výše 117,3 milionů EUR, což představuje meziroční nárůst
o 14,1 %. V prvním pololetí se tak výnosy na Slovensku podílely 17 % na celkových výsledcích skupiny. Celkový počet zákazníků na Slovensku dosáhl 1,711 milionů a vykázal tak meziroční růst o 6,4 %. Provozní zisk EBITDA vzrostl meziročně o 20,2 % na 40,8 mil. EUR.
KLÍČOVÉ FINANČNÍ A PROVOZNÍ UKAZATELE
Finanční ukazatele skupiny
Finanční ukazatele | 1H 2015 |
1H 2014 (pro forma) |
Meziroční změna |
Provozní výnosy | 18 393 mil. Kč | 18 439 mil. Kč | – 0,3 % |
Celkové provozní náklady | 13 625 mil. Kč | 14 643 mil. Kč | – 7,0 % |
EBITDA | 4 825 mil. Kč | 3 643 mil. Kč | + 32,4 % |
EBITDA marže | 26,2 % | 19,8 % | + 6,4 p.b. |
Provozní ukazatele – Česká republika
Počet zákazníků mobilních služeb | 1H 2015 | 1H 2014 | Meziroční změna |
Tarifní zákazníci | 3 252 tis. | 3 253 tis. | 0 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | 1 693 tis. | 1 807 tis. | – 6,3 % |
Celkem | 4 945 tis. | 5 060 tis. | – 2,3 % |
Chytré telefony | 1H 2015 | 1H 2014 | Meziroční změna |
Podíl chytrých telefonů v síti O2 | 43,7 % | 38,1 % | + 5,6 p.b. |
[1] Původní O2, tj. včetně výnosů CETIN