Český gastroprůmysl je v troskách. Existuje světlo na konci tunelu?
Promění se nějak po konci koronavirové krize gastro segment nebo se vše vrátí do starých kolejí? Jak vidíte v současné době investice do podniků, konceptů, jejichž provozovatelé už boj s vládními nařízeními vzdali?
Vyplatí se v současné době do gastroprůmyslu investovat? Složitou situaci, ve které je velká řada podnikatelů zcela na dně, dobře ilustruje i stav českých pivovarů. Ty v důsledku opětovného uzavření hospod, barů a restaurací přicházejí týdně o více než 340 milionů korun. Vyplývá to ze studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) realizované pro Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS).
I přes výrazné ztráty tržeb ale většina pivovarů nedosáhne na vládní kompenzace pro dodavatele v gastronomii, které zveřejnilo Ministerstvo zemědělství v rámci programu Agricovid. Pro udržení hospod investují pivovary další prostředky, mezi takové výdaje patří například výměna nespotřebovaného piva za nové zdarma nebo pomoc se sanací výčepních zařízení.
Pivovary naopak vítají iniciativu vlády, která schválila trvalou novelizaci zákona o spotřební dani, díky níž nebude nutné odvádět spotřební daň z likvidovaného piva. Tento krok nicméně řeší jen menší část problémů vyplývajících z opětovného uzavření gastronomie i z nejasné prognózy plánovaného znovuotevření.
Restaurační zařízení přicházejí každý týden o 3 miliardy korun
Podle údajů výzkumné společnosti Nielsen ztrácejí provozovatelé restauračních zařízení každý týden na tržbách 3 miliardy Kč. Horeca neboli on-trade trh ztratil za první koronavirovou vlnu celkem 28 miliard Kč. Většina z této ztráty, téměř 60 %, se týká jídla konzumovaného v restauracích. V přepočtu jde o více než 16 miliard Kč. Přes 3 miliardy Kč činí ztráty na tržbách za pivo a podobná částka připadá na teplé nápoje, jako jsou káva nebo čaj. Ztráta tržeb u lihovin přesahuje 2 miliardy Kč a u nealko nápojů je to 1,5 miliardy Kč.
REKLAMA
„Provozovatelé restaurací, hospod, barů, kaváren, rychlých občerstvení a dalších zařízení ztrácí za každý zavřený den více než 400 milionů korun na tržbách. Aktuálně tedy při uzavření od 14. října do 19. listopadu ztráty narostly o dalších více než 15 miliard korun a tato bilance se každým týdnem zhorší o další tři miliardy korun,“ sdělil Jakub Špika, Commercial Manager ze společnosti Nielsen.
Ani během léta se situace výrazným způsobem nezlepšila. V porovnání s prvními třemi čtvrtletími letošního roku s rokem 2019 došlo k celkovému poklesu například u piva o 22 %, u nealko nápojů o 26 % a u lihovin dokonce o 31 %. I přes letní návrat k dočasnému „normálu“ rok 2020 ztrácí stále čtvrtinu až třetinu tržeb.
Vše se sice vrátí do starých kolejí. Otázkou je kdy…
Analytik ČSOB Petr Dufek si myslí, že nikdo v tuto chvíli neví, jak se bude situace dále vyvíjet. Je zde ještě hodně neznámých, které budoucnost nejenom gastro segmentu ovlivní. Ať už jde o celkovou dobu lockdownu, státní podporu, ale i o návrat zahraničních turistů, kteří se na tržbách oborů horeca výrazně podíleli. Michael Fanta, analytik CETA uvádí, že důvěra českých spotřebitelů v bezpečnost gastronomie je silně otřesena a vnitřní prostory restauračních zařízení mohou být nadále částí veřejnosti považovány za rizikové.
„Otázkou je však i trvalý návrat domácích klientů. Jisté je asi jen to, že si tento obor bude muset rychle získat pozornost domácích klientů, protože těch zahraničních se mu nebude ještě řadu měsíců dostávat. A který koncept bude ten úspěšný, si jako člověk působící mimo obor vůbec netroufám říct. Budu doufat, že v každém případě půjde o kvalitu,“ vysvětluje pro server investujeme.cz Petr Dufek.
Ekonom České spořitelny (ČS) Michal Skořepa je přesvědčen, že se vše vrátí do starých kolejí. Možná s mírně vyšší váhou na rozvoz jídla, a to i v souvislosti s vyšší popularitou práce z domova. „Je ale otázka, jak dlouho bude návrat k normálu trvat. Zejména u poptávky ze strany zahraničních turistů, která se týká především centra Prahy, se může návrat k normálu protáhnout až do příštího roku,“ míní odborník ČS.