CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: Petr Zámečník

21. 06. 2013

7 komentářů

Boiler room: Podvod při investicích do akcií

 


 

Ruch. Spěch. Pokřikování jeden přes druhého. Jedno rychlé rozhodnutí střídá druhé. Něco se děje. Klient na druhé straně telefonního spojení získává dojem, že je přímo při tom. Vždyť „makléř“ musí být přímo na burzovním parketu. A děje se něco opravdu velkého. Teď jde o všechno.

Přesně takový dojem se snaží vyvolat nekalá obchodní technika „boiler room“, kterou ovšem nevyužívají obchodníci a jejich makléři, nýbrž nejčastěji investiční zprostředkovatelé a jejich vázaní zástupci – ti, kteří získávají klienty pro obchodníky, ale nemusí splňovat náročné požadavky na obchodníky a jejich makléře kladené.

Video: Jak vypadá boiler room v praxi? Ukázka z praktik společnosti Global Markets

Video

Poznámka: Všimněte si, že v celé kanceláři není jediný počítač. K přijetí pokynů od zákazníků v boiler roomu stačí pouze papír a tužka. A sledovat trh? To je přeci zbytečné. Důležité je přimět klienta k uzavření obchodu. Libovolného.

Základem obchodní praktiky „boiler room“ je shromáždění velkého množství vázaných zástupců do jedné místnosti. Jsou instruováni tak, aby mluvili afektovaně, pokřikovali a neustále se pohybovali po místnosti, což se do hlasu přenáší v podobě dojmu pohybu nejen fyzického, ale vyvolává to v posluchači – klientovi představu skutečně naléhavé situace na burze.

Tip: Pokud vám váš investiční zprostředkovatel či jeho vázaný zástupce bude naléhavě sdělovat, že je neprodleně nutné koupit či prodat, a uslyšíte-li přílišný přehnaný hluk v pozadí, zpozorněte. Na parketu burzy se akcie již neobchodují, pokyny jsou na burzy zadávány elektronicky z pohodlí kanceláře.

 

Zákazník nekalého zprostředkovatele se k boiler roomu nedostane hned. Zpravidla je nejprve osloven (nejčastěji telefonicky) nabídkou investic, v níž zprostředkovatel nalíčí návnadu. V tomto hovoru se zprostředkovatel zpravidla snaží zaujmout natolik, aby klient souhlasil se schůzkou[1]. Na ní jsou podepsány příslušné smlouvy o zprostředkování nákupu akcií (či komodit, měnových párů apod.).

V následujícím telefonickém hovoru (řečeném anti-sale) se investiční zprostředkovatel připomene, ale uklidní klienta slovy, že na trzích je klid a že aktuálně nemá žádnou investiční příležitost, na které by klient mohl vydělat. Cílem tohoto hovoru je získání důvěry. „Kdyby mu šlo jen o provize, tak by mi přeci nějaký obchod doporučil…“

Boiler room u nekalých zprostředkovatelů následuje vzápětí. V rámci těchto obchodních technik je rozpracováno i optimální načasování jednotlivých kroků tak, aby klient necítil příliš velký nátlak ze strany zprostředkovatele, ale aby zároveň na něj nezapomněl.

Tip: Výborný popis boiler roomu je ukázán ve stejnojmenném filmu Boiler room (česky Riziko).

Boiler room je zpravidla spojen s churningem – nadměrným obchodováním za účelem inkasa poplatků za uskutečněné obchody. Zároveň při jeho provozování dochází často k dalším pochybením, např. k pozdnímu zadání příkazů k nákupu/prodeji apod. A proti těmto pochybením se lze v Česku bránit.

Kdo hájí práva klientů při obchodování s akciemi

Cítí-li se klient poškozen obchodníkem s cennými papíry či investičním zprostředkovatelem, měl by se v prvé řadě obrátit s reklamací na něj. Poté by měla směřovat stížnost na Českou národní banku, jakožto dozorový orgán.

V Česku nabízí ochranu a zastupování ve věci proti obchodníkům s cennými papíry a investičním zprostředkovatelům několik společností a právních kanceláří. Nejaktivnější z nich je KLV Consulting, která se chlubí úspěšně vyhraným sporem. Její šéf Pavel Kočalka má přitom s nekalými praktikami nemalé zkušenosti. Vždyť to byl on, kdo řídil z pozice generálního ředitele společnost Global Markets

Aktualizace 1. 7. 2013 – vyjádření KLV Consulting:

„Pavel Kočalka působil jako generální ředitel společnosti Global Markets a v roce 2005 také pracoval pro investičního zprostředkovatele Capital Partners. Rozdíl mezi Kočalkou a českými obchodníky s cennými papíry je jeden a to podstatný. Za jeho více než 3leté funkční období, kdy byl vlastníkem a CEO Global Markets, nebyla společnosti udělena ani jedna pokuta od národní banky! To ovšem nemohou tvrdit naši obchodníci.“



[1] Někteří investiční zprostředkovatelé působí přeshraničně. V takovém případě je snahou přesvědčit potenciálního klienta, aby zaslal prostředky na investiční účet. Takové nabídky mohou představovat významné riziko – může se jednat o podvod, kdy cílem není ani investovat, ale pouze inkasovat klientovy peníze. Domáhat se spravedlnosti pak musí podvedený v zemi, kde sídlila podvodná společnost.

Loading

Vstoupit do diskuze 7 komentářů


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Kočalka Pavel

    15 července, 2013

    Vážený Pane

    Ještě jsem nevyděl zhrzeného milionáře ? Mile rád všechny své “ údajné “ studenty potkám a pohovoříme o vydělaných milionech. Ohledně mého běhu před pokutami. Nikdy jsem nebyl zaměstnancem Capital Partners ,ale podle Vás umím v zákonech chodit. V tom Vám dám za pravdu a proto jsme společně s naším klientem vyhráli soud nad Capital Partners .Proto jsou na ní podány trestní oznámení a prošetřuje je Policie. A ještě jedna poznámka pane Daňku. Jestli chcete fňukat, tak nelezte na kapitálový trh . Jestli chcete pomoci a máte zkušenosti. Rádi Vaši pomoc uvítáme a zkusíme i s Vaším usilím tuto republiku napravit.

    S pozdravem Kočalka Pavel

    Odpovědět

  • Procházka P.

    5 srpna, 2013

    Pavel Kočalka
    Pro velké pobavení všech přítomných

    Director
    KLV Consulting

    April 2011 – Present (2 years 5 months)
    Director

    Global Markets

    Public Company; 10,001+ employees; C; Finanční služby industry

    2008 – 2011 (3 years)

    Odpovědět

  • Kočalka Pavel

    6 srpna, 2013

    Pro pobavení Vás pane Procházko : http://euro.e15­.cz/archiv/jis­tota-desetinasobku-3–1011374
    S pozdravem slunného dne

    Odpovědět

  • Libor Daněk

    13 července, 2013

    Pan Kočalka patřil ve své vrcholové době mezi ty největší makléře a managery podobných firem, ať už se jmenovaly Afin Broukers, Capital Partners nebo výše zmiňovaný Global Markets. Néjen že o nekalých praktikách věděl, ale byl i z velké části jejich autorem a školitelem. Proč? Inkasoval totiž v této době a ta doba trvala cca. 3–5 let nemalé měsíční provize často přesahující milionové čásky za měsíčně, právě z těchto obchodů, které teď tak odsuzuje. To potvrdí desítky lidí, kteří s ním v té době ve zmíněních společnostech spolupracovali a to jak v čechách tak i v jiných zemích východní Evropy. Výsledek byl ten, že pan Kočalka svojí pozici neustál, byl následně odejit a teď jako zhrzený makléř se obrací proti svým bývalým chlebodárcům a hraje si na neviňátko. Paradox je, že pan Kočalka popřípadě jeho firma KLV Consulting stejně žádné velké úspěchy klientům nepřinese a ve většině případů to dopadne tak, že již ,, poškozený “ klient bude dále platit polatky panu Kočalkovi a soudní výlohy prohraných soudních sporů. A to jen proto, že uvěří jeho krásný řečem o tom, že může jejich ztráty za úplatu vymoci zpět. Jo a ještě k jeho argumentu, proč tehdy nebyly firmy, u kterých působil pokutovány a stíhány od ČNB. ČNB déle trvá než kauzy rozklíčuje a viníky potrestá. V době kdy k tomu došlo už byl pan Kočalka v jiné firmě např. Afin Broukers, které byla odebrána licence. Mezi tím již p. Kočalka působil ve firmě Capital Partners, která posléze opět dostala pokutu od ČNB ve výši 20 mil. a opět jí byla odebrána licence, ale to už pan Kočalka chytře pracoval pro firmu Global Markets. No, je to kocourkov . . . ale není se čemu divit. Jsme v Čechách a tady je možné vše . . . Stačí se podívat jednou na zprávy a nebo na naší politickou scénu a pak už snad nikoho nemůže nic překvapit. Přeji Vám příjemný
    zbytek dne.

    Odpovědět

  • DD

    27 června, 2013

    Ideální se spoléhat sám na sebe. Syslit si svých opčních 5 procent měsíčně na důchod a nevěřit žádným firmám. Nabízejí někdy tak neuvěřitelné obchody, že je člověku špatně. Vždy říkám: Pokud je to tak skvělé, jděte do toho sami a nemusíte se dělit o zisk.

    Odpovědět

  • JK

    26 června, 2013

    Hezký článek, hezký video, dobrý vědět, co všechno se na klienty zkouší :-)

    Odpovědět

  • Gyd

    25 června, 2013

    To je docela drsný fígl! Díky za podařené video.

    Odpovědět