Čistka mezi broker pooly. První pojišťovna vypovídá smlouvy
„Budou-li dělat svůj business korektně, mohou s námi spolupracovat i nadále, ale pokud by jim šlo jenom o provizi, jejich podíl se u nás dramaticky sníží,“ komentoval rozvazování smluv s některými broker pooly Tomáš Vysoudil, člen představenstva Allianz pojišťovny. Ta ukončí spolupráci s broker pooly, které nesplňují její požadavky na kvalitu práce.
„Cílem je vytvářet obchodní vztah pouze s finančně poradenskými společnostmi, které mají dlouhodobě funkční podnikatelský model. V praxi to znamená odpovídající zázemí, rezervní fondy, standardy kvality a korektním způsobem nabízené a servisované poradenství,“ doplnil Tomáš Vysoudil.
Broker pooly lákají finanční poradce vyššími provizemi. Na rozdíl od velkých multilevelových společností nevytváří standardní několikaúrovňové struktury a i centrála si u menších a nových poolů ponechává menší díl provize obdržené od finanční instituce. Ovšem přechází-li k poolu celá struktura z multilevelové společnosti, zpravidla si svou strukturu ponechává – vedoucí skupiny se nechce připravit o podíl na provizi z práce „svých lidí“ a chce i nadále pobírat odměnu za jejich řízení a vedení. Lákadlo ale není jen finanční. Velkým lákadlem je i vyšší volnost.
Volnost poradců při sestavování finančních plánů pro své klienty má dvě ostří. V prvé řadě mohou lépe poradit a nabídnout klientům „lepší než standardní“ řešení. Na druhé straně ovšem umožňuje klienty podvádět. Je-li ale poradce skutečně dobrý a nabízí klientům nadstandardní řešení, i velká společnost mu rozváže ruce.
Velké finančně poradenské společnosti mají (lepší či horší) kontrolní mechanismy, které omezují poškozování klientů ze strany nepoctivých finančních zprostředkovatelů. Pokud je jakýkoli případ odhalen, společnost se jím zabývá a řeší ho. Nově vznikající, malé a rostoucí broker pooly často bohužel kontrolní mechanismy podceňují. Výsledkem je nejen poškozování klientů podvodníky v hávu finančních poradců, ale i ohrožení finanční stability broker poolu.
REKLAMA
Společnost vždy ručí pojišťovně za případná storna – a teprve následně je může vymáhat po finančním zprostředkovateli. Pokud ten nezaplatí, může dovést společnost až ke krachu. A pokud zkrachuje společnost, utrpí ztráty i pojišťovna. Proto také Allianz požaduje u finančně zprostředkovatelských společností dostatečné rezervní fondy. A klient? Pokud jeho „poradce“ nemá na splacení storna provizí a jeho společnost zkrachuje, má významně omezenou možnost získání náhrady případné škody.
Řízení kvality práce poradců a dohled nad ní je důležitý nejen pro zajištění či minimalizaci poškozování klientů. (Zcela zamezit nekvalitní práci nelze v žádném oboru. Osobně si proto nedělám iluzi, že by jakýmkoli opatřením legislativy, regulace, zkoušek a certifikací či čímkoli jiným došlo k naprostému pročištění finančního poradenství od špatných poradců. Stačí se podívat např. na medicínu – po šesti letech vysokoškolského vzdělání a třech letech čekání na atestaci se mezi lékaři také nacházejí tací, kterým padnout do ruky je za trest… a pak se najde další množství šarlatánů, kteří do medicínské oblasti zasahují v právním vakuu bez patřičného vzdělání.) Důležité je i pro identifikaci pojistných podvodů.
Allianz je mezi velkými pojišťovnami první vlaštovkou, která začala své obchodní partnery ve velkém třídit na základě kvality jejich práce. Znamená to ukončení spolupráce s některými broker pooly, které nesplňují základní požadavky. Ovšem Allianz nebude jediná, další pojišťovny ji nepochybně budou následovat. Ostatně k tomuto kroku vybízí i Česká národní banka ve svém loňském Úředním sdělení.