„Čistka“ mezi pojišťovacími zprostředkovateli
Nový zákon o distribuci pojištění zavedl nový způsob registrace zprostředkovatelů pojištění. Jedním z výsledků je pročištění databáze zprostředkovatelů. O kolik?
V České republice prý bylo příliš mnoho pojišťovacích zprostředkovatelů (PPZ). Kdykoli zákonodárci či regulátor připravoval zpřísnění podmínek, kdykoli chtěl někdo poukázat na „prohnilost finančního poradenství“ či argumentovat přesyceností trhu, podíval se do databází subjektů České národní banky (ČNB) a vytáhl si počet zprostředkovatelů – např. 139 083 či 147 739. O nesmyslnosti této cifry nechtěl pak raději nic slyšet.
Až do konce března 2019 mohli působit podřízení pojišťovací zprostředkovatelé i podle nového zákona pod starou registrací. Od počátku dubna již musí být všichni přeregistrováni jako vázaní zástupci samostatného pojišťovacího zprostředkovatele (či pojišťovny). Mezi více než sto tisíci pojišťovacími zprostředkovateli byl nespočet „mrtvých duší“, které tímto krokem z registru vypadly.
„Mrtvé duše“ se v registru střádaly postupně. Finanční poradenství i pojišťovací zprostředkování je náročný byznys. Konkurence je vysoká a stoupají nároky na znalosti a kvalitu poradenství. Ne každý takový tlak unese. Jenže ne každý, kdo ho neunesl, se své registrace vzdal. Proč také. Za registraci zaplatil 10 000 Kč, neodregistrování s sebou neneslo žádný postih a i samotná odregistrace znamenala další byrokratickou zátěž. Navíc… co kdyby se chtěl do oboru vrátit?
První kolo „čistky“ mezi pojišťovacími zprostředkovateli snížilo počet vázaných zástupců (na které byli podřízení pojišťovací zprostředkovatelé přeregistrováni) na 33 536 (k 8. 4. 2019). Z databáze zmizelo více než sto tisíc „zprostředkovatelů“, kteří se činností pravděpodobně již dlouho nezabývali. A pročištění bude pokračovat.
REKLAMA
V současnosti stačí pro stávající vázané zástupce dobrozdání, že mají dostatečné odborné znalosti. Do dvou let si ale všichni budou muset doplnit zkoušky z odborné způsobilosti u certifikované společnosti. To bude pravděpodobně druhý milník, kdy dojde ke snížení oficiálně vykazovaného počtu distributorů pojištění. I v tomto případě budou z „trhu“, či přesněji ze statistik, odcházet především lidé, kteří se zprostředkováním fakticky nezabývají.
Další síto přinese nová povinnost mít ukončené maturitní vzdělání. Bez maturitní zkoušky budou moci zprostředkovávat pojištění jen „staří matadoři“, kteří jsou v oboru alespoň 3 roky. Ostatní mají od 1. prosince 2018 pouhých 42 měsíců. A to je fakticky za hranou, kdy se dá maturita doplnit. V případě denního studia to trvá 2 roky, u dálkového jsou povinné 3 roky dalšího vzdělávání. A středoškolský rok začíná v září…
V tomto případě ale další úbytek zprostředkovatelů pojištění bude již pravděpodobně zanedbatelný. Většina firem požadovala maturitní vzdělání i před zákonnou povinností a ne-maturanty ochrání do značné míry tříleté působení v oboru.
REKLAMA
Stoupající náročnost oboru má pro klienty často pozitivní efekt. Lidé s nedostatečnými znalostmi a zkušenostmi odchází. Ovšem každá mince má dvě strany. Vyšší náročnost a nároky na finanční poradce zvyšují také cenu, kterou za poradenství klienti zaplatí. Zpravidla ji nezaplatí přímo, ale v ceně finančních produktů, které si kupují.
A mince může také skončit na hraně. Lidé s nízkými etickými zásadami, kteří ne neštítí své klienty legálně obírat prodejem nevhodných produktů, často nemají potíž zákonné povinnosti splnit… a klienty poškozovat dál.