A co když je elektromobilita opravdu krok kupředu
Zdroj: pixabay.com
Elektromobilita mění automobilový svět k nepoznání. Změny vidíme i na přístupu automobilek k dlouhodobým strategiím, marketingu i motorsportu, který propagaci pomáhá.
Elektromobilita či důraz na alternativní pohony už dávno není doménou specializovaných značek typu Tesly Elona Muska. Naopak, se sílícími iniciativami, které proudí ze společnosti i z politické sféry, se musí do alternativních vod vydat i zavedené automobilky, aby vůbec v delším období na trhu uspěly. A na jejich nabídkách je to znát. Těžko byste našli zavedeného výrobce (vyjma různých speciálů), který by nějaký ten futuristický model ve výrobě neměl. Na silnicích se tak už dnes prohání hybridní BMW, hrát prim by chtěl německý Volkswagen a svůj model má i mladoboleslavská Škoda.
Pokud se podíváte na dnešní automobilový průmysl a celý auto-moto svět, je jasné, že prochází obrovskými změnami. Nutnost dobíjení patrně promění charakter cestování, technika bude jinde a samotná auta vypadají jinak. Na alternativní pohony přitom jezdí i sportovní vozy. To vše samozřejmě vyžaduje obrovské finanční sumy, které musí automobilky vynaložit.
Skvělým příkladem, jak se svět rychlých kol proměňuje, je automobilový sport. Značky tradičně vybírají své vlajkové modely (které samozřejmě přestaví tak, že jsou si se základním modelem maximálně podobné…) a posílají je na závodní okruhy, silnice nebo do písečných dun. Pro nás, co závody sledujeme, je to samozřejmě zábava, ale pro značky hlavně marketing. Možná jde i o to vyzkoušet nějakou novou koncepci, ale cílem je samozřejmě zvýšení prodeje a prestiž.
Konec jedné éry
I v této odnoži motorismu se už hojně mluví o elektřině, což u mnohých pozorovatelů vyvolává negativní pocity a někdy až (pasivně)agresivní reakce, protože na okruzích a rychlostních zkouškách přece vždy byla cítit vůně benzinu. Hořekovat ale nemá smysl, automobilový sport vždy musí následovat trendy v celém autoprůmyslu, od toho tu přece je. A pokud automobilky vráží miliardy do elektromobility, musíme se těšit i na elektrické závody. Nicméně, osobně bych se k této transformaci nestavěl tak negativně a hned vysvětlím proč.
REKLAMA
Hodně se toho namluvilo (a nahořekovalo) o Formuli 1, jejíž speciály již některé nové technologie mají. Na elektřinu už léta jezdí i Formule-E, které si ovšem nikdo moc nevšímá. Pravda, subjektivně si dovolím hodnotit, „ef jedničky“ jsou neporovnatelně zajímavější. S tichými offroady v sérii Extreme E už letos závodí taková jména jako fenomenální Francouz Sébastien Loeb, taktéž mistr světa v rally a vítěz Dakaru Carlos Sainz nebo vítěz šampionátu F1 Jenson Button.
Na následující sezonu se ale chystá přímo lavina futuristických novot. S hybridními pohony budou bojovat jezdci v mistrovství světa v rally (WRC). V praxi to bude znamenat, že soutěžní úseky budou odjety stále se spalovacími agregáty, přejezdy mezi úseky ale pomocí elektromotorů. Je to sice trochu podivná kombinace, ale proč ne, týmoví inženýři si jistě poradí. Tempo se možná trochu zpomalí, ale to také nemusí být na škodu. Vždyť tempo, ve kterém se poslední roky jezdilo – s technikou občas působící jako z Marsu, která skoro jako by odporovala fyzikálním zákonům – dávalo možnost jezdit v nejvyšší lize jen hrstce vyvoleným. Tím, že se na tratě dostanou úplně jiná auta, jenž ovšem nevypadají podle prvních fotografií vůbec špatně, by mohly přilákat další automobilky a atraktivita určitě nepřijde na zmar.
Elektřinou k vítězství
Aktuálně mě nejvíce zaujal nápad značky Audi, která se naplno vrhne do dakarského závodění. Jak jinak než s elektromobilem, který budou pohánět hned čtyři elektro agregáty, každý v jednou z kol. Je jasné, že v etapách, jež čítají stovky kilometrů v hrozném terénu, baterie asi stačit nebudou. Proto bude speciál vozit i spalovací motor, který je bude dobíjet. Když se toto někteří dočetli, opět láteřili, co je to za nesmyl. Ani si pořádně automobilkou nenechali vysvětlit, že tento elektromotor pracující v ideálních otáčkách vypustí do ovzduší jen zlomek emisí, než pokud by poháněl celý vůz.
A kde je ta výhoda? Je přece skvělé, že auto pohání čtyři výkonné motory. Pokud jeden odejde, pořád máte ještě tři další. Zároveň každý elektromotor tohoto typu se dá mimořádně citlivě nastavovat, a tak efektivita patrně výrazně vroste. Uvidíme v lednu, zda tři týmová auta nevytřou ostatním zrak a neukážou, že na té elektromobilitě přece může být něco dobrého