ČNB zaostřuje na finanční poradce
Finanční poradci jsou pod dohledem České národní banky. K ní se také sbíhají stížnosti klientů, kteří se cítí být finančním poradcem poškozeni. Již mnoho let je řeší Samostatný odbor ochrany spotřebitele. Bankovní rada ale rozhodla, že to je málo. Od 1. října 2015 tak vznikne nový Samostatný odbor dohledu nad drobnými distributory finančních produktů.
Nový odbor nebude mít na starosti pouze finanční poradce – investiční a pojišťovací zprostředkovatele. Bude se zabývat i dalšími institucemi, jako jsou směnárny či „platební instituce, instituce elektronických peněz, vydavateli elektronických peněz malého rozsahu a poskytovateli platebních služeb malého rozsahu (nejsou-li zároveň obchodníkem s cennými papíry)”.
Pojišťovací zprostředkovatelé a sankce
Vznik nového samostatného odboru ovšem neznamená, že by investiční a pojišťovací zprostředkovatelé stáli mimo pozornost České národní banky. Naopak. Jen v posledních měsících ČNB uzavřela pravomocně v průměru 3 správní řízení jen s pojišťovacími zprostředkovateli.
Tabulka 1: Poslední udělené pokuty za správní delikty pojišťovacích zprostředkovatelů
Nabytí právní moci |
Společnost |
Pokuta |
29. 8. 2015 |
ADORES centrum pojištění s.r.o. |
30 000 Kč |
27. 8. 2015 |
Bonnet.cz spol. s r.o. |
50 000 Kč |
11. 8. 2015 |
F & P Consulting a.s. |
40 000 Kč |
30. 7. 2015 |
FOBRUK s.r.o. |
5 000 Kč |
2. 7. 2015 |
CZ asistent s.r.o. |
8 000 Kč |
19. 6. 2015 |
FOHAT FINANCE s.r.o. |
45 000 Kč |
16. 6. 2015 |
The Alliance Partnership s.r.o. |
3 000 000 Kč |
5. 6. 2015 |
B&S Brokers s.r.o. |
5 000 Kč |
1.6. 2015 |
BROKER VISION s.r.o. |
10 000 Kč |
Poznámka: K pokutě ČNB naúčtuje vždy paušální platbu 1 000 Kč na úhradu nákladů správního řízení.
Zdroj: ČNB
Pojišťovací zprostředkovatelé se zdají být pod drobnohledem. Při bližším zkoumání ovšem optimismus lehce povadá. Sankcionované jsou především „technické nedostatky“ typu neuvedení spolupracující pojišťovny v evidenci ČNB a podobná administrativní pochybení. To neznamená, že by ČNB nesledovala nic jiného. Za delikty, které mohou skutečně poškodit spotřebitele, ale ukládá především opatření k nápravě.
Kupříkladu u firmy FOBRUK konstatovala: „v 29 případech nesdělila klientům povinné informace v zákonem požadovaném rozsahu a formě, případně sdělila nepravdivé údaje, ve 2 případech neprovedla analýzu nabídek pojišťoven ve smyslu § 21 odst. 7 zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích v dostatečném rozsahu a formě, přestože poskytovala klientům informaci o tom, že je povinna provést analýzu konkurenčních produktů a v 29 případech nezaznamenala náležitě a v dostatečném rozsahu požadavky a potřeby klienta související se sjednávaným pojištěním, nebo konkrétní důvody, na kterých založila svá doporučení pro výběr daného pojistného produktu.”
Za tato porušení zákona, která mohou vést k poškození klienta, uložila opatření k nápravě „ve lhůtě do 25 dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí zavést odpovídající a účinné systémové opatření, které do budoucna zajistí, aby před uzavřením pojistné smlouvy informovala klienty v zákonem předepsaném rozsahu a formě, prováděla analýzu […], pokud provedení analýzy takovéhoto charakteru klientovi nabízí a zpracovává, a před uzavřením pojistné smlouvy náležitě a v dostatečném rozsahu zaznamenávala požadavky a potřeby klienta související se sjednávaným pojištěním a dále pak důvody, na kterých zakládá svá doporučení pro výběr daného pojistného produktu, a to ve formě stanovené zákonem o pojišťovacích zprostředkovatelích”.
Společnost Bonnet.cz si svou pokutu vysloužila zprostředkováním 124 smluv o životním pojištění pro NN Životní pojišťovnu v roce 2012, „přestože tuto společnost neměla v registru pojišťovacích zprostředkovatelů a samostatných likvidátorů pojistných událostí u své registrace pojišťovacího agenta”.
Vymyká se také případ The Alliance Partnership, která obdržela řádově stonásobnou pokutu oproti ostatním proviněným. Důvodem výše pokuty není odlišný prohřešek od ostatních (nezapsané pojišťovny v registru a chybně vykázaný počet smluv a předepsané pojistné), ale skutečnost, že dvě nezapsané pojišťovny (Generali Pan Europe Limited, Skandia Life Ireland Limited) sídlí mimo území České republiky, konkrétně v Irsku. Navíc pro druhou jmenovanou v roce 2012 před ČNB zatajila tři uzavřené pojistné smlouvy, když jich ve výkazech nahlásila 5 místo 8.
Tip: Lukáš Štork dostal rekordní pokutu. Zaplatí 6 mil. Kč
Investiční zprostředkovatelé a sankce
U investičních zprostředkovatelů má ČNB zkušenosti s ukládáním pokut mnohem širší a i uložené sankce více korespondují se zájmy spotřebitelů. Nejčastěji je trestán churning – nadměrné obchodování na účet klienta, jehož cílem je maximalizace zaplacených poplatků. Trestány jsou ale i další přečiny, jako je např. „falšování“ investičního dotazníku.
Tabulka 2: Poslední udělené pokuty za správní delikty investičních zprostředkovatelů
Nabytí právní moci |
Společnost |
Pokuta |
7. 8. 2015 |
IBCF U.S. Equities s.r.o. |
3 000 000 Kč |
30. 7. 2015 |
TOP SERVIS pojištění, s.r.o. |
25 000 Kč |
6. 6. 2015 |
Salve Finance, a.s. |
100 000 Kč |
15. 4. 2015 |
REGALIS s.r.o. |
200 000 Kč |
12. 4. 2105 |
Dredar s.r.o. v likvidaci |
2 000 000 Kč |
Poznámka: K pokutě ČNB naúčtuje vždy paušální platbu 1 000 Kč na úhradu nákladů správního řízení.
Zdroj: ČNB
Za pozornost mezi investičními zprostředkovateli stojí dvě poslední společnosti uvedené v Tabulce 2. Jedná se o rozklady případů z roku 2012, které ČNB potvrdila. U společnosti Dredar došlo též v souvislosti s prohřešky ke zrušení registrace investičního zprostředkovatele. Společnost se ale neprovinila pod současným názvem, nýbrž pod jménem WIN INVESTMENT CZ.