Češi pojišťovnám věří. Dají ale na rady poradce
Česká asociace pojišťoven (ČAP) si nechala udělat průzkum oblíbenosti pojištění. Jedním z vedlejších závěrů je ale stěžejní význam poradenství v rámci sjednávání pojištění.
Finanční a pojišťovací poradci hrají nezastupitelnou roli. Lidé jsou při sjednávání pojištění pasivní. Dokud jim finanční poradce neukáže přínos pojištění (a nebo se jim nestane škoda, která mohla být pojištěním krytá), o pojistce příliš nepřemýšlejí. Z průzkumu agentury SC&C pro Českou asociaci pojišťoven navíc vyplývá, že osobní kontakt je nejčastěji využívanou formou poradenství.
„Profesionalita poradce ovlivňuje také celkovou spokojenost klientů, kteří mají sjednané pojištění. Jsem přesvědčen, že kvalitní poradenství bude vždy potřeba, bez ohledu na přirozený vývoj informačních technologií a existenci nejrůznějších srovnávačů,“ komentoval výsledek průzkumu Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP.
Finanční poradenství je tak stále nezastupitelné. A zřejmě ještě nějakou dobu nezastupitelné zůstane. Lidé od poradce očekávají především vysokou profesionalitu a dosažitelnost. Význam má i jeho pomoc v případě řešení pojistné události a plnění slibů. Pro klienty je důležité také jednoduché uzavření smlouvy a srozumitelné smluvní podmínky – tedy body, které dalšími a dalšími papíry k podpisu komplikuje i evropská legislativa.
V investicích ovšem může být situace odlišná. Přinejmenším podle Vladimíra Jeřábka z Komerční banky: „Každý dobře naprogramovaný robot bude radit klientům lépe než 99 % finančních poradců. Radit, ne rozhodovat o koupi.“
REKLAMA
Klienti jsou se svou pojišťovnou spokojeni
Průzkum byl prováděn pro Českou asociaci pojišťoven. Není tak překvapením, že je důvěra v pojišťovny vysoká. „Všeobecně klienti vnímají svojí pojišťovnu velmi dobře. Pojišťovny získaly u atributu spokojenosti 8 bodů z 10, navíc 30 procent lidí je se svojí pojišťovnou spokojeno velmi,“ uvedl Jan Matoušek.
Mezi důvěru v jednotlivé obory získaly pojišťovny 6,3 bodu z 10. Skončily tak za státními úřady, které si vysloužily o desetinu bodu lepší hodnocení. Přestože se kvalita státní správy postupně zlepšuje, není to pro pojišťovny nejlepší vizitka. Na druhou stranu se důvěra v pojišťovny zvyšuje.
„Spokojenost lidí s pojištěním se zvyšuje. Pojišťovny totiž plní sliby, které dávají svým klientům a naplňují tak jejich očekávání,“ doplnil Jan Matoušek. O slabých stránkách pojišťoven ČAP mlčí. „Slabých stránek pojišťovny podle průzkumu moc nemají, ale klienti by přivítali co nejlepší ceny a nabídku výhod nebo slev,“ uvádí tisková zpráva České asociace pojišťoven.
Nejdůvěryhodnější je veřejné zdravotnictví
Některé výsledky průzkumu jsou ale poměrně překvapivé. Např. vítězství veřejného zdravotnictví či druhá příčka dopravních společností. Zřejmě se mění důvěra v České dráhy, které jsou stále největší dopravní společností v Česku. Naopak nepřekvapí skóre nebankovních poskytovatelů finančních služeb.
REKLAMA
Graf 1: Do jaké míry důvěřujete následujícím oborům?
(0 = vůbec nedůvěřuji, 10 = naprosto důvěřuji)
Zdroj: ČAP
Mediální sektor také nesklízí příliš velkou důvěru. Otázkou je, zda je to výsledkem špatné práce novinářů, nebo koncentrace médií v rukou politiků. A nebo kombinace obého. V každém případě to pro média představuje velké varování. Stejně jako finanční instituce se ani mediální sektor bez důvěry neobejde.
Banky si dle průzkumu stojí velmi dobře. Umístily se na třetí příčce a jen o tři desetinky zaostávají za vítězným zdravotnictvím.