Desatero k výběru dobrého finančního poradce
1. Finanční poradce není obchodní zástupce
Obchodní zástupce většinou zastupuje jednu firmu, jejíž finanční produkty prodává. Logicky neposkytne kvalitní poradenství, nedá objektivní srovnání různých finančních produktů: jeho cílem je prodat vám konkrétní produkt. Finanční poradce naopak hledá různá řešení pro různé potřeby svých klientů, disponuje nabídkou více produktů od více společností.
2. Informuje, vše ochotně vysvětlí
Finanční poradce musí být schopný navržená řešení vysvětlit a znát jejich souvislost s plněním vašich osobních cílů. Měl by být schopný zdůvodnit výběr konkrétních produktů a představit vám také dostupné alternativy. Cizí pojmy, kterým nerozumíte, musí finanční poradce vždy vysvětlit vám srozumitelnou řečí. Nehovoří pouze o výhodách, ale upozorní také na rizika a případné nevýhody navržených produktů.
3. Nejprve naslouchá, potom navrhuje řešení
Finanční poradce nejprve naslouchá. Zjišťuje vaše plány a cíle, finanční možnosti, aktuální uzavřené smlouvy. Finanční poradce nikdy nepřichází na první schůzku s nabídkou konkrétních produktů a plánů. Od prvního telefonu s poradcem až po dobrý finanční plán počítejte minimálně se dvěma, často ale i třemi či čtyřmi schůzkami. Nebojte se i na druhé schůzce pokládat kontrolní otázky a ověřovat, zda poradce pochopil vaše cíle a při návrhu řešení je respektuje.
4. Certifikace je pro něj základ
Finanční poradenství je legislativně upraveno a poradci musí dodržovat řadu striktních pravidel. Investujte čas do prověření svého poradce: ověřte si jeho registraci u České národní banky, pokuste se vyhledat na internetu informace o něm a o jeho reputaci. Můžete využít i server, který za vás ověří vašeho finančního poradce www.overeniporadcu.cz.
5. Emoce nechte stranou, rozhodujte se hlavou
Buďte realisté a nenechte se opít rohlíkem. Pokud vám slibuje finanční poradce nereálné zisky, ohání se garantovaným zhodnocením a odkazuje se na minulý vývoj finančních trhů, buďte v další spolupráci velmi opatrní.
REKLAMA
6. Nátlak a časová tíseň do finančního poradenství nepatří
Známkou dobrého finančního poradce je nejen dochvilnost, ale také dostatek času, který vám dá k promyšlení návrhu a k rozhodnutí. Časová tíseň a nátlak do osobních financí nepatří. Dobrý poradce nepřichází s nabídkami, které musíte využít „teď nebo nikdy“.
7. Také detaily rozhodují, buďte zdravě kritičtí
Buďte aktivní, pokládejte dotazy, buďte na poradce přísní. O kvalitách poradenského servisu vypovídají i takové detaily, jako je dochvilnost finančního poradce. Nebojte se domluvit si schůzku u poradce v kanceláři nebo na neutrálním místě (například v klidné kavárně), finanční poradenství se již dávno nedělá na pohovce ve vašem obýváku.
8. Rozhoduje značka? Často ano…
Pracuje finanční poradce pro některou z velkých finančně poradenských firem? Jakou má reputaci a se kterými finančními institucemi spolupracuje? Jak dlouho firma na trhu působí a kolik ji reprezentuje finančních poradců? Hledejte reference, zkušenosti jiných i nezávislá ocenění, kterými se firmy chlubí.
9. Učení je u poradce základ
Nebojte se zeptat finančního poradce na jeho zkušenosti. Jak dlouho je v oboru? Jaké absolvoval kurzy a jaké je jeho vzdělání? Pamatujte, že finanční produkty se rychle mění a jen poradce, který je „v obraze“, vám může dobře poradit.
10. Můžete říci NE
Pamatujte: do uzavření smlouvy vás nikdo nemůže nutit. Pokud máte pochybnosti, zjistěte si více informací, zeptejte se na názor někoho znalého z vašeho okolí, vezměte si čas na rozmyšlenou. Pokud vás poradce nepřesvědčí, vždy můžete říci NE.
5× STOP: jak poznáte špatného finančního poradce?
- neradí, prodává jeden nebo několik málo produktů
- nenaslouchá vám, přichází s řešením hned na první schůzku
- skrývá rizika, představuje jen výhody produktu
- vyvíjí časový nátlak, nenechá vás vše si promyslet
- slibuje nereálné