Automobilový průmysl v roce 2022. Do čeho se v tomto segmentu vyplatí investovat?
Automobilový průmysl prochází celou řadou významných změn. Jak se s nimi vypořádat? Zprávy o disruptivních a historických změnách v automobilovém ekosystému dominují v posledních letech průmyslovým debatám. Přizpůsobení celého hodnotového řetězce se zdá nevyhnutelné.
Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS pro server Investujeme.cz uvádí, že automobilový sektor stále prochází obdobím nedostatku komponent, takže zdaleka nejede na plný výkon, i když nedostatkem poptávky rozhodně netrpí.
„Automobilky se v čase chybějících čipů zaměřují na profitabilnější modely a vozy, které jim umožní dosáhnout restriktivních emisních kritérií. Proto jejich hospodaření vypadá příznivěji než výsledky jejich samotné produkce,“ podotýká Petr Dufek a pokračuje: „Samozřejmě roli v některých případech sehrává i přítomnost finanční divize, která se zaměřuje na leasingy a podobné produkty. Doba přeje zdražování aut, a proto jako investičně zajímavější se v časech nedostatku a vysoké inflace zdají samotní finální výrobci než jejich dodavatelé, kteří jsou spíše pod tlakem slabších objednávek i perspektivy elektromobility.“
Elektromobily tvoří jen 0,2 %
Budoucností automobilového průmyslu, vedle autonomního řízení, jsou elektrická vozidla. Elektromobily však zatím tvoří jen 0,2 % nových registrací osobních automobilů v ČR, respektive 1,0 % nových registrací v EU. Jiné alternativní pohony (například automobily na vodíkové palivové články) nejsou zatím připraveny na sériovou velkovýrobu.
Pokud by se český průmysl nedokázal na nové podmínky adaptovat a bylo by potřeba výrobu relokovat do zahraničí, došlo by v Česku k poklesu HDP o 25 % a ve stejném rozsahu by relativně klesla i zaměstnanost. Podle analytiků Deloitte je však tato situace krajní, český automobilový průmysl má hned několik možností, jak se s danou situací vypořádat
REKLAMA
Největšími překážkami při pořizování elektromobilu jsou vysoká cena vozidel (způsobená především vysokými cenami trakčních baterií) a nízká hustota dobíjecích bodů. V ČR je aktuálně k dispozici 666 dobíjecích bodů, čili 8,4 dobíjecího bodu na 1000 km2.
Uhlíková stopa elektromobilu v jednotlivých státech EU je velmi odlišná, v Česku činí 95,2 g CO2/km. Nejlépe je na tom Švédsko s 4,1 g CO2/km, nejhůře pak Řecko s 155,3 g CO2/km.
Výroba elektromobilu je méně náročná na pracovní sílu, nástup elektromobility tedy může znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu. Pokud by byla výroba motorových vozidel z Česka relokována, přišlo by o práci více než 1,4 milionů lidí.
Nástup elektromobility by však měl mít na českou ekonomiku spíše pozitivní dopad. Ať už dojde k nahrazení spalovacích motorů, převodovek, nádrží a palivových a výfukových systémů elektromotory a bateriemi vyrobenými v zahraničí, nebo se budou vyrábět přímo v Česku, oba scénáře mohou mít za následek růst HDP.
Testování technologie autonomního řízení je aktuálně v plném proudu. Ministerstvo dopravy ČR aktuálně plánuje výstavbu státního testovacího okruhu, který by měl být hotový do konce roku 2022.