Esport je na vzestupu. Vyplatí se do něj investovat?
Zdroj: Pixabay.com
Je segment elektronického sportu (esportu) nová marketingová i investiční příležitost? Vyplatí se investice do malých herních studií – týmů vývojářů, nebo je to spíše ruská ruleta? Tento segment v posledních 10 letech dramaticky roste. Sledovanost klíčových turnajů a mistrovství už dnes přesahuje čísla mnoha tradičních sportů.
Předseda Asociace českých herních vývojářů a člen představenstva Hospodářské komory ČR Pavel Barák pro server Investujeme.cz vysvětluje, že vzrůstající význam esportu potvrzují nejen čísla samotné sledovanosti, ale i tzv. „prize money“ – tedy finanční odměny, které vítězní hráči získávají.
„Zatímco vítěz u tradičního sportu jako je tenis získal za výhru na posledním Wimbledonu něco přes 2 miliony liber, vítězný pětičlenný tým jednoho z největších esportových turnajů The International ve hře DOTA2 získal za svou výhru 15 milionů USD,“ sděluje Pavel Barák.
REKLAMA
V Česku roste fanouškovská základna i zájem investorů
V článku společnosti Delotte se dočteme, že atraktivitu i narůstající popularitu esportu nic neupře, stejně jako zájem investorů a sponzorů napříč Evropou. Přidávají se profesionální kluby, které vytvářejí svým hráčům z virtuálního světa stejné podmínky, jako mají ti na klasickém hřišti. Zájem silné skupiny mladších fanoušků činí z esportu mainstreamovou zábavu a co do popularity umístil Evropu na třetí příčku hned za Asii a Severní Ameriku.
Podle průzkumu Deloitte esport již dříve někdy sledovalo přibližně 38 % sportovních diváků, přičemž nejoblíbenější je mezi Španěly (55 %), Italy (53 %) a Němci (38 %). To samé platí pro počet pravidelných diváků, kdy státy jižní Evropy a Německo představují největší podíl esportovních nadšenců mezi zeměmi zapojenými do průzkumu.
„Pandemie koronaviru napáchala škody v klasickém sportování a naopak zviditelnila veškeré online sporty a soutěže, které mohly pokračovat ve virtuální formě i po zavedení vládních restrikcí. Utrpěl také sponzoring, a to napříč všemi sportovními odvětvími,“ vysvětluje Filip Mikel, senior audit manager Deloitte a specialista na sportovní tematiku
REKLAMA
Esport dobře funguje v pandemických podmínkách
Odborník Partners Martin Mašát pro server Investujeme.cz uvádí, že esport je relativně nový segment zábavy a velice rychle nabývá na síle. Je to vidět hlavně v profesionalizaci některých jeho druhů. „Pokud profesionální elektronický sport začne zajímat více sledujících, tak se na něho nabalí sponzoři a kvalita, popularita a dostupnost velice rychle porostou. Stejně tak jako výdaje a zisky zainteresovaných firem. V současnosti již běží několik profi eLig, ve kterých lze nalézt jména zvučných profesionálních týmu,“ podotýká Martin Mašát.
Tento segment je dnes podle Pavla Baráka naprosto mainstreamovou záležitostí, která dobře funguje i v současných pandemických podmínkách, což potvrzuje i rozhodnutí jedné z největších amerických sportovních stanic ESPN, která začala v minulém roce vysílat esportové zápasy namísto tradičních sportů. „V ČR existuje několik esportových organizací, které by mohly být zajímavou investiční příležitostí, stejně jako využití sponzoringu esportových týmů a turnajů pro marketingové účely,“ popisuje předseda herní asociace.
Herní startupy jsou procentuálně výrazně úspěšnější
Investice do menších herních studií a startupů v oblasti gamingu může být velmi výhodnou příležitostí, obzvlášť při využití experta a expertních znalostí z oblasti herního průmyslu při posuzování kvality studia. „Výhodou herního studia je přímá orientace na produkt a relativně přímočarý životní cyklus. Studio pracuje na daném herním titulu, který je obvykle v horizontu max. 3 let dokončen, dostává se na trh a dochází k jeho evaluaci a tím i dané firmy,“ vysvětluje herní odborník Pavel Barák.
Úspěch herního titulu samozřejmě není možné zajistit, nicméně minimálně v rámci ČR v posledních 5 letech jsou herní startupy procentuálně výrazně úspěšnější při srovnání s jinými technologickými začínajícími společnostmi.
Platí, že Ministerstvo financí (MF) nedává jakákoliv investiční doporučení. Šimon Blecha z odboru komunikace MF podotýká, že elektronický sport a videoherní průmysl jsou odvětvím, které se v současnosti těší velké oblibě. „Při pohledu na nynější pozitivní trend stavící na značném zájmu mladších generací je přitom možné očekávat, že tento segment bude na svém významu dále nabývat,“ myslí si Šimon Blecha.
„Investice do vývojových studií je ruleta jako u každé investice do malých firem. Může se stát, že trefíte hvězdu typu Apple, ale ve většině případů plno takových komet může rychle zhasnout a je po investici,“ uzavírá Martin Mašát z Partners.