Na stranu druhou mě mrzí (a proč to nepřiznat, už i unavuje), že na vrub AFIZ přichází spousta kritiky bez věcných návrhů, jak dané situace z pohledu diskutujícího řešit. Hledat mouchy na práci druhých, je to nejjednodušší, a zdá se, že někteří „poradci“ tím tráví celkem dost času.
Navrhnout řešení, to už je složitější. Ať si kdo chce říká co chce, AFIZ se snaží velmi rozmanitý a velmi početný trh finančního zprostředkování změnit k lepšímu. Nejen kvůli klientům, opravdu nejsme spotřebitelská organizace, ale zejména pro budoucí dobrý poradenský a zprostředkovatelský byznys.
Jde to pomalu, ale úspěchy tu jsou. Nebo snad fakt, že zásadní hráči na trhu si na sebe šíjí větší a větší bič vám všem připadá málo? To, že se firmy veřejně hlásí k odpovědnosti za své spolupracovníky (OSVČ), diskutují si mezi sebou pravidla pro minimalizaci lanaření, obsah a principy konkurenčních doložek se svými spolupracovníky, podrobují se hloubkovým „auditům“ a nechávají si tím zasahovat do svých vnitřních procesů, atd.
Copak to všechno vám připadá málo? Přidejte se k nám! Projděte auditem! Zapojte se do informační povinnosti! Nechte zvážit svá možná pochybení etickému výboru profesní organizace! Informujte o struktuře svých obchodů a výšce provizí či odměn!
Firmy jsou jedna kapitola. Pak tady máme téměř 50 000 jednotlivců, kteří mají nějakou registraci vydávanou regulátorem pro finanční zprostředkování a kdoví jaké je ještě další množství těch, kteří žádnou registraci nemají a působí tak jen na základě živnostenského oprávnění.
REKLAMA
Kolik si myslíte, že mezi nimi je odpovědných a kvalitních lidí, kteří si váží své profese? Zhruba stejně jako v každé jiné odborné komunitě! Vezměte si podobnou množinu zaměstnanců úplně jiné industrie a zkuste porovnat odpovědné a kvalitní profesionály…
Přijdete na to, že komunita finančních zprostředkovatelů není o nic horší (a ani lepší) než jiné profesní komunity. Dívejte se na to v kontextu lidské společnosti a běžných lidských vlastností.
Zájmem AFIZ je naši komunitu přimět k dodržování přísnějších pravidel a uvědomění si důležitosti své profese, kterou se snažíme pozvednout, ne že by byla „špatná“, ale prostě proto aby byla „lepší“!. Na naší profesi se podepisují všichni, kteří v ní působí, a to i ti, kteří si o sobě myslí, že to dělají opravdu „nejlépe“. Ne vždy to ovšem dělá nejlépe ten, kdo se za nejlepšího považuje!
Všichni pro zlepšení můžeme něco udělat. Například podpořit to, aby si každý zprostředkovatel a poradce a zejména pak klient (a tady je opravdu prostor pro každého) uvědomil, že jediný „kapitál“ zprostředkovatele a poradce je jeho vztah s klientem a tento vztah je třeba si hýčkat a opečovávat i na úkor svých provizí, protože odpovědná péče o klienta časem zaručeně přinese ovoce.