Česká ekonomika a elektromobilita: Přínosy a výzvy pro vládu i soukromý sektor
Jakou roli v novém ekosystému dopravy sehraje průmysl zaměřený na elektrickou energii? S předpokládaným růstem poptávky po elektromobilech, jež budou cenově stále dostupnější a komfortnější, bude mít energetický průmysl konečně možnost vstoupit do dopravního sektoru. Tyto typy automobilů totiž budou představovat novou poptávku po elektrické energii.
Společnosti dodávající elektrickou energii se snaží z rostoucí poptávky řidičů po elektromobilech profitovat. Přijetí elektromobilů by jim mohlo pomoci změnit stávající situaci a reagovat na aktuální výzvy, kterými jsou: stagnující poptávka, požadavek hladce integrovat zdroje obnovitelné a distribuované energie a potřeba zapojit zákazníky a vzbudit v nich zájem o nové služby.
Podnikům veřejných služeb navíc elektromobilita pomůže vyřešit celou řadu dlouhodobých výzev, jako jsou: vyvážení poptávky a nabídky na elektrické síti, začlenění nových variabilních a distribuovaných zdrojů, zlepšení provozní efektivity a snižování nákladů pro všechny zákazníky.
Budoucnost celého automotive segmentu patří carsharingu, spolujízdě a autonomním vozidlům. Právě tyto vize urychlují přijetí elektromobilů.
„Elektrická auta se už dávno stala součástí naší reality, ale aby přibývala ve větších počtech, musíme stále pracovat na rozvoji míst, kde si je lidé dobijí rychle a bez čekání. Jedině tak elektromobilita srovná krok s klasickými auty,“ podotýká ředitel ústavu elektromobility společnosti ČEZ Tomáš Dzurilla.
REKLAMA
Největšími překážkami při pořizování elektromobilu jsou vysoká cena vozidel (způsobená především vysokými cenami trakčních baterií) a nízká hustota dobíjecích bodů. I to se ale postupně zlepšuje. Prudký růst využívání dobíjecích stanic postupuje společně se stoupajícím zájmem o elektrická auta. Elektrických osobních aut bylo v Česku ke konci loňského roku evidováno 14 316, což je o 5 075 meziročně víc. Kromě toho po tuzemských silnicích jezdí desetitisíce hybridních aut, která kombinují elektrický pohon s klasickým spalovacím motorem.
Faktem také je, že výroba elektromobilu je méně náročná na pracovní sílu, nástup elektromobility tedy může znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu. Pokud by byla výroba motorových vozidel z Česka relokována, přišlo by o práci více než 1,4 milionů lidí.
Nástup elektromobility by však měl mít na českou ekonomiku spíše pozitivní dopad. Ať už dojde k nahrazení spalovacích motorů, převodovek, nádrží a palivových a výfukových systémů elektromotory a bateriemi vyrobenými v zahraničí, nebo se budou vyrábět přímo v Česku, oba scénáře mohou mít za následek růst HDP.
Bude v Česku továrna na baterie?
Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s několika obcemi na Plzeňsku jedná o založení společného podniku, který by ovlivňoval fungování strategického podnikatelského parku, kde má Volkswagen vybudovat gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů. Obce by získaly kontrolu nad tím, komu by se prodaly dotčené pozemky. Zároveň Škoda Auto, dceřiná firma v koncernu VW v oficiálním prohlášení tvrdí, že jednání o výstavbě gigafactory nadále pokračují. Reaguje tak na článek listu Financial Times, že Volkswagen pozastavuje plány na továrnu na baterie ve východní Evropě.
„Skupina Volkswagen (VW) je i nadále odhodlaná vybudovat v Evropě do roku 2030 továrny na výrobu bateriových článků o kapacitě přibližně 240 gigawatthodin (GWh). Potřebuje však správné rámcové podmínky a chce zohlednit konečný rámec legislativy EU ohledně takzvané nová Zelené dohody. Rozhodovací procesy o výstavbě gigafactory v Evropě a Severní Americe jsou na sobě nezávislé,“ uvedla Škoda Auto před časem ve svém tiskovém prohlášení. která je součástí skupiny VW.
REKLAMA
„Jednání o tomto podniku stále probíhá. Současná navrhovaná podoba předpokládá, že by se ministerstvo stalo jeho podílníkem. Podle tohoto návrhu by podnik řešil provoz budoucího parku, rozvoj dalších aktivit v parku, rozhodování o umísťování investic, realizace výnosů a nákladů plynoucích z provozu a podobně,“ dodává pro E15 mluvčí ministerstva Marek Vošahlík.
Při úvahách o výrobě baterií v ČR je nutné posuzovat také vstupy výrobního procesu. „Ten je vysoce energeticky náročný a vyžaduje stabilní a spolehlivé dodávky energií, tedy i elektřiny. Při jejich zhotovování, ale ani při vlastním nabíjení elektroaut, se nelze spoléhat pouze na obnovitelné zdroje elektřiny. Dodávky energií by měl zajistit klasický výrobní zdroj se stabilní celoroční výrobou elektřiny,“ uvádí obchodní ředitel skupiny UCED a odborník na energetiku Václav Skoblík.
Podle Václav Skoblíka je nutné doplnit, že baterie jsou využitelné nejen pro autoprůmysl, ale i pro další aplikace včetně zajištění spolehlivého provozu elektrizační soustavy, eliminaci lokálních výpadků i mikro výpadků dodávek elektřiny i optimalizaci provozu jiných výrobních zdrojů elektřiny včetně fotovoltaických elektráren.
Zatím nelze tvrdit, že elektromobily, coby součást nově vznikajícího ekosystému mobility, jednou zachrání podniky veřejných služeb poskytující elektrickou energii. Jisté však je, že změna probíhá. A společnosti, které vyrábějí elektrickou energii, mají v jejím vývoji zásadní místo.