Kniha „Nenech se dojit aneb Jak vydělávat nejen na slevách“ je třetí z trilogie knih Dušana Šídla přispívajících ke zvýšení finanční gramotnosti. V první knize „Život jako riziko aneb Zásady pojišťování životních rizik“ popisuje zásady správného využití životního pojištění. Měl by si ji přečíst každý finanční poradce, než prodá svou první životní pojistku.
Ve druhé knize „Jak nás podvádějí aneb Pravda o finančním trhu a penzijní reformě“ Dušan Šídlo odkrývá praktiky finančních institucí a kritizuje provedení penzijní reformy. „A výsledek? Dostal jsem „padáka“ od svého tehdejšího zaměstnavatele,“ uvádí Dušan Šídlo v předmluvě ke své nové knize. Společnost Partners vsadila na penzijní reformu i svou investicí do penzijní společnosti Allianz a stačily klacky házené po reformě tehdy opoziční Sociální demokracií – nepotřebovala svého „interního kritika“.
„Marže většiny prodejců zboží a služeb jsou v Čechách natolik vysoké, že nejsem ochoten platit standardní ceny,“ píše Dušan Šídlo v mottu své nové knihy. A zatímco první kniha byla zaměřena především na finanční poradce, druhá kniha již cílila na širší publikum, třetí je určena všem. Nakupovat chodí každý a téměř každý si stěžuje na vysoké a stále rostoucí ceny. Dušan Šídlo podává řadu návodů, jak se vysokým cenám vyhnout a jak ušetřit při každodenních i výjimečných nákupech.
Důležité není ale především ušetřit. Mnohem větší význam má potřebná kvalita za odpovídající cenu. Hledat maximální kvalitu se ale nevyplácí. Kvalitativní „perličky“ nevyužije zdaleka každý spotřebitel a kupovat kupříkladu mobilní telefon s maximálním rozlišením fotoaparátu je pro běžného uživatele zbytečný luxus. Fotografie do formátu plakátu tiskne málokdo a na sociálních sítích je beztak vhodnější použít menší rozlišení. Spotřebitel by měl kupovat pouze to, co skutečně využije, a neplatit za zbytečnosti.
Dušan Šídlo nastiňuje vlastní typologii spotřebitele. Dělí spotřebitele na „vrtače kolene, skrblíky“, „ovce, dojné krávy“ a „nenechdojisty“. Rozumný člověk by měl usilovat být nejlépe „nenechdojistou“, který se nenechává obírat prodejci, ale zároveň není skrblíkem, který může být na úsporách i závislý. „Nenechdojista“ si je vědom i ceny svého času a nehledá slevy za každou cenu, ale neutrácí zbytečně a hledá kvalitu za rozumnou cenu.
REKLAMA
Některé rady pro efektivní nákup spotřebního zboží, automobilů, bytů a domů či služeb mobilních operátorů a internetového připojení jsou triviální a lidí, kteří je neznají, zřejmě nebude mnoho. I takové rady jsou ale v knize užitečném, neboť jí dávají ucelený tvar a bez nich by nebyly kompletní ani rady inovativní, které nejsou běžné známé. Kniha je navíc plná tipů na zajímavé internetové portály, které porovnávají ceny zboží či nabízejí další možnosti úspor v nejrůznějších oblastech spotřeby.
Každá kapitola je doplněna stručným shrnutím s nejdůležitějšími tipy a úkoly pro „nenechdojisty“, které jsou praktickým pokračováním textu a přinášejí praktickou stránku spoření rodinných financí.
Kniha „Nenech se dojit aneb Jak vydělávat nejen na slevách“ je vhodná především pro dvě skupiny lidí: pro lidi, kteří se svými financemi nevychází a nevědí, jak se ze svízelné finanční situace dostat, a pro lidi, kteří chtějí chod svých financí ještě dále zlepšit. Obě skupiny naleznou v knize řadu užitečných postřehů.