Automobiloví giganti: Koho převálcovala krize?
V této kapitole seriálu o automobilovém průmyslu popíši výsledky mého ekonomického srovnání firem General Motors, Ford, Daimler, Volkswagen, BMW, Porsche, Renault, Fiat, PSA, Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Mitsubishi, Tata Motors a FAW. Mé srovnání vychází z ekonomické historie let 2004 až 2008 a vlastní modelace vývoje v roce 2009, protože výsledková sezóna je teprve před námi.
U modelace vývoje pro rok 2009 jsem vycházel z předběžných výsledků pro tento rok s tím, že jsou v ní zahrnuta vždy nejnovější data, jaká byla v době vypracování článku oficiálně k dispozici. Modelace byla matematickým prodloužením vývoje do konce roku s tím, že jsem vždy respektoval zásadu opatrnosti a u každé modelace jsem ponechal adekvátní rezervu v řádech přibližně 5 – 10% podle toho, jakou rok 2009 vykazoval dynamiku a jak přesná data jsem měl k dispozici.
V USA jsou dva automobilové koncerny – GM a Ford. Donedávna byly oba veřejně obchodovatelné. Je zde ještě třetí významný výrobce – Chrysler. Ten však byl donedávna pod koncernem Daimler, a pak se stal samostatnou společností. Ta nedávno zkrachovala a dnes v něm má podíl italský Fiat. Proto se jím zatím nebudu vůbec zabývat a vrátím se k němu u Fiatu.
Tabulka 1: Obraty automobilek
Automobilka |
Měna |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Obraty (v mld.) |
|||||||
General Motors |
USD |
193,517 |
192,604 |
207,349 |
182,347 |
148,979 |
99 |
Ford |
USD |
147,128 |
153,503 |
143,249 |
154,379 |
129,166 |
107 |
Daimler |
EUR |
152,246 |
155,577 |
160,62 |
103,073 |
100,596 |
76 |
Volkswagen |
EUR |
88,963 |
93,996 |
104,875 |
108,897 |
113,808 |
98 |
BMW |
EUR |
44,335 |
46,656 |
48,999 |
56,018 |
54,197 |
49 |
Porsche |
EUR |
6,574 |
7,273 |
7,368 |
7,466 |
5,694 |
6 |
Fiat |
EUR |
45,637 |
46,544 |
51,832 |
58,528 |
59,38 |
48 |
Renault |
EUR |
40,292 |
40,246 |
40,332 |
40,682 |
37,791 |
33 |
PSA |
EUR |
56,105 |
56,267 |
56,594 |
56,676 |
54,356 |
43 |
Toyota |
mld yen |
18 551 |
21 035 |
23 948 |
26 289 |
20 529 |
18 000 |
Honda |
mld yen |
8 650 |
9 907 |
11 087 |
12 003 |
10 011 |
8 450 |
Nissan |
mld yen |
8576 |
9 428 |
10 468 |
10 824 |
8 437 |
7 000 |
Suzuki |
mld yen |
2 366 |
2 746 |
3 164 |
3 502 |
3 005 |
2 300 |
Mitsubishi |
mld yen |
2 122 |
2 120 |
2 203 |
2 682 |
1 974 |
1 500 |
Hyudai |
KRW |
27 472 457 |
27 383 737 |
27 335 368 |
30 619 671 |
32 189 786 |
26 472 692 |
Kia |
KRW |
15 257 742 |
15 999 356 |
17 439 910 |
15 948 542 |
16 382 231 |
18 713 000 |
Tata |
Lakhs |
2 064 866 |
2 429 052 |
3 212 988 |
2 853 051 |
2 535 408 |
3 083 042 |
FAW |
100MY |
1175 |
1183 |
1486 |
2007,3 |
1617,6 |
1 850 |
Zdroj: Vlastní analýza autora
General Motors
General Motors, který zkrachoval v loňském roce, byl dlouhá léta firmou generující největší příjmy na světě. O svou pozici v soutěži časopisu Fortune sice přišel, ale mezi automobilkami byl donedávna ještě král. Dokázal pokořit i magickou hranici 200 miliard USD. Nepochopitelné je, že v roce, kdy se mu to podařilo (2006), dosáhl i při obratu 207 mld. USD ztrátu. Naposledy tato automobilka vykázala zisk necelé 3 mld. USD při obratu skoro 194 mld. USD roku 2004. To bylo také naposledy, kdy GM bylo automobilkou s největším obratem na světě.
Ford
Ford byl v příjmech o ligu níže než GM. V dobách, kdy GM atakoval 200 mld. USD, u Fordu stačili maximálně 150 mld. USD. I to však bylo slušné postavení na automobilovém trhu. Ještě roku 2003 byl Ford třetí největší automobilkou podle příjmů. Ze třetího místa vystrnadil Fordovu automobilku Volkswagen v roce 2008. V roce 2009 přeskočil Ford i další německý koncern – Daimler. Co musí být zadostiučiněním pro Ford, je, že se dostal tržbami před General Motors. Ovšem nechybělo příliš a tržby v roce 2009 nepřekonaly 100 mld. USD.
Daimler
Daimler byl v roce 2009 zhruba na polovičních tržbách v eurech, které měl v roce 2004. To není příliš dobrá vizitka v tomto směru. Dolarový přepočet vyznívá pro firmu pozitivněji. Tam je poměr 106 ku 189 mld. USD. Daimler také pokořil hranici 200 mld. USD v tržbách ve stejném roce jako GM (2006). Pro pokles tržeb Daimleru je však jeden podstatný objektivní důvod. Koncern Daimler se totiž právě v roce 2007 zbavil divize Chrysler. Ta generovala tržby okolo 50 mld. EUR. Proto se nemůžeme zas tolik divit poklesu příjmu firmy v roce 2007 až na 141 mld. USD. Pokles zaznamenal koncern pak až v roce 2009 a to poměrně výrazný – ze 148 mld. USD na 106 mld. USD. V eurech je to milosrdnější pokles, protože roli v tom hrálo oslabení USD.
Volkswagen
Volkswagen je stoupající hvězda na poli automobilového průmyslu. V posledních pěti letech jeho celosvětový význam měřený tržbami roste s výjimkou roku 2009, ale i ten ustál oproti ostatním celkem slušně. Z 89 mld. EUR se tržby vyšplhali až na 113 mld. EUR v roce 2008. Pokles v roce 2009 se očekává na cca na 98 mld. euro. Dolarové vyjádření hovoří pro Volkswagen ještě lépe. Maximum z roku 2008 je 168 mld. USD a poslední zápis je 137 mld. USD.
Tabulka 2: Meziroční změna prodeje
Období |
2005/2004 |
2006/2005 |
2007/2006 |
2008/2007 |
2009/2008 |
General Motors |
-0,52% |
1,44% |
1,14% |
-12,30% |
-10,08% |
Ford |
0,92% |
0,29% |
-3,24% |
-12,54% |
-24,14% |
Daimler |
2,60% |
-2,62% |
-55,83% |
-0,77% |
-28,09% |
Volkswagen |
3,23% |
9,35% |
7,95% |
1,10% |
-0,82% |
BMW |
9,84% |
3,46% |
9,24% |
-4,33% |
-13,65% |
Porsche |
10,23% |
-1,03% |
3,13% |
-24,24% |
6,67% |
Fiat |
-2,80% |
14,74% |
11,69% |
-3,63% |
2,69% |
Renault |
1,81% |
-4,02% |
2,10% |
-4,11% |
-3,95% |
PSA |
0,44% |
-0,71% |
1,84% |
-4,90% |
-15,00% |
Toyota |
17,79% |
-4,36% |
-6,45% |
-7,10% |
-5,10% |
Honda |
4,60% |
7,70% |
7,48% |
-10,39% |
-8,79% |
Nissan |
5,31% |
-2,41% |
8,24% |
-9,52% |
-9,70% |
Suzuki |
9,45% |
9,64% |
9,33% |
-5,42% |
-23,46% |
Mitsubishi |
2,36% |
-8,41% |
10,57% |
-21,62% |
-12,57% |
Hyudai |
1,37% |
-5,29% |
5,52% |
-1,82% |
-13,18% |
Kia |
9,40% |
3,16% |
-2,37% |
-5,21% |
11,74% |
Tata |
7,90% |
8,09% |
4,46% |
-13,65% |
8,70% |
FAW |
3,97% |
11,37% |
23,16% |
6,75% |
20,68% |
Zdroj: Vlastní analýza autora
BMW
BMW vykazuje obratově dlouhodobě stabilní čísla. Nejvyššího obratu dosáhl koncern roku 2007, kdy tržby vyšplhaly na 56 mld. euro. V dolarovém vyjádření přišel vrchol o rok později, kdy tržby atakovaly 80 mld. USD. Hospodářská recese způsobila pokles příjmu, ale pokles je celkem snesitelný ve srovnání s americkými firmami. Současná úroveň je 48 mld. euro, v dolarech 68 mld. USD. BMW dosáhlo těchto solidní výsledků mj. i díky tomu, že spustilo novou modelovou řadu SUV X6, která se dobře prodává.
Porsche
Porsche Automobil SE je úspěšná automobilka. Od roku 2004 do roku 2007 vzrostly tržby z 6,5 mld. euro na 7,5 mld. euro. V roce 2008 zaznamenala automobilka pokles tržeb v souvislosti s celosvětově nižší poptávkou po SUV. Ale co je zajímavé, tak Porsche vykázalo růst obratu v roce 2009. V dolarech produkuje Porsche příjmy cca 8 mld. USD. Příliv do jeho kasy by měla vylepšit Panamera, která v roce 2010 by měla být už na všech klíčových trzích k zaběhnutá.
Fiat
Fiat je vývojem velmi podobný automobilce BMW. Maximum má Fiat ještě o něco lepší. V roce 2008 skončil celkový objem příjmu na 59 mld. euro. Pokles v roce 2009 byl až na necelých 48 mld. euro. Měřeno americkým dolarem byly celkové příjmy Fiatu v roce 2008 87 mld. USD, což je 31 mld. USD více než v roce 2004. Obrat roku 2009 je 66 mld. USD.
Renault
Francouzský Renault se potýká s dlouhodobou stagnací příjmu. Jeho obrat vyjádřený v eurech stagnoval nepřetržitě již od roku 2004 do roku 2007. V tomto období činily veškeré příjmy koncernu 40 mld. euro. O rok později přišel pokles o 3 mld. EUR a rok na to další 4 mld. EUR ztráta příjmů. Současná úroveň je tedy 33 mld. euro. V USD paradoxně došlo k růstu příjmu z 50 mld. USD roku 2004 na 55 mld. USD v roce 2009. To je však pseudorůst, náklady platí Renault v eurech.
PSA
Francouzský rival Renaultu – PSA má dvě značky a větší příjmy. I on se potýká s dlouhodobými problémy odbytu. V letech 2004 až 2007 byl obrat 56 mld. euro. O rok později klesl obrat na 54 mld. euro a v loňském roce mu příjmy klesly velmi výrazně na 43 mld. euro, čímž zaostává za Fiatem i BMW, nad nimiž v minulosti vyhrával. V dolarech je současná úroveň přibližně 60 mld. USD.
Toyota
Japonská automobilka Toyota je, vyjádřeno příjmy v USD, světovou jedničkou od roku 2007 dodnes. Rekordní dolarový zápis přišel v roce 2007 na hodnotě 227 mld. USD, což nikdy nikdo v historii nezaznamenal. Hned následující rok ale obrat spadl opět pod 200 mld. USD hranici na číslo 198 mld. USD. Pro rok 2009 sama Toyota očekává 192 mld. USD. Účetní rok japonským automobilkám končí až 31. 3. 2010. V Japonských jenech je očekávaný obrat 18 000 mld. JPY. Maximum z roku 2007 činilo 26 289 mld. JPY.
Honda
Druhý největší japonský výrobce Honda ztrácí obratově na Toyotu velmi mnoho. Obratem se dlouhodobě pohybuje mezi 8 – 12 000 mld. JPY. Maxima rovněž Honda dosáhla roku 2007. Současná úroveň je ono minimum 8 450 mld. JPY. V USD to představuje velmi slušný obrat 90 mld. USD. Honda už byla v roce 2007 nad psychologickou hranicí 100 mld. USD.
Nissan
Nissan je zdatný sekundant Hondy v generování příjmu. Jeho tržby v roce 2004 začínaly na podobné hladině jako Hondy, zhruba na 8400 mld. JPY . Nestačil však její dynamice, a tak se dokázal vypracovat na „pouhých“ 10 824 mld. JPY roku 2007, který byl pro všechny japonské automobilky rekordní. Nissan pro rok 2009 očekává 7000 mld. JPY. To by mělo odpovídat 81 mld. USD, maximum v roce 2007 představovalo o 10 mld. USD více a rok 2004 odpovídá 79 mld. USD.
Suzuki
Suzuki a Mitsubishi jsou o poznání menšími firmami než výše uvedená japonská trojice. Suzuki v roce 2004 začínalo na 2366 mld. JPY a vylepšilo se na 3502 mld. JPY roku 2007. V dolarech je to 22, respektive 29 mld. USD. Rok 2009 by měl být pádem z oblak na 2300 mld. JPY – 24,45 mld. USD.
Mitsubishi
Mitsubishi se z 19 961 mld. JPY roku 2004 dostalo na 22 mld. JPY. Dnes očekává 1500 mld. JPY a určitě se mu v tomto ohledu vede z japonských automobilek nejhůře. V dolarech je to 16 mld. USD.
Tata Motors
Indický Tata Motors zažil vrchol v roce 2006, kdy jeho obrat činil přes 3,2 mil. RL. V USD šlo o částku přes 7 mld. USD. Velmi shovívavá se zdá být hospodářská recese k firmě Tata – její obrat by měl vzrůst z hodnoty 2,5 mil. RL na 3,1 mil. RL a atakovat tak maximum z roku 2006, po které přišel pokles až na 2,5 v roce 2008. V dolarech by měly být poslední výsledky cca 6,3 mld. USD, protože indická měna jako jedna z mála vůči USD neposílila.
FAW
Poslední automobilkou, na kterou jsem zaměřil svůj zrak, je čínský FAW. Vývoj jeho obratu se zdá být dosti dynamický a s výjimkou roku 2008 výrazně rostl. V roce 2009 se vzpamatovaly tržby z pádu z hodnot 2007 na 1617 100mil. yuanů zpátky na 1850 100mil. yuanů. V roce 2004 začínal FAW na 1175 100mil. yuanech. V dolarech je to skok ze 14 mld. USD na dnešních 27 mld. USD.