A nejen to, mnohdy i s pojištěním, tedy zajištěním rizik. Když to tak pozoruji, vidím, že jen určitá část poradců si umí dobře spočítat náklady u obou výše uvedených produktů.
Dosud jsem se ale nesetkal se seriozním rozborem všech IŽP včetně připojištění, abych mohl definitivně tvrdit, že tento produkt patří pouze do propadliště dějin, a to mezi prehistorické finanční produkty.
Ti, kteří mě znají, vědí, že se velmi zajímám o investování na kapitálových trzích. Ale ani tato orientace mě neovlivňuje natolik, abych odsuzoval každý produkt, který není naprosto optimální, přesně podle nákladových kriterií jiných investičních instrumentů.
Vždyť i v investování existuje mnoho různých strategií a rizik, které nám dodatečně mohou přinést i větší ztráty než výše uvedené náklady v IŽP. Jde o to, jakým pohledem se na celou věc podíváme.
Pokud se na IŽP budeme dívat jenom jako na investiční produkt, tak mnoho odpůrců tzv. „kombíků“ bude mít jistě pravdu v tom, že existují jiné mnohem méně nákladové finanční produkty, které se klientům v určitém časovém horizontu a při stejných podmínkách zhodnotí více.
REKLAMA
Na druhou stranu je ale potřeba si uvědomit, že ne každý produkt je vhodný pro každého klienta. Zamysleme se třeba nad pravidelným investováním do OPF, a to například z notoricky známého důvodu zajištění penze.
Kolik klientů si podle vás opravdu uvědomuje skutečnou potřebu kvalitně se zajistit na stáří? A kolik z těchto klientů rozumí alespoň základům kapitálových trhů a nebojí se investovat? Je to těch více než 3 500 000 klientů PF, nebo těch 900 000 šťastných majitelů smluv pojištění Dynamik?
Říkáte, že od toho jsme tu my finanční a investiční poradci? Ano máte pravdu, ale nezapomínejme, že riziko dožití není jediným rizikem, které naši klienti podstupují. Co třeba riziko smrti, invalidity, trvalých následků a pracovní neschopnosti? A kolik z těchto klientů má dobře vyřešená i tato rizika?
Říkáte, vždyť to lze vyřešit zvlášť, kombinací OPF s RŽP. Ano máte pravdu, ale ne vždy, úplně a komplet. A i kdyby jste nalezli pro své klienty to nejoptimálnější řešení, tak na kolik si takové řešení budete cenit? Budete ho nabízet zdarma, nebo za tisíc, dva, pět tisíc korun?
REKLAMA
Všichni, co jsme tady, moc dobře víme, jaké jsou získatelské náklady na klienta, a to ještě nebereme v úvahu vlastní zisk (i daně) a také investice do rozvoje vlastního podnikání (movité i nemovité věci, vzdělávání, servis pro klienty atd.).
To všechno něco stojí a klienti by to měli uhradit. Víte, co mi daly diskuse na investujeme.cz? Moc dobře jsem si uvědomil, že seriózní poradenství může existovat, ale pouze za seriózní peníze.
Tedy, pokud se zde budeme jenom plísnit za to, že existují levnější, a tím pádem pro klienta efektivnější produkty, tak se nám nakonec může stát, že si od nás nikdo naše produkty nekoupí. Proč? Protože se vždycky může najít levnější řešení. Dokonce tak levné, že už nás klienti nebudou vůbec potřebovat.