CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: Karel Pučelík

Foto: Zdroj: helixx.tech

10. 05. 2023

0 komentářů

Automobilový start-up našel inspiraci mezi cheeseburgery

 

Britský automobilový start-up vynalézá dostupný elektromobil pro třetí svět. Nabízí zajímavá vozítka, ale netradičnější je v tomto případě způsob, jak budou vznikat i jak bude fungovat samotná firemní organizace. Inspiroval se při tom systémem řetězce McDonald’s.

Loading



 

Oxfordský start-up Helixx přišel s nápadem na výrobu elektromobilů vhodných pro rozvojové země v Asii. Spíše než o klasická auta, která se prohání po silnicích v našem prostředí, se jedná o pro tyto státy typická nákladní vozítka, známé jako tuk-tuk. Aby splňovala pravidla pro tuto kategorii, musí být dodávka velmi lehká – může vážit nejvíc 600 kg, a pohánět ji může motor o maximálně dvacítce koňských sil. I přesto však Helixx nabídne velkorysý nákladový prostor.

To by nebylo nic extra netradičního, pokud by se firma neinspirovala v globálním fast-foodovým řetězcem. Organizace firmy tak má ke klasické automobilce daleko. „Inspirovali jsme se franšízami McDonald’s. Nemusíte umět vařit, abyste mohli vlastnit franšízu McDonald’s. Nemusíte ani vařit. Stačí dodržovat určité postupy. Nemusíte vědět, odkud pochází váš dodavatelský řetězec,“ uvedl šéf start-upu Steve Pegg.

Postačí lisovna a slévárna

Co to znamená v praxi? Auta či vozítka nebudou vznikat v Británii, odkud se nebudou exportovat do různých koutů světa. Z Oxfordu nepoputuje ani většina dílů. Největší výhodou „fast-foodového“ přístupu je možnost poskládat auto prakticky kdekoliv na světe. Helixx sice některé části dodá, ale budou to takřka výhradně díly technologicky náročné výrobu, například baterie, ale zbytek má vznikat přímo v místních dílnách, s vlastními zaměstnanci a lokálními zdroji. Elektroniku pak Helixx vyvíjí ve spolupráci se Siemensem.

Automobilka tak ve své podstatě je vlastně sítí franšíz, jak je známe v pojetí známých restaurací. Kromě zmíněných baterií a několika kusů důležitých dílů firma nabídne osvědčený postup, který nebude nijak zvlášť složitý, aby se mohl aplikovat v nenáročných podmínkách. „Kdekoli na světě můžete 95 % všech komponentů vyrobit v místním regionu,“ přiblížil Pegg. „Pokud je tam lisovna a slévárna, můžete vyrobit cokoli,“ dodal.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Budoucnost automobilového průmyslu: Revoluce a vliv na dodavatele

Automobilový průmysl prochází zásadními změnami, ať už se jedná o autonomně řízená vozidla, či elektrifikaci. Co můžeme od nadcházející revoluce očekávat a jaký bude mít dopad na dodavatele? Automobilový průmysl prochází revolučními změnami, které pro dodavatele představují existenční hrozbu. Ti, kteří se zaměřují na hardware, se ocitli […]

Text: Filip Kučera

19. 07. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *