CZK/€ 25.325 -0,20%

CZK/$ 23.280 +0,01%

CZK/£ 30.158 -0,25%

CZK/CHF 26.871 -0,13%

Text: Mirek Mikeska

15. 10. 2008

6 komentářů

Automobilový průmysl vs. finanční krize

 


 

Poptávka po automobilech v USA

Současná krize znamená pohromu nejen pro finanční sektor. Výsledky prodeje automobilů ukazují, jak obrovský vliv má řádící finanční krize na současnou náladu spotřebitelů.

Problémy s nízkou poptávkou postihly nejvíce USA a západní Evropu. Americký Ford v září prodal o 34 % méně automobilů, Chrysler o 33 %. Třetí velká americká automobilka General Motors skončila relativně dobře s poklesem o 16 %. 

Prodeje v USA velmi oblíbené Toyoty poklesly meziročně o 32 %. Honda prodala méně o 24 %. Největší propad z japonských automobilek zaznamenal Nissan, který prodal o 37 % méně automobilů v porovnání s měsícem září minulého roku. Zajímavé je, že v srpnu stál na záviděníhodném prvním místě mezi automobilkami s největším meziročním přírůstkem 13,6 %.

Německé BMW prodalo o 30 % méně a ještě hůř dopadlo Porsche s poklesem 45 %. 

Celkový prodej nových automobilů v USA spadl o 26% oproti loňskému září. Krizí zmítaná Anglie zaznamenala také velký pokles prodejů v září o 21 %.

REKLAMA

Výsledky jsou velmi znepokojivé a analytikové vidí hlavní příčinu ve stále trvající finanční krizi, která se začala přenášet i do jiných oblastí, než je finanční sektor. Američtí spotřebitelé se nechtějí za současné nejisté situace pouštět do velkých nákupů, nemluvě o vzrůstající neochotě zajít při financování vozu k vlastnímu zadlužení. Na druhé straně dochází ke stále většímu zpřísňování podmínek bonity k získání půjček.

Výrobci na slabou poptávku reagují velkými slevami a nabídkou poprodejních výhod a služeb, na které dříve mohli dosáhnout většinou pouze zaměstnanci. Přesto ani tyto akce nedokáží poptávku uspokojivě oživit. Velká americká trojka Ford, Chrysler, General Motors očekává, že celé druhé pololetí tohoto roku mnohem horší než první pololetí.

Všechny tři velké americké automobilky počítají s propouštěním zaměstnanců a uzavřením několika továren. Poslední informace naznačují, že Chrysler dokonce uvažuje o fúzi s GM, čímž by vznikla bezkonkurenčně největší automobilový koncern na světě. Rozhodnutí se očekává během několika příštích týdnů.  Ford plánuje do konce roku omezit výrobu o 50 000 automobilů. Pravděpodobně se dále pokusí prodat až třetinu svého podílu v Mazdě, jejíž akcie zaznamenaly pád za poslední rok o 48 %. Se zpožděním se američtí výrobci snaží reagovat na měnící se požadavky ze strany spotřebitelů. Američané začínají stále více preferovat menší vozy s nízkou spotřebou.

Omezení výroby a úsporná opatření plánují také evropské automobilky jako Opel, BMW a evropské zastoupení Fordu v Německu. Naopak Audi, Volkswagen a Porsche s omezením výroby zatím nepočítají.

REKLAMA

Miliardy pro detroitskou trojku

Vláda USA se rozhodla pomoci svým automobilkám velmi výhodnými půjčkami ve výši 25 mld. USD, které mají být použity na vývoj ekologických automobilů. Vzhledem k velmi drahým úvěrům v současné době se jedná o obrovskou pomoc pro domácí automobilky, které se potýkaly s problémy už před začátkem krize.

Plán na rozdělení finanční pomoci je takový, že Ford, General Motors a Chrysler mohou získat každý až 5 mld. USD a dodavatelé budou moci počítat se zbylými 10 mld. USD. Ke splácení by mělo dojít až po prvních pěti letech od vypůjčení a úroková míra je vyměřena na příznivých 4 %, což je asi třetina ve srovnání se současnou výší úrokových sazeb na trhu.

Evropské automobilky na tuto zprávu zareagovaly velmi negativně. Mluví o protekcionismu amerických automobilek při vývoji ekologických vozů. Narážejí na opačný postoj EU, která sice vyvíjí tlak na automobilky ke snížení emisí, ale žádnou finanční podporu dosud nepřislíbila. Přesto automobilky s EU a vládami svých zemí o podporách vyjednávají.

Toyota, která v USA prodává víc automobilů než Ford a soupeří v celkových prodejních číslech s GM o největšího automobilového výrobce světa, se vyjádřila, že se k pomoci pro americké automobilky staví neutrálně. Dokonce se obává, zda bude pomoc pro trápící se americkou trojku dostatečná.

REKLAMA

Odpověď z Francie

Francie zareagovala na americkou finanční injekci poskytnutím 400 mil. EUR na vývoj ekologických automobilů v nadcházejících čtyřech letech. Prezident Sarkozy to uvedl na probíhajícím pařížském autosalonu. Dále uvedl, že se zasadí o zvýšenou podporu EU směrem k evropským automobilovým výrobcům, pokud jde o vývoj ekologických pohonů a vozů. Přiznal, že pomoc Francie je odpověď na americkou pomoc.

V současné době automobilky požadují od Evropské unie nízkoúročené půjčky na vývoj vozů s nižšími emisemi v celkové výši kolem 40 mld. EUR.

Situace v Česku

Automobilové společnosti působící u nás plánují do konce roku propustit až 2500 zaměstnanců. Na výrobce v česku působí kromě světové krize také zdražování surovin a silná koruna.

Škoda Auto se rozhodla pro snížení výroby o 13 000 automobilů v tomto roce. Přesto celkově vyrobí více než v roce předchozím a podobný trend očekává i automobilka TPCA v Kolíně. V listopadu se rozběhne výroba automobilů Hyundai v Nošovicích. Trend zvyšující se produkce se nezmění ani tento rok, kdy za období leden až konec září výroba aut v Česku vzrostla o 9,6 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2007.

Autosalon Paříž 2008

Autosalon v Paříži je nejnavštěvovanější autosalon a i letos je o něj obrovský zájem. Velký trend letošního autosalonu, který potrvá až do 19. října, je dosažení co nejnižší spotřeby u automobilů a důraz na ekologii. Je to dlouhodobý trend urychlený vysokými cenami paliva a obavami z finanční krize, která zasahuje do Evropy. Asi třetina z 90ti vystavených novinek používá k pohonu samostatné nebo doplňující elektromotory, zatímco využití vodíku ustupuje.

Nákup ekologických vozů bude příspěvky podporovat francouzská vláda, která na druhé straně chystá také zavedení poplatků za ty neekologické. Francouzská automobilka Renault se zase chystá od roku 2011 prodávat automobily Mégane s elektrickým pohonem.

Ne všechny automobilky sdílejí nadšení pro využívání elektromotorů. Většina z nich se zaměřuje spíše na hybridy, které využívají elektromotoru jen jako doplňujícího pohonu v kombinaci s klasickými motory nebo na vývoj nízkoobjemových motorů s vysokým výkonem.

Závěr

Kvůli velkým poklesům prodeje především v USA a v západní Evropě se automobilky snaží optimalizovat výrobu a nezůstává jen u omezování vyrobených kusů. O práci do konce roku přijdou tisíce zaměstnanců automobilového průmyslu po celém světě a chystají se další opatření. Zásadní bude rozhodnutí, zda dojde k fúzi společností GM a Chrysler, a zda se Ford opravdu rozhodne prodat podíl v automobilce Mazda. Po americkém vzoru se očekává podpora EU automobilkám členských států, není však jasné, jak dlouho si na ni budou muset počkat, a jestli bude srovnatelná s podporou v USA.

Snižování spotřeby a výroba automobilů s elektromotory není nové téma, nicméně je zajímavé sledovat, jak trend současná krize urychluje. Přes všechna probíhající opatření odborníci očekávají velký půst automobilek i v příštích letech.

Loading

Vstoupit do diskuze 6 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Anonym

    16 října, 2008

    a americké nemají na japonské v mnoha ohledech. Počínaje spolehlivostí, technologickou vyspělostí, ekologičností a konče efektivností výroby.
    I ve spojenosti u zákazníků vedou Honda s Toyotou (Lexusem) před Evropany adorovanými BMW a Mercedesem:-).
    Tím pádem je krize určitě postihne méně.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    16 října, 2008

    Evropská auta zase vedou v designu,dílenském zpracování,sportovních výkonech,komfortu a luxusu.Tam jsou Japonci dost pozadu.Ale souhlasím s tím,že Evropské automobilky(hlavně ty kvalitativní lídry)postihne krize více než Toyotu s Hondou.Luxusní vozy jsou cyklické zboží.

    Odpovědět

  • Anonym

    16 října, 2008

    Ve sportovních výkonech nebo dílenském zpracování už ani ne. Právěže Japonci počínaje Hondou NSX, dnes některými modely Nissanu, atd. dosti (někdy) zásadně zasáhli do tohoto segmentu a změnili jeho směr. Samozřejmě, trochu jinak je to u supersportů, trochu jinak u ostatních kategorií. Dílenské zpracování – pokud vezmu top modely Lexusu a Acury, tak jsou naprosto rovnocenné ne-li lepší než Mercedes a BMW.
    Design je pocitová záležitost, které se obtížně objektivizuje.
    Pokud jde o komfort a luxus a vynecháme značky Bentley, Maybach atd., tak jsou Japonci plně konkurenceschopní. Ovšem image Japonců (opět neobjektivní záležitost) je samozřejmě horší, než některých evropských automobilek.

    Odpovědět

  • chk

    16 října, 2008

    koukam experti na vsechno. nejen na financni trhy, ale i na automobily:).

    Odpovědět

  • B

    18 října, 2008

    „adorovanými“ :-))))
    Opravdu nádherná intelektuálština 🙂

    Odpovědět

  • TM

    16 října, 2008

    Vy asi investicícm moc nerozumíte, že? 🙂
    Jinak byste věděl, že pokud bych uvažoval o investic ích do konkrétních akcií v automobilovém prostředí, myslím hlavně hodnotovou strategií, považoval bych sentimentální informace za stejně hodnotné jako fundamentální.
    Tak proč by neměli pánové být rámcovými znalci automobilového průmyslu?

    Odpovědět