Co přinese zdanění velkých technologických firem?
Vláda schválila návrh na zdanění velkých technologických firem, které nemají sídlo v České republice, ale hojně zde provozují své služby.
Tlak na zdanění globálních hráčů sílí už delší dobu, a to zdaleka nejen v České republice. Facebook a další společnosti spadající do této kategorie čelily výtkám ve Spojených státech a o jejich regulaci se hovořilo i na půdě evropských institucí. Jak si s touto otázkou poradí nově schválená Evropská komise Ursuly von der Leyenové je třeba si počkat.
Společným mezinárodním řešením úpravy fungováním gigantů se zabývá i OECD. Jisté ovšem již dnes je, že se svým vlastním řešením přišla i česká vláda.
Návrh pro hrstku velkých firem
Vládním řízením prošel návrh, který počítá se sedmiprocentním zdaněním technologických firem s celosvětovými výnosy nad 750 miliony eur za rok a obratem, který v Česku za stejnou dobu činí 100 milionů korun. Z těchto čísel je jasné, že návrh na tuzemské firmy necílí.
„Digitální daň se má dle návrhu týkat pouze skutečných gigantů, jako je Apple, Amazon, Microsoft, Alphabet (Google), Facebook nebo Uber. Daň byla nastavena tak, aby se nedotknula žádných českých firem, protože firma musí mít tržby alespoň 19 miliard korun. Jediná česká firma, která se tomu blíží, je Avast,“ uvedl ekonom skupiny Roklen Dominik Stroukal.
REKLAMA
Zdanění vyvolává rozporuplné reakce, podle kritiků by mohlo omezit obchod. „Domnívám se, že to není dobrý krok. Je to jen další zoufalá snaha vybrat peníze. Je to clo na vývoz digitálního obsahu. A jako clo je to zbytečná a škodlivá překážka dobrovolného obchodu, kterou stejně jako u každého cla z části zaplatíme my všichni. Jen kvůli tomu, že se evropským digitálním firmám nedaří tolik, jako těm americkým,“ vysvětluje Stroukal.
Příliš mnoho otazníků
„Navíc je to diskriminace, protože velikost firmy by neměla být důvodem pro umělé znevýhodňování. Je to diskriminace, protože se vybírá jeden sektor, navíc obtížně ohraničitelný,“ uvádí Stroukal. „Vláda utrácí a chce se profilovat jako ta, která se moc nezadlužuje, a tak jí nezbývá nic jiného, než se snažit někde najít peníze, kde to nebude moc bolet. A koho by mrzelo, že si Facebook vydělá o trochu méně?“
Krok by navíc mohl vyvolat reakce ostatních zemí, které zatím s podobným krokem nepřišly „Česká republika případným jednostranným zavedením digitální daně riskuje zhoršení ekonomického vztahu se Spojenými státy. Tak, jak se obává také například Irsko nebo Dánsko. V současné atmosféře zjitřené obchodní válkou mezi USA a Čínou může právě i krok České republiky přispět k rozpoutání obchodní války mezi Spojenými státy a Evropskou unií,“ komentuje krok české vlády hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.
Co na to spotřebitel?
Břemeno uvalené daně by se navíc mohlo přesunout na spotřebitele, což ostatně připouští i sama vláda. A při pohledu na povahu technologického trhu, kde zmíněné subjekty nemají příliš velkou konkurenci, by to nebylo až tak velkým překvapením. „A je to pravděpodobné. Konkurence na trhu není vysoká a reklama na Facebooku je velmi odlišná od reklamy na Seznamu, takže zvýšení cen reklamy je vysoce pravděpodobné, protože si to budou moci dotčené firmy dovolit,“ uzavírá Stroukal.