CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: pr

02. 11. 2020

1 komentář

Čechům se daří v automotive byznysu na Kypru

 

Kypr. Ostrov, který je známý především jako dovolenková destinace a pro byznysmeny jako dřívější daňový ráj. Málokdo ovšem ví, že se stává domovem bohatých rezidentů, kteří zde mají možnost při investicích do nemovitostí získat evropský pas. A pokud chce člověk dobře žít, potřebuje auto.  O tom, proč je kyperský byznys ohledně financování luxusních vozů  zajímavý a jak obrovská je to finanční příležitost, vypráví v rozhovoru Roman Vavroň, ředitel kyperské Ta Meri Group patřící do holdingu Snapcore.

Loading



 

Romane, pamatujete si moment, kdy jste poprvé zašlápl pedály nějakého luxusního auta?

To si pamatuji velmi dobře. Bylo to v roce 2004, kdy jsem si mohl na víkend vyzkoušet Bentley Continental GT. Od toho okamžiku je pro mě Bentley srdcová záležitost.

Není pochyb, že jste fanoušek luxusních aut. Vypadá to, že si na Kypru se svým byznysem plníte sen…

Lidé, kteří mě znají, moc dobře vědí, že auta jsou mojí vášní a že radši budu žít v bytě 1+0 a mít krásné auto, než aby tomu bylo naopak. Od okamžiku, kdy jsem v roce 2000 nastoupil do skupiny Volkswagen Financial Services, jsem chtěl mít vlastní business v oblasti automotive.

Jak vám tedy byznys na Kypru jde

REKLAMA

Předčilo to naše očekávání. Dokonce až tak, že jsme zahájili jednání s kyperskými bankami o poskytnutí provozního financování. Byli jsme totiž limitovaní finančními prostředky, které jsme dostali od českých investorů. Během dvanácti měsíců jsme dosáhli velikosti portfolia  4,25 milionů eur a dál rosteme rychlým tempem. Co se týče naší EBITDA, tak tam jsme už od ledna tohoto roku v černých číslech a s velkou pravděpodobností to bude i výsledek tohoto roku.

Kde se na kyperském trhu vzal prostor pro byznys s luxusními auty?

Za prvé je důležité říct, že na Kypru není tak sofistikovaný systém hromadné dopravy jako v Česku, kde například ve velkých městech auto de facto nepotřebujete. Na Kypru je auto nutností, pokud se chcete svobodně pohybovat. Za druhé, jak to asi tak jak to bývá, objevili jsme díru na trhu. Na Kypru neexistovala společnost specializovaná na financování vozidel.

Jak tedy vůbec vypadá váš typický klient? Kdo to je?

Je to bohatý Kypřan, Rus, Ukrajinec nebo třeba Číňan. Většinou jsou to lidé, kteří mají aktivní byznys zde nebo ve svých domovských zemích.

REKLAMA

Spolupracujete tedy spíše s cizinci nebo místními?

Spíše s cizinci. Díky pobídkám kyperské vlády, můžete při zakoupení nemovitosti nad 2,5 milionu eur získat evropský pas pro sebe a pro rodinu. Toho využívá stále více bohatých lidí z celého světa. Navíc je Kypr označován za daňový ráj, což samozřejmě láká spousty byznysmenů. A protože se po ostrově musejí nějak pohybovat, dochází i k nákupu auta. Málokterá finanční instituce však nabídne neznámému klientovi úvěr, protože banky jsou svázané poměrně velkými vnitřními předpisy. Pokud nejste občanem Kypru, banky vám nepůjčí ani 10 eur. My reagujeme mnohem pružněji a díky tomu jsme pro tyto rezidenty mnohdy volbou číslo jedna a raketově rosteme.

Nebojíte se „zvýšeného rizika“ při financování klienta, kterého tamní instituce odmítly?

Bohatá kyperská komunita je velmi malá. Naše klienty známe velmi dobře. Co se týče klientů ze zahraničí, vláda si před vydáním pasu nového rezidenta prověřuje, takže udělá část práce za nás. Zbytek finančního skóringu si uděláme sami. Zvýšeného rizika se tedy ani trochu nebojíme a aktuální čísla jsou toho důkazem.

Jaké tedy je celkové riziko vašeho portfolia? Můžete uvést nějaká konkrétní čísla?

REKLAMA

Aktuální výše rizika našeho portfolia je na úrovni 0,2%, což odpovídá plánovanému riziku v našem business plánu. Je to díky našemu sofistikovanému scoring systému, který neustále aktualizujeme. Zároveň je tento systém lepší, čím větší je naše portfolio a čím máme k dispozici více dat o našich klientech.

Máte nějaké statistiky, o jaká auta je největší zájem? Například v jaké cenové hodnotě a jaké značky?

Nejpopulárnějším autem na Kypru je Mercedes. Tvoří jednu třetinu našeho portfolia. Naše strategie ale není spolupracovat se všemi luxusními brandy. Podporujeme prodeje Bentley a Maserati. A pokud náš klient chce jiný luxusní vůz, dovezeme ho.

Financujete i vozy pod milion?

Ano, zrovna koncem září jsme dokončili rebranding společnosti Ta Meri Leasing a nově tak vznikla ROVI RENT A CAR PVT. LTD. zaměřující se na klasický full service leasing pro korporátní klientelu. Potřebovali jsme oddělit luxury brand, tedy Ta Meri Finance, který se zaměřuje na financování luxusních vozů, od retailového byznysu.

Jaké jsou plány do budoucna?

Máme plány na expanzi ve východním středomoří a na blízkém východě. O tom je ale teď předčasné mluvit. Do roku 2023 bychom se chtěli s Ta Meri Group dostat na velikost portfolia 15 milionů eur ze současných 4,25 milionů. U ROVI RENT A CAR PVT. LTD. očekáváme do roku 2023 růst ze 3,5 milionu eur na 10,5 milionu eur. Pro takový růst uděláme maximum.


Roman Vavroň

Šestačtyřicetiletý rodák z moravského Šumperka se po studiích na Vysoké vojenské škole pozemního vojska ve Vyškově uchytil na ministerstvu obrany coby finanční důstojník. Touha dále se vzdělávat ho však po čase odvála do USA studovat anglický jazyk.

V roce 2000 nastoupil do skupiny VW Financial Services. Pro společnost Škofin, která pod skupinu spadá, pracoval jako obchodní a marketingový ředitel. V roce 2010 odjel do Indie vybudovat pobočku Volkswagen leasing. Po čtyřech letech se vrátil na domácí hroudu a pokračoval jako vedoucí obchodního oddělení Škofinu. Svázaný korporát mu však začal být po letech malý a tak přijal výzvu pracovat s českým podnikatelem Viktorem Dokučajevem. Společně začali budovat společnost Ta Meri Group, která spadá do fondu kvalifikovaných investoru r2p Invest SICAV. Celou skupinu, do které patří i MBA Consult a Vyruchai Dengi, zastřešuje holding Snapcore.   

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Anonym

    3 listopadu, 2020

    Zrovna nedávno jsem zachytil zprávu, že Kypr ukončuje po tlaku EU prodej tzv. zlatých pasů. To bude z pohledu ruské i čínské klientely asi citelný zásah?

    Odpovědět