Elektromobilita na vzestupu. Dočkáme se do deseti let létajících aut?
Před elektromobilitou není úniku. Do pěti až deseti let se toho změní opravdu hodně. Dočkáme se samořízených, ale možná už i létajících aut. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti KPMG, která v 31 zemích vyzpovídala přes 1 100 manažerů autoprůmyslu, včetně těch působících v Česku. Respondenti se nejvíc obávali problémů v dodavatelských řetězcích, které válka na Ukrajině dále prohloubila.
Oslovení vesměs předpovídají, že elektromobily budou do roku 2030 tvořit přibližně polovinu nově prodaných vozů v USA, západní Evropě, Japonsku i Číně. V Brazílii a Indii by to mohlo být 40 procent. Údaj za Česko průzkum neobsahuje.
Faktem je, že elektromobilům se ve státech Evropské unie daří. Jejich prodej za poslední čtyři roky stoupnul desetinásobně. Počet elektromobilů na unijních silnicích stabilně roste. Za poslední 4 roky vrostl počet prodaných vozů na elektřinu desetinásobně.
Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců aut (ACEA). Podle nich jezdí v současnosti každé páté nové auto prodané v EU na elektřinu. A podle odborníků bude počet elektroaut narůstat, globální studie KPMG Global Automotive Executive Survey 2021 předpovídá, že do 8 let bude polovina nových aut v Evropě poháněna elektřinou.
Náklady elektromobilů se vyrovnají s konvenčními auty v roce 2030
Podle průzkumu KPMG se přibližně za 8 let vyrovnají celkové náklady na nákup a provoz elektromobilů s náklady na vozy se spalovacími motory. Tento názor zastává 77 % z více než 1 000 respondentů průzkumu z řad globálních výrobců aut, nákladních vozů, dodavatelů energií pro automobilový průmysl nebo technologických společností.
„K vyrovnání nákladů na pořízení a provoz elektromobilů s vozy na konvenční pohony by mohlo dojít i dříve. Vliv na to bude mít vývoj cen bateriových článků, které ovlivňují cenu elektromobilů a také zvyšující se cena ropy. S masovým rozšířením elektromobilů se budou zlevňovat použité technologie, a tím klesne v relativní hodnotě vůči kupní síle řidičů i jejich cena“, komentuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval pro elektromobilitu.
REKLAMA
Padesát tři procent respondentů přitom věřilo, že v autoprůmyslu porostou v příštích pěti letech zisky. Obavy o budoucí ziskovost vyjádřilo 38 procent dotázaných. Devět procent nemělo jasný názor. „Optimismus ohledně zisků se lišil podle jednotlivých států. V USA ho sdílelo 66 procent dotázaných, ale v Německu jen 49 procent. To pro české automobilky navázané na Německo není dobrý signál. Navíc s válkou na Ukrajině je ziskovost autoprůmyslu ještě více nejistá,“ zdůraznil Linhart.
Kalifornie chce se spalovacími motory skoncovat do roku 2035
Zajímavostí je, že například Kalifornie – nejbohatší a nejlidnatější stát USA chce se spalovacími motory skoncovat do roku 2035. V USA je to přitom nejlidnatější trh s auty. Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší (CARB) schválil nařízení nazvané „Advanced Clean Cars II“. V kostce jde o zákaz prodeje nových spalovacích aut od roku 2035. Na rozdíl od podobných proklamací mnoha jiných vlád je ale tento dopodrobna propracovaný.
Zavádí například tolik potřebnou metriku zdraví baterie pro ojeté elektromobily. Elektromobily si musí udržet 70 % kapacity baterie (dojezdu) po dobu 10 let či 150 000 mil. Záruka musí garantovat 70 % kapacity baterie po dobu osmi let nebo 100 000 mil. A nezávislým servisům musí automobilky dodat všechny informace potřebné k opravě elektromobilů.
Podle odborníka na novou energetiku a obchodního ředitele skupiny UCED, Václava Skoblíka, je délka období rozvoje e-mobility samozřejmě závislá na rozvoji technologií jak výroby baterií, tak i alternativních řešení postavených například na vodíku.
Hodně se debatuje o budování sítí továren na baterie, takzvaných gigafactory. „Rozšíření vodíku jako paliva pro osobní automobily je jedním z významných rizik celého projektu,“ uvádí obchodní ředitel UCED a odborník na novou energetiku Václav Skoblík.