Digitalizace, jako velký trend ve zdravotnictví
Hybatelem transformace zdravotnictví je digitalizace. Ta však s sebou nepřináší pouze technologické inovace – jde o změnu mnohem komplexnější, která se projeví nejen na zkušenosti pacientů a práci lékařů, ale například i v rovině daňové či legislativní.
Pacient budoucnosti očekává konzistentní prožitek napříč všemi systémy, jejich synergii a vzájemné
doplňování. Novým standardem ve zdravotnictví se stává propojení tradičních a digitálních přístupů. Lze očekávat, že podíl pacientů budoucnosti bude vzrůstat na úkor tradičních pacientů.
Poskytovatelé zdravotní péče by měli být schopni poskytnout péči s využitím více kanálů, aby uspokojili potřeby jak nadšenců digitálních technologií, tak tradičnějších pacientů. Někteří poskytovatelé zdravotní péče již implementovali změny a investovali do rozvoje digitálních technologií.
Pozornosti se nyní dostává systémům, které se zaměřují na konkrétního pacienta. Ty mají potenciál poskytnout holistický pohled na zdravotní historii, chování a preference daného pacienta. Nelze však zapomenout na další z důležitých faktorů a tím je ochota pacientů sdílet své osobní data s poskytovateli zdravotní péče. Podle výsledků této studie pacienti nejvíce důvěřují veřejným a soukromým poskytovatelům zdravotní péče a laboratořím.
Více než 75 % respondentů v průzkumu společnosti Deloitte je ochotných s nimi sdílet informace o svém zdravotním stavu. Na druhou stranu pouze 41 % a 25 % pacientů je ochotno sdílet svá data s technologickými firmami a startupy. Poskytovatelé zdravotní péče se tak nachází v optimální pozici pro získávání dat, ale stále čelí výzvám, jak s daty dále nakládat tak, aby byla virtuální a osobní péče vyvážená.
Ochota pacientů využívat digitální zdravotnické aplikace není zcela závislá na stupni digitalizace v jednotlivých zemích. Neexistuje významná souvislost mezi úrovní digitalizace daného státu a podílem Pacientů budoucnosti. Z toho lze vyvodit, že i pacienti, kteří pochází ze země, která nemá vysokou úroveň digitalizace, mohou být motivováni k využívání digitálních prostředků v oblasti zdravého životního stylu a zdravotnictví. Největší podíl Pacientů budoucnosti byl zaznamenán v Turecku, což lze vysvětlit tím, že místní poskytovatelé zdravotní péče podporují pacienty ve využívání těchto prostředků.
„Zdravotnictví je a musí být silně regulované prostředí zaměřené na léčbu a prevenci nemocí. Na druhé straně, digitální svět je rychlý, neregulovaný a zaměřený na jednoduchost a příjemnost používání. Nacházení průniku mezi těmito světy a využívání těch nejlepších vlastností z obou je cílem digitálního zdravotnictví,“ Pavel Nevický, který ve společnosti Deloitte řeší vše kolem digitální medicíny a regulací ve farmaceutickém průmyslu.
REKLAMA
Podle něj je při tvorbě digitálních řešení nezbytné myslet na pacienta a sbírat informace o tom, jak se v průběhu léčby cítí, zároveň musí být digitální řešení jasně klinicky validována a certifikována z hlediska datové bezpečnosti. To jsou všechno oblasti, které tradiční výrobci léků řešit dříve nemuseli.
„Zároveň digitální řešení přispívá k hlubšímu poznání nemocí a skutečnému rozvoji přesné medicíny. Kromě toho, že totiž dokážeme některé neduhy léčit čistě digitálně, máme také najednou k dispozici data, která umožní lépe zacílit léčbu a vybírat tu nejlepší existující léčbu pro daného pacienta,“ dodává.
Digitalizace segmentu se týká i vzdělávání. Český technologický start-up Lifeliqe ze skupiny CREDITAS pomůže dalším Američanům, kteří přišli o práci. Úspěšně dokončil druhou certifikaci a v USA nově trénuje ve virtuální realitě budoucí asistenty a asistentky zdravotních sester. Již od roku 2021 se v Nevadě zaměřuje na simulace péče o pacienty při onemocnění ledvin – dialýze. Příkladů bychom našli více.
- Tradiční pacient (představuje 49 % populace) je osoba, která využívá až 4 mobilní aplikace zaměřené na zdravý životní styl a zdravotní péči a/nebo vykoná 4–8aktivit při péči o své zdraví.
- Pacient budoucnosti (představuje 15 % populace) je osoba, která využívá 5 a více mobilních aplikací zaměřených na zdravý životní styl a zdravotní péči a/nebo vykoná 4–11 aktivit při péči o své zdraví.
Tradiční pacient představuje největší segment a reprezentuje momentálně převažující archetyp pacienta. Pacient budoucnosti kombinuje dva segmenty lidí, kteří se nejvíce zajímají o vlastní zdraví, jsou nejvíce digitalizovaní a jsou v protipólu k ostatní populaci. Můžeme očekávat, že pacienti se budou přesouvat směrem ke zdravějšímu a digitalizovanějšímu životnímu stylu, čímž vzroste podíl Pacientů budoucnosti ve společnosti.