CZK/€ 25.340 +0,22%

CZK/$ 23.254 +0,32%

CZK/£ 30.194 +0,38%

CZK/CHF 26.953 +0,35%

Text: Jan Majer

10. 08. 2006

5 komentářů

Editorial ze dne 4.8.2006

 


 

Klient chtěl totiž slyšet, jaký software jsem při přípravě portfolia použil. Nakonec mi prozradil, že mu paralelně připravovala návrh poradenská firma, která má k dispozici sofistikovaný program (ano, četl jsem o něm ve Finančním poradci). Po zadání vstupních údajů počítač „vyplivne“ perfektně vyargumentovaný finanční plán.

Pro představu uvedu, o jakého klienta šlo. Jedenatřicetiletý špičkový manažer, který chce investovat několik desítek tisíc měsíčně. Doma má čtyři životní pojistky (no vážně).

Po našem prvním setkání jsem tedy požádal kolegu pojistného analytika, aby zkoukl tu kupu pojistek (jestli půjdou nějak rozumně „zkrouhnout“). Sám jsem řešil jen investice do podílových fondů.

Jak postupovala konkurence, resp. co doporučil její software? Nejprve by měl klient uzavřít investiční životní pojištění, a to i přesto, že poradce se prý při prvním sektání chytal za hlavu, proč má tolik pojistek.

Do životního pojištění by měla každý měsíc směřovat zhruba třetina volných prostředků. Tak to vyhodnotil počítač (poradce je jen člověk). V první fázi tedy musí klient uzavřít životku, v druhé pak může být řeč o fondech.

REKLAMA

Přesně tak – zprostředkování méně zprovizovaných produktů bylo podmíněno uzavřením dobře zaplacené životní pojistky.

Klient připustil, že mu to také připadalo divné. Ale oni měli ten software… Na korunu přesně z něj vypadlo, kolik bude měsíčně čerpat za třicet čtyři let, přesně se vědělo, kolik peněz má jít do životky, kolik do dluhopisů, kolik do akcií.

Kupodivu jsem nakonec souboj se strojem vyhrál, ačkoli jsem si jen dělal poznámky na papír A4 a pak poslal mailem návrh portfolia s krátkými komentáři ke každé položce. Nekalkuloval jsem, kolik bude mít klient v šedesáti, kolik v pětašedesáti. Bylo mi jasné, že ten pán bude na stará kolena velmi bohatý, pokud bude odteď investovat správným směrem.

Na druhou stranu bych jistě ušetřil spoustu času a vysvětlování (několik mailů a dva dlouhatánské telefonické hovory), kdybych nějaké ty barevné grafy a tabulky vytáhl. Ale kdo to mohl tušit. Obvykle, když zrovna není ve hře „neveřejné výběrové řízení“, si s klienty vystačíme jen se zdravým rozumem.

Loading

Vstoupit do diskuze 5 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Langer

    4 srpna, 2006

    Dobrý příspěvek pane Majer,sdílím názor zdravého rozumu. Je třeba Vše srozumitelně a narovinu podat jak se věci mají.
    s pozdravem Langer

    Odpovědět

  • Nemo

    4 srpna, 2006

    Nechápu, nerozumím. Co si mám odnést z tohoto editorialu? Že má někdo fakt špatné SW, nebo že pan Majer nemá na kvalitní SW? 🙂

    Pokud by pan Majer chtěl, kvalitní dodám. ):-))))

    Odpovědět

  • Jan Majer

    4 srpna, 2006

    Autor chtěl říci, že je ošklivé využívat sofistikovaný software jako boudu na klienta.

    Odpovědět

  • Angel Bratovanov

    10 srpna, 2006

    na to se opravdu nedá jinak reagovat. připomíná mi to trilogii zvanou Terminátor, akorát si myslím, že tady byl počítač snadnějším soustem a tento souboj musí vyhrát každý kdo ví k čemu ty čísla na kalkulačce jsou… Ale souhlasím a vidím to všude v okolí, kde občas fungují zázračné programy – zajímavé je, že se stačí mrknout na tři výsledky a ejhle víme i bez počítače jak dopadne ten čtvrtý 🙂

    Odpovědět

  • evzlor

    27 června, 2010

    dJrNZP jznxxxekufsy, [url=http://ypyxdxeegmom.com/]ypyxdxeegmom[/url], [link=http://zlpugutkldnd.com/]zlpugutkldnd[/link], http://waygbaqhdwje.com/

    Odpovědět