CZK/€ 25.325 -0,20%

CZK/$ 23.280 +0,01%

CZK/£ 30.158 -0,25%

CZK/CHF 26.871 -0,13%

Text: Karel Pučelík

20. 08. 2021

9 komentářů

A co když je elektromobilita opravdu krok kupředu

 

Zdroj: pixabay.com

Elektromobilita mění automobilový svět k nepoznání. Změny vidíme i na přístupu automobilek k dlouhodobým strategiím, marketingu i motorsportu, který propagaci pomáhá.

Loading



 

Elektromobilita či důraz na alternativní pohony už dávno není doménou specializovaných značek typu Tesly Elona Muska. Naopak, se sílícími iniciativami, které proudí ze společnosti i z politické sféry, se musí do alternativních vod vydat i zavedené automobilky, aby vůbec v delším období na trhu uspěly. A na jejich nabídkách je to znát. Těžko byste našli zavedeného výrobce (vyjma různých speciálů), který by nějaký ten futuristický model ve výrobě neměl. Na silnicích se tak už dnes prohání hybridní BMW, hrát prim by chtěl německý Volkswagen a svůj model má i mladoboleslavská Škoda.

Pokud se podíváte na dnešní automobilový průmysl a celý auto-moto svět, je jasné, že prochází obrovskými změnami. Nutnost dobíjení patrně promění charakter cestování, technika bude jinde a samotná auta vypadají jinak. Na alternativní pohony přitom jezdí i sportovní vozy. To vše samozřejmě vyžaduje obrovské finanční sumy, které musí automobilky vynaložit.

Skvělým příkladem, jak se svět rychlých kol proměňuje, je automobilový sport. Značky tradičně vybírají své vlajkové modely (které samozřejmě přestaví tak, že jsou si se základním modelem maximálně podobné…) a posílají je na závodní okruhy, silnice nebo do písečných dun. Pro nás, co závody sledujeme, je to samozřejmě zábava, ale pro značky hlavně marketing. Možná jde i o to vyzkoušet nějakou novou koncepci, ale cílem je samozřejmě zvýšení prodeje a prestiž.

Konec jedné éry

I v této odnoži motorismu se už hojně mluví o elektřině, což u mnohých pozorovatelů vyvolává negativní pocity a někdy až (pasivně)agresivní reakce, protože na okruzích a rychlostních zkouškách přece vždy byla cítit vůně benzinu. Hořekovat ale nemá smysl, automobilový sport vždy musí následovat trendy v celém autoprůmyslu, od toho tu přece je. A pokud automobilky vráží miliardy do elektromobility, musíme se těšit i na elektrické závody. Nicméně, osobně bych se k této transformaci nestavěl tak negativně a hned vysvětlím proč.

REKLAMA

Hodně se toho namluvilo (a nahořekovalo) o Formuli 1, jejíž speciály již některé nové technologie mají. Na elektřinu už léta jezdí i Formule-E, které si ovšem nikdo moc nevšímá. Pravda, subjektivně si dovolím hodnotit, „ef jedničky“ jsou neporovnatelně zajímavější. S tichými offroady v sérii Extreme E už letos závodí taková jména jako fenomenální Francouz Sébastien Loeb, taktéž mistr světa v rally a vítěz Dakaru Carlos Sainz nebo vítěz šampionátu F1 Jenson Button.

Na následující sezonu se ale chystá přímo lavina futuristických novot. S hybridními pohony budou bojovat jezdci v mistrovství světa v rally (WRC). V praxi to bude znamenat, že soutěžní úseky budou odjety stále se spalovacími agregáty, přejezdy mezi úseky ale pomocí elektromotorů. Je to sice trochu podivná kombinace, ale proč ne, týmoví inženýři si jistě poradí. Tempo se možná trochu zpomalí, ale to také nemusí být na škodu. Vždyť tempo, ve kterém se poslední roky jezdilo – s technikou občas působící jako z Marsu, která skoro jako by odporovala fyzikálním zákonům – dávalo možnost jezdit v nejvyšší lize jen hrstce vyvoleným. Tím, že se na tratě dostanou úplně jiná auta, jenž ovšem nevypadají podle prvních fotografií vůbec špatně, by mohly přilákat další automobilky a atraktivita určitě nepřijde na zmar.

Elektřinou k vítězství

Aktuálně mě nejvíce zaujal nápad značky Audi, která se naplno vrhne do dakarského závodění. Jak jinak než s elektromobilem, který budou pohánět hned čtyři elektro agregáty, každý v jednou z kol. Je jasné, že v etapách, jež čítají stovky kilometrů v hrozném terénu, baterie asi stačit nebudou. Proto bude speciál vozit i spalovací motor, který je bude dobíjet. Když se toto někteří dočetli, opět láteřili, co je to za nesmyl. Ani si pořádně automobilkou nenechali vysvětlit, že tento elektromotor pracující v ideálních otáčkách vypustí do ovzduší jen zlomek emisí, než pokud by poháněl celý vůz.

A kde je ta výhoda? Je přece skvělé, že auto pohání čtyři výkonné motory. Pokud jeden odejde, pořád máte ještě tři další. Zároveň každý elektromotor tohoto typu se dá mimořádně citlivě nastavovat, a tak efektivita patrně výrazně vroste. Uvidíme v lednu, zda tři týmová auta nevytřou ostatním zrak a neukážou, že na té elektromobilitě přece může být něco dobrého

Loading

Vstoupit do diskuze 9 komentářů


Související články

Budoucnost automobilového průmyslu: Revoluce a vliv na dodavatele

Automobilový průmysl prochází zásadními změnami, ať už se jedná o autonomně řízená vozidla, či elektrifikaci. Co můžeme od nadcházející revoluce očekávat a jaký bude mít dopad na dodavatele? Automobilový průmysl prochází revolučními změnami, které pro dodavatele představují existenční hrozbu. Ti, kteří se zaměřují na hardware, se ocitli […]

Text: Filip Kučera

19. 07. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • honza

    23 srpna, 2021

    Tak to je síla.
    Pan demagog si asi neuvědomil, že když bude jedna část odvětví masivně podporována dotacemi, daňovými úlevami, apod., a jiná část téhož naopak – viz. neustálé zpřísňování emisních limitů, to vše víceméně z politických důvodů, vynucených tlakem konkrétních zájmových skupin, logicky dojde ke změně přístupu nejen v tomto případě automobilek.
    Jak vidíte onu „změnu charakteru cestování“? Jako dříve, kdy se přepřahali koně u zájezdních hostinců, budeme vyměňovat baterie? Nebo přesedat do jiných elektroaut? Nebo cestu plánovat s několikahodinovými přestávkami na dobití? Vždy si vzpomenu na slova klasika: „Ten snad ani nemůže být tak blbej, ten to má určitě placený…“. Toto je sebevražda naší civilizace v přímém přenosu.

    Odpovědět

  • Pavel

    23 srpna, 2021

    Nebojte, dobře to dopadne, zvyknete si. Když jel první automobil President svou první jízdu, také po tom autě někteří házeli kameny, protože to kouřilo a nepotřebovalo žádné koně z přepřahacích stanic….

    Já to moc neřeším, a i když žádné auto nemám, garáž u domu budu muset postavit tak jako tak, tak už tam rovnou fouknu i přípravu na nabíječku = dotace 30k a budu to pronajímat a je jedno jestli někomu s eautem, nebo klasickým…

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    24 srpna, 2021

    Tak tento pohled na danou problematiku pouze z perspektivy Vaší vlastní individuální situace mi přijde velmi nepatřičný a dalo by se říci zbytečný.

    Odpovědět

  • Pavel

    24 srpna, 2021

    Důležitější je ta první věta Richarde, moje individuální situace, kdy jsem se rozhodl, že auto k ničemu nepotřebuji, čímž chci snížit svou ekologickou stopu na zemi a ještě na tom vydělat, je, pravda, nadbytečná. Ale uznejte, byl by hřích si nevzít ty statisíce na podpory solárů, baterií, dešťovky, rekuperace, nabíjení elektroaut, zateplení atp….

    Lidé se vždy báli nového, teď, přes 124 letý házeli kamení na první automobil, protože co bude s koňmi, před cca 200 lety zase rozbíjeli první stroje, protože brali lidem práci přece…

    Historie se pořád dokola opakuje, jak v tom strachu z nového a neznámého, tak v tom, že ta modernita nakonec vždycky vyhrála… Nakonec i z těch coinů si určitě vezmeme něco užitečného a někteří taky dobrou životní lekci.

    I v malém městečku, kde se právě nacházím, už jsou rychlonabíjecí stanice. Škodovka právě oznámila, že končí s výrobou Fabie Combi, protože se nevejde do limitů atp. atp.

    Už se pomalu začínám posmívat i kamarádům s krbovými kamny, až skončí uhlí, dojde i na ně, jako už se to děje třeba v UK, kde mohou kontrolovat to, jestli máte dost suché, tedy pro čisté spalování vhodné dřevo, a místní DEFRA – Department for Environment, Food and Rural Affairs, už určuje, jaké kamna splňují nové normy a jaké už ne, tedy si ty „špinavější“ do budoucna už ani nebudete moci koupit.

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    24 srpna, 2021

    Ale tady se „nehází kameny“ na nové elektromobily, jako v tom Vašem příkladu. Proti elektromobilům nikdo nic nemá. Tady se „hází kameny“ na ty staré automobily se spalovacími motory. To je dost důležitý „detail“ ohledně smyslu a relevance toho Vašeho přirovnání.

    A jen tak pro úplnost i dnes se „hází kameny“ na ta auta, protože se z nich kouří. 🙂

    Jestli je hříchem přijetí dotací na cokoliv, se pozná až po čase až po té, co „zahyne“ ta nedotovaná konkurence. Můj názor je ten, že zelení teroristi nepřiměřeně tlačí na pilu a nakonec to semele všechny. Jinými slovy dotace mi až tolik nevadí. Vadí mi ty úřední zákazy všeho „neekologického“. Může to skončit jako zákazy všeho nekomunistického.

    Lidé se vždy báli všeho nového? Nikdo se ale přece nebojí nových technologií (i když by se třeba v případě BTC bát měli). Lidé se bojí spíše, že jim zakážou stávající (funkční) technologie. Pokud nové technologie nahradí ty staré, nikdo si moc stěžovat nebude (pokud budou funkční alespoň tak, jako ty staré). V tomto problém není.

    Jenže pokud lidem zakážete něco funkčního s tím, že to nahradí něco, co ještě neexistuje (nové ekologické technologie) pak se nedivte, že z toho mají lidé obavy. Jde o jejich životy. Jde o to, jestli budou mát stabilní dodávky elektrické a tepelné energie a s tímto např. spojené dodávky vody. Tohle není nějaká legrace. Tohle jsou vážné věci, o nichž můžete jen těžko psát stylem: „lidi si nějak zvyknou“.

    A k těm elektromobilům. Ať si kdo chce buduje nabíječek, jak je komukoliv libo. Já tady brojím proti zákazům spalovacích motorů, nikoliv proti stavění jakýchsi nabíječek. Zase se míjíte s podstatou věci.

    To, že se posmíváte svým kamarádům kvůli tomu, že mají v domě krb a těšíte se, až jim ho začnou kontrolovat nějací ouřadové, o Vaší povaze a charakteru nevypovídá vůbec nic lichotivého. 🙁

    V těchto věcech se zjevně neshodneme.

    Odpovědět

  • Pavel

    24 srpna, 2021

    No, funkčního. Ony ledničky v 70. a 80. letech byly taky funkční, ale kdyby se nezakázalo globálně používání freonů, asi bychom místo pandemie řešili obrovské nárůsty případů rakoviny kůže a v létě ven byste mohl tak na 10 minut a na pláž ve středomoří jen v burce… A radši ještě pro jistotu namazenej.

    S tím dřevem, já se jim posmívám ze srandy, ono to ještě potrvá, to ty jejich krbovky už budou dávno KO, pak si prostě koupí schválené s lepší účinností, nebo žádné… Už jsem zaslechl hlasy i ohledně regulace zemního plynu… Ale myslím, že i pro kamarády je dobré, aby věděli, co vím já, tedy že do smrti to s krbovkama nejspíš nedotáhnou….

    Proto třeba já jsem dřív uvažoval o koupi staršího domu, ale jsou zbytečně velké, nehospodárné a i stavebně problematické, že je dneska opravdu lepší postavit nový, a i když bude třeba o něco dražší, než second hand, hravě se to vrátí na nákladech za energie. Já bych ohledně energií byl nejraději co nejvíce autonomní, co nejvíce si toho vyrobit sám.

    Jinak zrovna dneska se objevila zpráva, že se docela pokročilo s výzkumy ohledně jaderné fúze. Už se blíží asi 80% návratnosti, což ještě před pár lety bylo daleko méně. Ještě je to daleko, ale až se to jednou povede, tak to bude další technologická revoluce a elektroauta do toho dobře pasují.

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    24 srpna, 2021

    Tak pokud si pamatuji, tak po zákazu freonů k žádnému vážnému výpadku dodávek ledniček nedošlo. Šlo tedy o situaci, kdy existovala funkční varianta k aktuálně používanému chladícímu médiu.

    Snahy o zákaz uhlíku v energetice (a jinde) ale žádnou takovou funkční okamžitě nasaditelnou náhradu jednoduše nemají.

    Fúze by byla fajn. Ta by vyřešila mnohé. Opakuji, že proti elektromobilům samotným nemám žádné zásadní výhrady. Problém je s produkcí energie, nikoli s jejím spotřebováváním. 🙂

    Krb není pouze o vytápění. A v ohledu Vámi zmiňované individuální energetické soběstačnosti je v zimě zrovna krb v případě výpadku dodávek energie doslova k nezaplacení. 🙂 A nebo byste raději umrzl jen protože nějaký úředník zakázal topit v krbu dřevem? Těžko. Když úředník nezařídí, aby systém fungoval, jste oprávněn nerespektovat ty jeho zákazy.

    Odpovědět

  • Pavel

    24 srpna, 2021

    Tak to pozor, není krb jako krb. Samozřejmě ty nejméně efektivní ohřívají jen okolí, ale spousta lidí, včetně kamaráda, má krbovky s výměníkem, kde naopak při náhlém výpadku energie může nastat docela problém, protože přestane fungovat čerpadlo. Zase ale, když to funguje, tak tím krbem ohřejete celý dům.

    Takže kdo to má takhle, stejně aby raději ještě měl solár s bateriemi jako zálohu, aby mu expanzní nádoba při náhlém výpadku proudu „nevyskočila z kůže“….

    Okamžitě samozřejmě vše nahradit nejde, uhlík to je jiná váha, než freony, ale já si ještě jako dítě pamatuji doby, kdy byly zákazy vycházet pro děti a starší lidi na Mostecku atp., a k takovým situacím už moc nedochází.

    Musíme si taky přiznat, že situace, kterou vidím kolem sebe, kdy autem lidi jezdí běžně 1-2 kilometry do práce, je neudržitelná docela, takže určitá regulace cenou v tomhle ohledu, carsharing atp., to by určitě neuškodilo.

    Strašlivě jsme zlenivěli, já teda ne, a chápu, že si na pohodlí lidé rychle zvykají, proto jsem si auto nikdy nekoupil. Proč bych ve městě, které má na délku 2km jezdil autem, než soused vyparkuje a odjede a zase zaparkuje, jsem na libovolném místě ve městě pěšky také a nečelím přitom dramatické ztrátě hodnoty auta, neplatím pojištění, benzín, opravy atp.

    To samé platí i pro Prahu, naprosto skvělá MHD za pár korun, proč se tam motat autem, hledat parkování neustále a sbírat pokuty?

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    25 srpna, 2021

    „není krb jako krb“ Ano v tomto se shodneme.

    A ano, Váš přístup k automobilismu v podmínkách jaké popisujete, chápu. 🙂

    Odpovědět