Trhy ovlivňují lidé a jejich rozhodování, rozum i emoce
Investoři nejsou racionální stroje bez pocitů a emocí. Rozhodnutí všech těch kdo na trzích vystupují, nezávisí pouze na matematicky vyčíslitelných očekáváních a realizovaných záměrech. Podle Johna Keynese (1883-1946) je celá řada investic či spekulací činěna pod vlivem "animálních pudů", tedy iracionálních sil. Žádoucím směrem pohybující se kurzy na akciových a jiných trzích přináší vzrušení a pokušení. Nenasytnost vyvolává zájem dosáhnout střemhlavě prchající býčí ceny a vydělat na nich. Když je pak nenasytnost střídána strachem, tlapa medvěda ceny sráží a dříve optimisticky naladění investoři prchají a vyklízejí pozice.
Obrázek 1: Nenasytnost a strach jako emoce vyvolávající nákupní (býčí) náladu nebo náladu prodejní (medvědí)
ZDROJ: http://mysite.verizon.net/bonniehill/pages/trading.html
Davová psychologie a neracionální nevázanost
Reakce několika jednotlivců uskutečněná pod vlivem silných emocí se snadno šíří na ostatní. Lidé se tak snadno začnou chovat jako splašené stádo. Jedinec v davu se chová úplně jinak, než když je izolovaný. Člověk v davu se snadno přestává chovat podle svého rozumu a úsudku, je ovlivněn tím co říkají a co dělají ti ostatní. Napojením na pudové reakce se v chování lidí začne projevovat reflex stádovosti, podobně jako se to děje u zvířat. A tak lidé se chovají pod vlivem svých emocí, jdou s proudem a kupují, když všichni kupují a prodávají, když prodávají i ostatní. Důsledkem jsou střídavé vlny optimistických a pesimistických nálad, které nemají fundamentální zdůvodnění. Dochází k neracionální nevázanosti a překvapivým výkyvům kurzů a cen.
REKLAMA
Obrázek 2: Strach je střídán nenasytností, a v závislosti na tom ceny rostou (převládne poptávka) nebo klesají (převládne nabídka)
Vlny optimismu střídané vlnami pesimismu
Nálada trhu, psychologie davu, a výklad politických a jiných události způsobují cyklické posuny v míře optimismu a pesimismu. Je to jako v každodenním životě, úspěch jsou střídány nezdary a porážkami, optimistická nálada je střídána náladou pesimistickou. Když vládne optimismus, dostavuje se vzrušení a rozechvění. V dobách euforie jsou ceny nejvýše, i když z pohledu racionálního je to bod největšího finančního rizika. Když pak ceny padají, nastupuje strach, popření, to je střídáno beznadějí, panikou a kapitulací. I když ceny spadly natolik, že z pohledu racionálního může jít o skvělou investiční příležitost, nikdo ovlivněný emocemi nekupuje. Až strach odezní, nastupuje nová naděje, přání a optimismus.
Obrázek 3: Vlny optimismu a pesimismu pohledem investora ovládaného emocemi
REKLAMA
Kdy nakupovat a kdy prodávat
Kolektivní psychologie velkého počtu neinformovaných jednotlivců ovlivněných emocemi kupodivu vždy a znovu působí. Možná je to dáno spekulativní chování investičního publika nebo příchodem nových neinformovaných a nezkušených investorů, možná něčím jiným. Body A, B a C na obrázku 3 zachycují typické okamžiky, kdy je nákupní nebo prodejní chování davu ovlivněno emocemi. Historie ukazuje, že v dobách, kdy jsou všichni pesimisty a optimistické vyhlídky jsou veřejně kamenovány, je nejlepší doba pro nákupy a navyšování pozic. Ne nadarmo jedna z investičních zásad zní: "Buď opatrný, když ostatní jsou chamtiví, buď chamtivý, když se ostatní bojí.“
Obrázek 4: Masové vstupy (otevření pozic) a výstupy (uzavření pozic) pod vlivem emocí
REKLAMA
Spekulanti chtějí dosáhnout co nejrychlejších kurzových zisků, plynoucích z pohybu kurzu. Úspěšného a zkušeného spekulanta nezajímají ani tak fundamentální údaje, jako převládající nálada na trhu a předpokládaný dopad nově publikovaných informací na výslednou atmosféru na trhu. Pokud kurz klesá, a zároveň klesá i objem obchodů, je pravděpodobné, že spekulanti nakupující na základě racionální úvahy ještě nezahájili nákupy. Je možné, že čekají ještě na další pokles, a tímto vyčkáváním propad ještě více prohlubují. Pokud kurzy klesají, ale objemy obchodů rostou, pak dříve či později poptávka převýší nabídku, a trend se otočí.
Když někdo díky svým emocím prodělá, jiní vydělají
André Kostolany (1906-1999) tvrdil, že z krátkodobého hlediska je burza nutně ovlivněna psychologickými faktory. Z hlediska střednědobého je pak vše zkorigováno faktory fundamentálními, jako je vývoj úrokových měr a dopady makroekonomické rovnováhy nebo nerovnováhy.
Kostolany rozděluje účastníky trhu na spekulanty a hráče. Spekulanti se drží racionálních úvah, a obvykle plují proti proudu. Na druhé straně pak stojí hráči, kteří se nechají ovládnout emocemi a strhnout davem, snadno propadnou horkým tipům a vlivu špatných nebo dobrých zpráv, které ze střednědobého a dlouhodobého hlediska vlastně nic neznamenají.
Necháme-li se unést emocemi, uděláme úplně něco jiného, než bychom udělat měli. Kdo neuváženě nakupuje a zbrkle prodává, je součástí investičního publika, ovlivňujícího díky davovému chování vývoj tržních kurzů. Asi nejednom Kostolany říkal, že ten kdo dokáže plout proti proudu a odhadovat chování investičního publika, má při investování (spekulacích) konkurenční výhodu.