TOP 20
Dle údajů oficiálních údajů o množství vyrobených vozů přímo od samotných automobilek 20 největších automobilových výrobců vyrobí přibližně 92 % všech automobilů. Mezi těmito dvaceti firmami není ani jedna společnost mladší 50 let.
V roce 2009 na prvním místě dle předběžných odhadů by na špičce měla zůstat dvojice GM a Toyota, ovšem s výrazně nižším objem okolo 7 milionů kusů. Na třetím místě by měl zůstat Volkswagen, který zaznamenal menší úbytek jen někam k 6,2 milionu vozů. Ford zůstane 4. zhruba se 4,4 milionem vyrobených vozů.
Na pátém místě s 3,2 milionu očekáváme Hondu, která by měla mít v těsném závěsu Nissan. PSA už by měl vyrobit méně než 3 miliony aut, okolo 2,7 milionu. Produkce Renaultu i Fiatu bude okolo 2,2 milionu. Suzuki by mělo spadnout produkcí těsně pod 2 miliony kusů. Daimler očekávám okolo 1,5 milionu produkce a BMW 1,2 milionu. Korejští Hyundai a Kia by měli vyrobit 1,5 a 1,2 milionu vozů.
Mitsubishi má reálnou šanci spadnout produkcí pod 1 milion. Tata klesne přibližně na půl milionu a FAW by měl zaznamenat rekordní narůst díky fůzím až na 1,8 milionu. O AvtoVAZu informace nemám, protože jeho oficiální informace nejsou k dispozici v angličtině, ale pouze v rusky.
31. až 40 místo
Druhá dvacítka top výrobců obsahuje některá známá jména. Pod Fuji se skrývá Subaru. Další známá japonská automobilka je i Isuzu. Převládají zde čínští výrobci. Volvo, které je zde ještě uvedeno samostatně, v roce 2009 patřilo pod Ford a na konci roku 2009 přešlo do vlastnictví čínského Geely, který vidíme na 31 místě produkce z roku 2008. Jsou zde i významní producenti nákladních automobilů Paccar a M.A.N.
41. až 49. místo
Na chvostu automobilové produkce jsou opět převážně čínské a další asijské automobilky. Porsche, které nikdy pod svou značkou nevyrobilo přes 100 tisíc vozů, je sice stále evidováno zvlášť, ale brzo by mělo být evidováno již společně s VW.
Producenti podle zemí
Naprostá většina světové produkce automobilů je koncentrována ve 20 zemích světa. O pěti největších producentech jsme psali v článku "Automobilový průmysl aneb USA německou továrnou". Jak si stojí další z leaderů automobilového průmyslu?
Tabulka: Produkce automobilů v roce 2008 dle zemí
Stát |
Tisíce kusů/rok |
Podíl |
|
1 |
Japonsko |
11 564 |
17,30% |
2 |
Čína |
9 345 |
14,00% |
3 |
USA |
8 705 |
13,00% |
4 |
Německo |
6 041 |
9,10% |
5 |
Jižní Korea |
3 807 |
5,70% |
6 |
Brazílie |
3 220 |
4,80% |
7 |
Francie |
2 569 |
3,80% |
8 |
Španělsko |
2 542 |
3,80% |
9 |
Indie |
2 315 |
3,50% |
10 |
Mexiko |
2 191 |
3,30% |
11 |
Kanada |
2 078 |
3,10% |
12 |
Rusko |
1 790 |
2,70% |
13 |
Velká Británie |
1 650 |
2,50% |
14 |
Thajsko |
1 394 |
2,10% |
15 |
Turecko |
1 147 |
1,70% |
16 |
Irán |
1 051 |
1,60% |
17 |
Itálie |
1 024 |
1,50% |
18 |
Polsko |
951 |
1,40% |
19 |
Česko |
946 |
1,40% |
20 |
Belgie |
724 |
1,10% |
Celý svět |
66 739 |
100% |
Zdroj: Wikipedia
Brazílie
Brazílie je zemí, kde se vyrobí také velké množství automobilů. Technologická tradice automobilismu zde však pevně zakořeněná není. Brazílie je levnou továrnou amerických, evropských a japonských automobilek pro odbyt v Latinské Americe. Latinská Amerika coby rozvojový region vykazuje dlouhodobě větší dynamiku růstu bohatství společnosti než vyspělé země. Proto šesté místo nepřekvapí. Je reálné, že Brazílie přeskočí v dohledné době v produkci Jižní Koreu.
Francie
Dalším automobilovým státem je Francie. Automobily zde mají tradici a pro Francouze je stejně jako pro Američany a Němce typické, že dávají přednost vozům domácí výroby. Ve Francii se vyrábějí vozy značek Renault a PSA (konsorcium Peugeot a Citroen).
Francouzská auta se vyznačují především tím, že kladou velký důraz na komfort, ale i ekonomiku. Na co si francouzští výrobci příliš nepotrpí, jsou sportovní vozy a okázalé limuzíny. Ani ve výrobě SUV nepatří Francouzi mezi špičku. Francouzi jsou úspěšní ovšem ve výrobě MPV rodinných vozů. Obecně lze říci, že Francouzi umějí za rozumnou cenu nabídnout světu slušnou technologii a kvalitu zpracování.
Renault se angažuje jako jediný ve Formuli 1, kde je velmi úspěšný. Zdá se, že Renault si je vědom své nedostatečné nabídky sportovních vozů a že bude chtít tuto mezeru zaplnit v momentě, kdy bude mít připraven model, který bude schopen konkurovat německým a italským vozům.
Španělsko
Španělsko, které je výrobě automobilů na 8. místě na světě, netáhne pouze jediná španělská automobilová značka SEAT. V roce 2007 se vyrobilo necelých 400 tisíc vozů značky SEAT, zatímco v celém Španělsku se vyrobilo přes 2 miliony vozů. Španělsko je pro Evropu tím, co Brazílie pro Jižní Ameriku. Střediskem výroby.
Indie
Indie je desátým největším producentem vozů. V dohledné době se dá očekávat, že se vyšvihne produkcí výše. Automobilka TATA Motors by mohla být vážným konkurentem pro zavedené automobilové značky. Západní společnost se sice podivuje nad vozy Tata Nano, ale Tata Motors nejsou pouze levná vozidla pro třetí svět. TATA má velmi cenné aktivum v tom, že vlastní dvě pýchy britského automobilového průmyslu, ze kterých může technologicky i ekonomicky těžit. Jaguar je respektovaným výrobcem luxusních vozů a Land Rover je jeden z technologicky nejvyspělejších výrobců terénních SUV na světě. Neočekávám, že by se do Indie měla přesouvat podstatná část západní a japonské výroby.
Rusko
Rusko, které je na 12. místě ve výrobě automobilů, má tradici v automobilovém průmyslu již z dob SSSR. Značky jako Volha či Lada jsou dnes známé nejen ruským občanům.
Ruské automobily se v minulosti hodně inspirovali v americkém automobilovém průmyslu. Dokázali udržet krok v některých vlastnostech jako je spolehlivost, na druhou stranu se nedokázali přiblížit komfortu amerických vozů. O to lépe se jim však podařilo dohnat nehospodárnost amerických vozů. Výsledkem je, že ruská auta mají nevalnou pověst na evropském trhu a mají šanci pouze na trzích , kde jsou nízké nároky na kvalitu vozů. Na druhou stranu Rusové neumějí automobily vyrábět tak levně jako Tata v Indii nebo skupina čínských automobilek.
Investice do továren v Rusku je určitě věc, kterou evropské automobilky zvažují, ale politické prostředí ruské federace je natolik specifické, že to pro ně není jednoduché rozhodování. Nedomnívám se, že by se v nejbližších letech Rusko mohlo přiblížit k Jižní Korey, i když je zde velký prostor k růstu díky zvyšující se domácí poptávce.
Velká Británie
Velká Británie je tradiční automobilovou zemí, přestože výroba vozů v této zemi není na úplné kvantitativní špičce. Tradice ve výrobě „vozů pro gentlemany“ přetrvává i v 21. století. Rolls Royce, Bentley a Jaguar jsou typickými přemisťovadli britské aristokracie, ale i bohatých lidí po celém světě. Kromě toho má Británie tradici ve výrobě sportovní vozů. Značky jako Aston Martin, Colin Chapman a jeho Lotus či McLaren opravdu nemusím fandům sportovních vozů připomínat. Z britských ostrovů pochází i Land Rover a dnes již neexistující Rover.
Itálie
Dovolte mi jedno přirovnání. Italský automobilový průmysl je pro automobilový průmysl na celém světě něco jako italská renesance pro výtvarné umění. Soustředí se do koncernu Fiat, dokázal dát automobilům to, co žádná jiná země na světě. Originální design a krásu. Pininfarina, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Pagani, Lancia i Fiat změnily automobilovou historii nadčasovými tvary jejich vozů z budoucnosti, které pak ochotně začali napodobovat ostatní hráči na trhu.
Italové jsou také absolutní elita ve výrobě sportovních vozů především díky tomu, že ve spoustě ohledech nedělají kompromisy. Příkladem je, že i v roce 2010 automobilka Ferrari vyrábí prakticky všechny díly do svých vozů ručně. Punc exkluzivity sportovních vozů z Itálie je podporován jejich nehoráznou cenou a limitovanou sérií výroby zpravidla nepřesahující 4 cifry na model.
Italové umějí vyrobit i slušná rodinná vozidla. Silní jsou hlavně v segmentech A, B, C a MPV.
Česká republika
Poslední země, o které se zmíním jako tradičním automobilovém státu, je Česká republika. Automobilka Škoda vyprodukuje za rok nezanedbatelných 600 tisíc vozů. Tato tradiční česká značka však má zřejmě blíže k Volkswagenu než původnímu odkazu své historie. Prostor pro invenci kromě designu příliš nemá, jelikož motory i podvozek jsou prakticky totožné s v Německu vyráběnými vozy. To je na druhou stranu dobře, protože Německé vozy jsou zřejmě to nejkvalitnější, co po silnicích jezdí.
Nás může těšit, že čeští automobiloví konstruktéři mají stále zvuk ve světě. Naši konstruktéři se v koncernu VW podílejí i na konstrukci nejdražšího automobilu světa Bugatti Veyron, který je jediným sériově vyráběným autem na světě s maximální rychlostí přes 400 km/h. Ostatní výroba automobilů v Česku už má charakter pouhé montáže.To platí pro kolínský automobilový závod PSA i nošovickou továrnu Hyundai.
Další země
Thajsko, Turecko, Belgie, Polsko a Irán, který reprezentují zbytek významné části výroby automobilů, jsou země, kam investovaly tradiční automobilové země, aby tam přesunuly domácí výrobu. Jejich pozice v automobilovém světě je tedy nestálá.