Tak, jako vojenský lékař Grünstein v Osudech dobrého vojáka Švejka léčil každou chorobu klystýrem, pohybují se na trhu pojišťovací zprostředkovatelé, "léčící" každou finanční situaci kapitálovou nebo investiční životní pojistkou.
Číhají zejména na ty klienty, kteří uvažují o hypotéce. Nemám teď na mysli ty, kteří prodávají kombinace hypotéčních úvěrů s kapitálovou nebo investiční životní pojistkou. I když by v mnoha případech bylo možno s úspěchem pochybovat o vhodnosti takové kombinace, lze alespoň konstatovat, že klient se u těchto lidí dostane k cíli – má schválený hypotéční úvěr.
Mnohem více škody nadělají na trhu ti pojišťovací zprostředkovatelé, kteří o hypotékách nevědí téměř nic a přesto je klientům slibují s cílem prodat životní pojištění. Přesvědčují, že když si uzavřete KŽP ve výši předpokládané hypotéky, získáte ji následně velmi jednoduše, či dokonce automaticky.
Bohužel – mnoho lidí tomu uvěří a následně, když procitne, má už zprostředkovatel provizi v kapse a klient ztrátu v podobě pojistného "utopeného" v počátečních nákladech.
V poslední době se tyto případy množí doslova jako houby po dešti. Poptávka po hypotéčních úvěrech roste, naopak trh životního pojištění spíše stagnuje.
REKLAMA
Nelze se pak divit, že kvete obchod zprostředkovatelům, které si troufám označit za podvodníky – tedy těm, kteří slibují snadné získání hypotéky, pokud si s nimi uzavřete příslušné KŽP.
Mohu uvést tři konkrétní případy:
Klient A se před svým kamarádem, obchodním zástupcem jedné pojišťovny, zmínil o tom, že žije s rodinou v podnájmu a předpokládá, že bude muset situaci řešit hypotékou ve výši cca 1.000.000,-.
Kamarád mu vysvětlil, že nejjednodušší cesta bude ta, že si s ním uzavře milionové KŽP a za dva roky dostane hypotéku automaticky. Uvěřil, podepsal, platil (skoro 4.000,- měsíčně).
Když chtěl pak situaci řešit, ukázalo se, že jeho oficiální příjem je lehce nad minimální mzdou. Žádnou hypotéku nedostal, odkupné z KŽP po dvou letech bylo prakticky nulové.
REKLAMA
Klient B byl osloven "pojišťovacím poradcem", zmínil se o potřebě hypotéky. "Poradce" mu obratem vysvětlil, že jeho 3(!) stávající životní pojistky jsou k ničemu, neboť jsou uzavřeny u nedůvěryhodných pojišťoven a žádná banka mu nepůjčí.
Jedině "jeho" pojišťovna je tak důvěryhodná, že hypotéku dostane bez problémů. Musí si tedy uzavřít nové KŽP v plné výši požadované hypotéky.
Po roce klient náhodně potkal člověka, který věci rozuměl a zjistil, že původní pojistky byly zcela dostatečné a bankami akceptovatelné.
Klient C uvažoval jako podnikatel o nákupu nemovitosti pro podnikání. Obchodní zástupce pojišťovny mu opět vysvětlil, že potřebuje KŽP. V tomto případě roční pojistné přesahovalo 100.000 korun.
REKLAMA
Klient uvěřil a podepsal. Pikantní je, že klient uvažoval od samého začátku o nákupu nemovitosti na firmu (s.r.o.), tedy i o úvěru pro firmu. Jeho osobní KŽP bylo v tomto případě dvakrát k ničemu.
Zprostředkovatel mu navíc slíbil zajistit hypotéku velmi brzy, nevyřídil samozřejmě žádnou a klient v důsledku toho přišel o rezervační zálohu na nemovitost ve výši 200.000,- Kč.
Všechny tři případy mají bohužel společného jmenovatele – absolutní nezájem dotyčných pojišťoven cokoliv řešit a s klienty se vůbec bavit. Podepsali jste, tak máte smůlu.
Okolnosti, za kterých byla smlouva jejich obchodními zástupci sjednána, je nezajímají. Pokud slibovali hypotéky, byla to prý jejich soukromá iniciativa (i když tak prokazatelně činili s logem pojišťovny na vizitce), za kterou pojišťovna nezodpovídá. Pokud je mi známo – případ č. 2 míří k soudu, případ č. 3 do TV NOVA…
Kéž by každý zájemce o hypotéku znal základní pravidlo – nejprve do banky, a pak teprve do pojišťovny… Kdo to udělá obráceně, s vysokou pravděpodobností doslova spláče nad výdělkem.