ČNB rozdává vysoké tresty finančně poradenským společnostem
Dohledová činnost České národní banky přináší své ovoce. Přesvědčit se o tom v druhé polovině roku 2016 mohlo osm finančně zprostředkovatelských společností, které ze správního řízení odešly s udělenou sankcí. Bohužel rozhodnutí ukazují jednu velkou nevyváženost v zákonech. Zatímco u porušení zákona o podnikání na kapitálovém trhu ČNB nešetří nemalými pokutami, za porušení zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích… jen napomíná.
Do očí bijící je rozpor mezi možnostmi ČNB u sankcionované společnosti DataLife. Ta jako investiční zprostředkovatel ve třech případech nejednala s odbornou péčí (a sjednala produkty neodpovídající investičnímu dotazníku) a v osmi případech porušila dle dohledového orgánu zákon o ochraně spotřebitele, když nazývala investiční životní pojištění spořením. Za oba tyto delikty obdržela pokutu ve výši 200 000 Kč. Ovšem porušila i zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích.
Společnost DataLife měla dle ČNB využívat ke zprostředkování pojištění osob bez patřičné licence, ve 115 případech nezaznamenala potřeby klientů a ve 47 případech nezaznamenala důvody pro doporučení konkrétního pojištění. Za to vše si vysloužila „jen“ opatření k nápravě…
Tip: Jan Sušický: Sankce můžeme udělit až po nesplnění nápravného opatření
O něco méně markantní, ale principiálně stejný rozdíl je patrný i u dalších udělených sankcí. Kupříkladu Pentia Consulting nevyplnila investiční dotazník s klientem a nesdělila informace o své osobě, registraci a komunikaci a ani neuvedla, jakým způsobem je odměňována. Navíc neuchovávala záznamy komunikace s klientem. A neměla jednu spolupracující pojišťovnu nahlášenou v registru ČNB. Za toto vše, zejména jako investiční zprostředkovatel, získala pokutu 85 000 Kč.
REKLAMA
Na druhé straně jako pojišťovací zprostředkovatel nezaznamenala potřeby klientů v 68 případech a zároveň investiční životní pojištění nazývala spořením. Výsledek? Opatření k nápravě.
Včasné nezaznamenání spolupracující pojišťovny je delikt sám o sobě. A má pevně stanovenou sazbu – 10 000 Kč za každý jednotlivý případ. Takto vyfasovala GARANZIA Finance sankci 40 000 Kč, protože opomněla včas oznámit spolupráci se 4 pojišťovnami, a SPEKTRUM KB 20 000 Kč za 2 neevidované pojišťovny.
Skutečnost, že GARANZIA Finance se neobtěžovala se zaznamenáváním důvodů pro doporučení IŽP, si vystačila s opatřením k nápravě, obdobně jako SPEKTRUM KB, která svého času neměla odpovědného zástupce, neměla povinné pojištění odpovědnosti a v 19 případech nesdělila, že ji eviduje ČNB.
Tip: ČNB zaostřuje na finanční poradce
REKLAMA
Trochu stranou stojí prohřešek JARO, pojišťovací a finanční společnosti. Ta neměla správně nastavené compliance, navíc osoba za compliance zodpovědná byla zároveň vázaným zástupcem a uzavírala smlouvy, čímž docházelo ke střetu zájmů. K tomu neevidovala řádně předané příkazy klientů. Ze správního řízení odešla s pokutou 50 000 Kč. Naopak za nezaznamenání důvodů pro doporučení konkrétních pojištění obdržela jen opatření k nápravě.
ALLFIN PRO Holding se dopustila prohřešku v informační povinnosti. Z kolektivního statutárního orgánu zůstal jediný člověk, což České národní bance neoznámila bez zbytečného odkladu. Za to jí ČNB naúčtovala 20 000 Kč.
Zcela odlišný případ je společnost A & L Management. Ta na svých internetových stránkách nabízela investiční produkty, aniž by měla jakékoli oprávnění k investičnímu zprostředkování. Nabízela též službu obhospodařování majetku. Odešla s pokutou 100 000 Kč.
Nejvyšší sankci ovšem ve sledovaném období dostala společnost SMS finanční poradenství. Té udělila ČNB pokutu ve výši 400 000 Kč. V rámci této sankce se skrývají prohřešky od nazývání investičního životního pojištění spořením a nesdělování nákladů investičního životního pojištění, přes neinformování o provizích od obchodníka s cennými papíry, po neuchovávání záznamů a dokumentů k investičnímu zprostředkování. Naopak nezahrnuje nezaznamenávání potřeb klientů u zprostředkování pojistných smluv, za což obdržela jen opatření k nápravě.
REKLAMA
Stanovisko společnosti SMS finanční poradenství a.s.
k Rozhodnutí ČNB Č.j. 2016 / 99647 / 570 (sp.zn. Sp/2014/250/573) ze dne 25. srpna 2016
Dne 25. srpna 2016 jsme obdrželi Rozhodnutí ČNB, na základě něhož byla naší společnosti uložena pokuta ve výši 400 tis. Kč. Stalo se tak po ukončení hloubkové kontroly, která probíhala nepřetržitě více než dva a půl roku od 31.1.2014 do 25.8.2016. Hlavním důvodem pro udělení pokuty bylo zejména zjištění, že do 6.2.2014 ve svých materiálech ke smluvní dokumentaci společnost SMS finanční poradenství prezentovala životní pojištění jako „spoření.“ Skutečnost, že jsme tento pojem uváděli v dobré víře, že jej lze užívat, když byl v té době prezentován rovněž na webových stránkách k životnímu pojištění Flexi Pojišťovnou České spořitelny, která je dlouhodobě našim významným partnerem, stejně jako argument, že všechny uvedené dokumenty byly v létech 2011, 2012 a 2013 prokonzultovány s ČNB a že k jejich finálnímu obsahu zástupci ČNB nevznesli žádnou připomínku, nebyly v rozhodnutí Správního orgánu zohledněny. Dle vyjádření ČNB nebylo zjištěno, že by tímto „došlo ke škodě na majetku zákazníků.“ Výše pokuty byla z tohoto důvodu stanovena na minimální úrovni (1,5 promile obratu SMS, který v roce 2015 činil 260.222.000 Kč) a rovněž díky cit.: „množství nápravných opatření přijatých účastníkem řízení.“ Vzhledem k této skutečnosti a vzhledem k tomu, že při provádění kontrol nám pracovníci ČNB věnovali neskutečné množství času a pomohli nám vylepšit zejména administraci naší práce, nebudeme se proti tomuto rozhodnutí ČNB odvolávat.
Kompletní stanovisko společnosti SMS finanční poradenství a.s.
(Doplněno v 15:45)