Nezbývá, než si otevřeně přiznat, že taková je realita. Neexistuje firma, která by dokázala uhlídat každého jednotlivce, ať se jedná o obchodního zástupce nebo o zaměstnance. A pokuď nějaká firma prohlašuje opak, buď vědomě nemluví pravdu, nebo si nechce připustit realitu.
Podstatné je, abychom před takovými případy nezavírali oči a řešili je. Přiznám se, že v daném případě bych přivítal rázné prohlášení Fincentra o okamžitém ukončení smlouvy s dotyčným spolupracovníkem a o řešení toho, kdo jej školil. Ta omáčka kolem, převědčující nás o spiknutí ne-li přímo zpravodajské hře, je zbytečná a trapná, i když může být pravdivá. Dotyčný člověk skutečně existuje, pracuje (pracoval) pro Fincentrum FP a nesmyly o IŽP zjevně vykládal. Kdo a proč jej při tom nachytal, je druhořadé.
Celá věc má ale ještě jeden, podstatnější rozměr. Ten člověk s vysokou pravděpodobností vykládal obdobné nesmysly i klientům a ti na základě toho podepsali smlouvy. Asi by stálo za to si vytáhnout jeho produkci a k dotyčným klientům poslat někoho kvalifikovaného, kdo s nimi jejich smlouvy a očekávání s nimi spojená znovu projde a případně smlouvy uzavřené na základě nepravdivých informací včas zruší. Pokud toto Fincentrum dokáže udělat, bude u mne mít kladný bod.
Ukazuje se totiž, a minulý týden se mi to znovu potvrdilo v jedné nejmenované pojišťovně, že klient, který jednou něco podpíše na základě mylných informací od zprostředkovatele, již nemá šanci z toho později vyjít beze ztráty. To, že se mu dostalo mylných informací, totiž už nikdy neprokáže! Musel by u sebe mít diktafon a pokud by chtěl případně nahrávku uplatnit u soudu, musel by i zprostředkovatel s jejím pořízením prokazatelně souhlasit nebo alespoň o tom vědět, jinak by takový důkaz soud zřejmě nepřipustil….
Záznam z jednání, který nařizuje zákon 38/2004Sb. o pojišťovacích zprostředkovatelích, se bohužel ukazuje jako další papír, který spíše obtěžuje zprostředkovatele, ale účel neplní. Nikdy totiž neobsahuje a ani obsahovat nemůže všechna tvrzení, která v souvislosti s uzavřením smlouvy padla. To by muselo jít o stenozáznam…..
REKLAMA
Pouze velmi sofistikovaný klient ví, že může před uzavřením smlouvy položit zprostředkovateli písemné dotazy a trvat na písemných zprostředkovatelem podepsaných odpovědích. Pokud by v nich byla nepravdivá nebo neúplná informace, je to jediný případ, kdy by klient mohl od smlouvy odstoupit a získat zpět veškeré zaplacené pojistné (viz § 23 odst. 2 zákona č. 37/2004Sb. zákona o pojistné smlouvě).
Kdo ovšem toto ví a v praxi dělá? Nikdo. Právě proto nesmíme před případy nekvalifikovanách zprotředkovatelů strkat hlavu do písku a musíme se je snažit alespoň minimalizovat. Pokud má někdo nápadně vysokou osobní produkci, měla by seriozní firma zvýšit pozornost. Takové IŽP se státem garantovanými 8% p.a. a možností výběru už po roce, to by se přece prodávalo samo… Otázkou je, zda je takový prodejce oslavován jako „TOP poradce“ nebo je naopak podroben kontrole jeho obchodních praktik. A o tom to je.