Nezbývá než souhlasit, protože tento web čtou také klienti a ti ne vždy ocení náš zápal do diskuzí. Od dob počátků tohoto serveru se myslím diskuze docela zkultivovala. Bohužel se ve větší míře objevují různí rádoby diskutéři, jejichž zájmy jsou nejasné, a kteří nestydatě nevystupují pod vlastním jménem.
Dříve se na anonyma sesypali diskutující, ať hájili jakékoliv názory. Kam se tento folklór vytrácí?
V zásadě se domnívám, že vzájemné osočování a napadání má prapůvod pouze ve dvou věcech. Budete se divit, ale ta první věc je vizitka. Ten malý barevný papírek s písmenky má totiž na sobě u každého zprostředkovatele stejný nápis: „finanční poradce“.
Je úplně jedno, jestli sepisujete stavební spoření pro lesní šelmu, nebo opravdu plánujete rodinné finance s celou vertikální a horizontální šíří produktů, či dokonce jste placen přímo klientem a vytváříte jim navíc zajímavé investiční strategie z investičních certifikátů a OPF EM. Prostě na vizitce máte to samé. Věnujete klientům hodiny úsilí a patláte se s funkčními, ale složitými koncepty? A někdo jiný bouchá „kapitálovou, či důchodovou“ na první schůzce a na vizitce máte to samé!
Většina sporů vzniká, protože jeden poradce je více poradce než jiný, anebo jiný poradce je obchodník a ne poradce. Ne, nemám řešení problému, kde je hranice. Ani se nepovažuji za člověka, který by globálně nyní určil tu normativní mez pro „bytí poradcem“. Ale dokud se neshodneme, kdo má mít co na vizitce, neshodneme se v diskuzích, můžeme se maximálně na chvíli umlčet.
REKLAMA
Druhou věcí jsou brýle. Obrazně řečeno. Jde o to, jakou optikou, přes jaká kritéria danou věc (v diskuzi, v článku) posuzujeme.
Pan Valachovič minulý týden ukázal jak zlikvidovat naší branži. Stačí, aby jedna pojišťovna přišla s bezprovizním rizikovým produktem, jedna stavební spořitelna zrušila poplatek za uzavření smlouvy, jedna IS přestala strhávat vstupní poplatek. Správný poradce přece vybere pro klienta to nejlevnější, takže zůstane bez provize a do půl roku zkrachuje.
Ale zpátky k těm brýlím. Říct, že mám lepší řešení, protože mám jiná kritéria posuzování, je jednoduché. Ale ex ante častokrát nevíme, která varianta je pro klienta lepší.
No ano, někdy to jasně bije do očí (KŽP na spoření versus stavební spoření na 6 let, nebo IŽP bez daňové úlevy versus OPF pouze na spoření), ale většinou lze řešení stanovit pouze na základě preferencí určitých kritérií. Je lepší index, nebo fond? Někdy jsou různé varianty tak podobně dobré, že jejich opravdu objektivní porovnání není možné.
REKLAMA
Půtky o detailech na tomto serveru pak vyznívají poněkud komicky, uvážíme-li, že obchodní zástupci (mající na vizitce hádejte co) finančních institucí a rádoby poradenských firem v terénu ruší KŽP a nahrazují jej penzijním připojištěním u 26 letých lidí bez podání informace o nutnosti dodanění, minimálního odkupného (konkrétní případ z víkendu), nebo nahrazují jedno KŽP druhým, nebo dokonce k jednomu KŽP uzavřou další, či doporučí IŽP jako přípravu na bydlení!
Takoví umělci dnes vytvářejí mínění o finančním poradenství. Naštěstí se asi blýská na lepší časy! Inteligentní a féroví lidé, kteří jsou nuceni (firemní kulturou) takovéto smlouvy s klienty uzavírat se častokráte rozhodnou v takové činnosti nepokračovat a sami vyhledají poradenskou firmu, ve které mohou klientům přinášet kvalitní, neřeknu-li špičkovou službu.
Nezapomeňme, že tento server čtou také klienti, a musíme vážit, co a jak jim sdělíme. Zkusme nějak slušně vyřešit spor o vizitky, nehádejme se o nejlepší řešení u obdobně dobrých řešení, ale o vhodnější kritéria posuzování a nezapomeňme, že nechceme položit poradenský byznys a zanechat tu klientům jen obchodní zástupce, kteří nad užitkem pro klienta asi ani nepřemýšlí.