Alphabet: Je ten správný čas na nákup?
Akcie společnosti Alphabet (NASDAQ: GOOG) se nyní pohybuje těsně nad hranicí 100 amerických dolarů (cena ve středu 19. října 20:45 Středoevropského času – 100,19 dolarů). Od počátku letošního roku se tak akcie obchodují o 25 % níže. Pokles zaznamenávají též akcie ostatních technologických společností. Podíváme-li se na stejné období, Apple odepsal přibližně 15 % své tržní kapitalizace, zatímco Microsoft více než 20 %.
Zhoršení nálady na akciovém trhu lze přisuzovat několika faktorům. Mezi nejvýznamnější z nich patří chování americké centrální banky. Zaprvé, zvyšování úrokových sazeb americkým Fedem způsobuje snížení poptávky po zboží či službách, a zároveň zvyšuje náklady na financování dluhů. Při rapidním růstu sazeb se zvyšuje pravděpodobnost recese.
Zadruhé, investoři v době zvyšujících se sazeb hledají pro své finanční prostředky bezpečnější přístavy, kterými mohou být buďto dluhopisy nebo úložky v komerčních bankách. Tento faktor tedy také zapříčiňuje odliv kapitálu z akciového trhu, což zvyšuje jeho volatilitu.
Všechny tyto aspekty tedy nepříznivě dopadají na americký akciový trh, který zaznamenal od začátku roku přibližně 20% propad. V tuto chvíli se může zdát, že akcie zažívají temné časy a měli bychom se jim vyhnout. Opak je ovšem pravdou. Právě při takto nízkých cenách jsou valuace jednotlivých společností poměrně příznivé a po výpočtu jejich vnitřních hodnot zjišťujeme, že většina z nich se obchoduje pod nimi. To nám implikuje vhodnou situaci pro nákup.
Business model Alphabetu
Obchodní aktivity Alphabetu spočívají v rozdělení na dvě základní frakce. Tou první
jsou Google Services and clouds a druhou non-Google businesses. První zahrnuje aktivity Googlu spojené s poskytováním reklamního prostoru skrze vyhledávače, placená úložiště a také aplikace. Druhá pokrývá ostatní činnosti Alphabetu, jako např. vývoj v oblasti umělé inteligence či biotechnologií.
REKLAMA
Tento konglomerát tak vlastní mimo Googlu firmy jako X Development zabývající se moonshot technologiemi, Waymo specializované na autonomní řízení či Calico a Verily působící ve farmaceutickém průmyslu. Bývalý CEO Googlu Eric Schmidt přiznal, že při založení Alphabetu se inspirovali u Berkshire Hathaway, který je v rukou jednoho z nejvýznamnějších investorů Warrena Buffetta.
Z výroční zprávy Alphabetu vyplývá, že položka Google Advertisement tvořila v roce 2021 81 % celkových tržeb. Další zajímavý trend můžeme pozorovat při pohledu na příjmy z Google Cloud, které meziročně vzrostly o více než 47 %. K pohledu na celkovou strukturu tržeb a podnikání využíváme report za celý rok místo zpráv za jednotlivé kvartály z důvodu možných sezónních vlivů dopadajících na společnost.
Alphabet 10k report 2021 – zdroj: Alphabet Investor Relations
Aktuální situace Alphabetu v kontextu výsledků za druhý kvartál
Výsledky Alphabetu za druhý kvartál sice nadále poukázaly na jeho sílu, ale aktuální situace firmě rozhodně nepomáhá. Společnost sice nadále generuje zisk, ale tempo jeho růstu meziročně zpomalilo. Do jisté míry je to dáno vysokou srovnávací základnou, jelikož po znovuotevření ekonomik tržby této společnosti rostly, ale svou roli hraje též rostoucí konkurence v podobě TikToku a nepříznivá ekonomická situace.
REKLAMA
Zisk na akcii měl podle očekávání činit 1,28 dolaru, přičemž 1,21 dolary tento předpoklad nenaplnil. To samé se týká samotných příjmů, jež měly dle analytiků činit 69,9 miliardy dolarů. Realita se ale lišila o 210 milionů. Růst tržeb zpomalil meziročně na 13 % v kontrastu s 62% růstem v předchozím roce.
Konkurence Alphabetu a jeho konkurenční výhoda
Globální tržní podíl v hlavním odvětví Alphabetu je obrovský a mezi prohlížeči i vyhledávači si drží suverénně první místo. Tržní podíl Googlu jako prohlížeče dosahuje přes 65 %, zatímco druhý hráč na trhu, Safari, pokrývá 18 %. Mezi vyhledávači má Google ještě více dominantní pozici, kdy jeho globální tržní podíl převyšuje 90 %, zatímco druhý Bing tvoří jen bezmála 3,5 %.
Vezmeme-li odvětví úložišť (cloudů), podíl Googlu na celkovém trhu není tak vysoký, ale zvyšuje se. V prvním kvartále roku 2021 činil 7 %, zatímco v druhém kvartále 2022 tvořil již 10 %. Při srovnání se společností Meta Platforms (Facebook) vidíme schopnost obou korporací efektivně zařadit do svého konglomerátu své akvizice, ať se jedná o YouTube v případě Alphabetu či o Instagram a Whatsapp v podobě Mety.
Podle agentury Brand Finance je celková finanční hodnota značky Google vyšší než u Facebooku. Alphabet má také více peněžních prostředků než Meta (124 997 milionů dolarů vs. 40 489 milionů dolarů). Námi analyzovaný konglomerát si též vede dobře v měřítku rentability vlastního kapitálu (ROE), kde dosahuje přes 29 %, což znovu převyšuje Metu o téměř 4 procentní body. Mimo jiné snaha Alphabetu o udržitelnost láká institucionální investory (fondy a banky), kteří mají nyní tzv. zelená aktiva v oblibě především z důvodu aktuální celospolečenské nálady odrážející obavy o změnu klimatu.
Můžeme tedy označit dnešní dobu za vhodnou pro nákup akcií Alphabetu?
Cykličnost této společnosti nám indikuje její zhoršené hospodářské výsledky i v následujících kvartálech, což jednoznačně implikuje možný další pád jejích akcií. Alphabet s sebou nese samozřejmě i svá rizika, jmenovitě: vysoká závislost tržeb na reklamách (z více než 80 %), vysoká konkurence v odvětví umělé inteligence, nejistá návratnost stávajících investic, ad block či regulatorní potíže.
I přesto se jedná o finančně silný konglomerát schopen nadále generovat vysoké tržby. Riziko, zda do této akcie vložit své peníze, by ale měl každý investor zvážit sám.
Auror: Martin Kylar, analytik ECONET, redakčně upraveno
Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu.