Energetická krize. Je e-mobilita v ohrožení?
Konec energetické krize je v nedohlednu. To ale nebrání dalšímu rozvoji elektromobility. Jakou roli v novém ekosystému dopravy sehraje průmysl zaměřený na elektrickou energii?
Faktem je, že současný trend elektrifikace automobilového světa začíná mít dopad na trh ojetých aut. Konzervativní Češi však zatím nejčastěji volí hybridní pohon, který přináší úspornější provoz bez problémů s nabíjením. Ceny elektromobilů jsou i tak stále vysoko, proto Češi sahají spíše po hybridech.
Energetická krize jednou skončí. Je tak pravděpodobné, že postupem let bude poptávka po elektromobilech, s jejich cenovou dostupností, stoupat. V článku společnosti Deloitte se dočteme, že přijetí elektromobilů ze strany zákazníků by energetickým společnostem mohlo pomoci změnit stávající situaci a reagovat na aktuální výzvy, kterými jsou: požadavek hladce integrovat zdroje obnovitelné a distribuované energie, dále potřeba zapojit zákazníky a vzbudit v nich zájem o nové služby.
Podnikům veřejných služeb navíc elektromobilita pomůže vyřešit celou řadu dlouhodobých výzev, jako jsou, vyvážení poptávky a nabídky na elektrické síti, začlenění nových variabilních a distribuovaných zdrojů, zlepšení provozní efektivity, snižování nákladů pro všechny zákazníky.
Změna probíhá
Zatím nelze tvrdit, že elektromobily, coby součást nově vznikajícího ekosystému mobility, jednou zachrání podniky veřejných služeb poskytující elektrickou energii. Jisté však je, že změna probíhá. A společnosti, které vyrábějí elektrickou energii, mají v jejím vývoji zásadní místo.
Podle dřívějšího průzkumu, který si nechala vyhotovit technologická společnost Cleverlance od agentury Stem/Mark, by hlavním důvodem Čechů pro pořízení elektromobilu byl jeho ekologický provoz.
REKLAMA
Za největší výhodu to považují více než dvě třetiny dotázaných. Naopak největším problémem by byla jeho vysoká cena, kterou jako velkou nevýhodu uvedlo přes 60 % respondentů. Průzkum odhalil i vcelku zásadní rozdíly v aspektech, kterých si na elektromobilech všímají ženy a muži.
Přes množící se zprávy o ekologické náročnosti výroby a recyklaci baterií elektromobilů vnímá celých 65,5 % dotázaných jako nejvýraznější výhodu elektromobilů jejich ekologický provoz.
V očích Čechů je to tak vůbec nejvýraznější výhoda elektrického pohonu aut. Polovina dotázaných (50,4 %) však považuje za výrazný limit dojezd současných elektromobilů a ještě větším problémem je pak vysoká pořizovací cena. Ta je výraznou nevýhodou pro 60,4 % respondentů.
Jako nejoblíbenější způsob placení za nabíjení elektromobilu na veřejné dobíjecí stanici by si Češi vybrali platbu kartou přímo na stojanu nabíjecí stanice (60,4 % dotázaných).
Druhým preferovaným způsobem by pak bylo pravidelné měsíční vyúčtování za odebranou elektřinu (15,8 %). Platbu v aplikaci mobilního telefonu by upřednostnilo pouze 5,4 % dotázaných.
REKLAMA
„Nízká míra preference aplikace, jako platebního prostředku je v České republice zatím pochopitelná. Tento fakt vyplývá zejména z nízké informovanosti široké populace o výhodách aplikací, které mají stálí uživatelé elektromobilů k dispozici. Je to rozdíl oproti praxi v zahraničí, kde se k placení za dobíjení elektromobilů aplikace využívají ve velké míře,“ řekl k výsledku průzkumu Jiří Voldán Executive Director for Solutions Delivery v Cleverlance.
Průzkum odhalil i poměrně velké rozdíly ve vnímání kladů a záporů, kterých si na elektromobilech všímají ženy a muži. Vysoká pořizovací cena je problémem pro 76,8 % mužů, ale jen pro 43,5 % žen.
Stejně tak muži se mnohem více obávají drahé servisní péče o elektromobil (29,7 %) než ženy (pouze 12,4 %). Limitovaná životnost baterií elektromobilu by pak byla problémem téměř pro polovinu mužů (49,7 %). U žen je tato obava aktuální pro necelou čtvrtinu (22,1 %) z dotázaných.
Elektromobilita a gigafaktory
Faktem také je, že elektromobilita pro osobní dopravu je deklarovaným strategickým cílem EU. Do roku 2030 by se počet elektroaut z nynějších 5 milionů měl zvýšit na 65 milionů. Automobilky v poslední době masivně investovaly do největší technologické změny za mnoho desítek let.
Pro další rozvoj elektromobility je podstatná továrna na baterie v rámci EU – takzvaná „gigafaktory“. Mohla by vyrůst i v ČR. Ve hře je areál bývalého vojenského letiště v Líních u Plzně. Jednání se ale kvůli několika problémům v této lokalitě zatím moc nehýbou. Česku tak hrozí, že by mohlo o stamiliardovou investici přijít.
„V případě pokračující podpory e-mobility ze strany EU není vysoká závislost Evropy na dodávkách baterií z jiných částí světa uspokojivá. Délka období rozvoje e-mobility je samozřejmě závislá na rozvoji technologií jak výroby baterií, tak i alternativních řešení postavených například na vodíku. Rozšíření vodíku jako paliva pro osobní automobily je jedním z významných rizik celého projektu,“ uvedl už dříve obchodní ředitel UCED a odborník na novou energetiku Václav Skoblík.