V záplavě emocí se často ztrácela základní fakta. Zkusme si proto připomenout alespoň tři jednoduché údaje z průzkumu společnosti STEM/Mark:
84% klientů má zájem o jednoduché srovnání poplatků všech bank na jednom místě. Pro 63% klientů by byla informace o změnách v sazebníku banky v minulosti jedním z kritérií výběru nové banky. 92% klientů má zájem o to, aby byl sazebník součástí smlouvy.
Poselství těchto čísel je velmi jednoduché a daleko přesahuje diskuse o finančních institucích a jejich vztahu ke klientům. Říká: „dejte nám pochopitelné informace, které bude možno jednoduše srovnat, a my je budeme používat“. Co z toho vyplývá?
První podmínka konkurenčního trhu – dostatek hráčů – je u nás splněna. Jak jsme na tom ale s poskytováním pochopitelných a srovnatelných informací? Tady už se situace v jednotlivých segmentech poměrně výrazně liší.
Pokud se ale podaří rozvíjet finanční gramotnost tak, aby stále více klientů chápalo dopady svých rozhodnutí, aby vědělo, na co se finančních institucí a distributorů ptát a aby rozumělo údajům, které mají k dispozici, budeme na dobré cestě.
REKLAMA
Pouze vzdělaný klient totiž dokáže odolat tlakům a nefér praktikám. A pokud se podaří prosadit, aby klienti získávali informace zpracované na základě jednotných pravidel (podobně jako existují pravidla pro výpočet RPSN u úvěrů nebo pro údaje na zkráceném prospektu podílových fondů), bude výrazně jednodušší i srovnání různých nabídek.
Minulé úterý se poprvé sešla Expertní skupina pro finanční trh, jejíž práce se účastní zástupci státu, nejvýznamnějších asociací na finančním trhu i hlavních organizací na ochranu spotřebitele.
Jednou z priorit je práce na rozvoji finančního vzdělávání, připravit by se měla i doporučení pro informování klientů. Nejde samozřejmě o změny, které se podaří realizovat během několika týdnů, ale poprvé se u jednoho stolu scházejí všichni, kteří u něj mají sedět – a schází se s ochotou posouvat věci kupředu.
Jsem optimista, ale prosím čtenáře, aby se v dalších měsících nezapomínali ptát, co se děje. A aby kontrolovali, jestli dostávají jasné a srozumitelné informace…