Filip Duchoň a Karel Šulc: Bankovní data zkvalitní finanční poradenství
Finančně poradenské společnosti mohou získat přístup k bankovním datům klientů. Jaké to bude mít výhody pro klienty a nároky na finanční poradce? Odpovídá Filip Duchoň, generální ředitel a předseda představenstva Fincentra, a Karel Šulc, místopředseda představenstva Fincentra.
Evropské nařízení PSD2 přináší i pro finančně poradenské společnosti možnost napojit se na bankovní data klientů s jejich souhlasem. Co připravilo v této oblasti Fincentrum?
Filip Duchoň: Fincentrum je první finančně poradenskou společností, která bude mít PSD2 systémově ošetřenou. Zatím ji na trhu nikdo nebyl schopen uchopit. Samozřejmě jsou s prvenstvím spojeny určité náklady a energetické výdaje. Ale podařilo se nám s několika velkými bankami propojení dosáhnout. Z toho můžeme těžit určité výhody pro naše klienty a naše poradce.
Karel Šulc: Dostáváme se nezadržitelně do „full digitální éry“. Naši klienti vyžadují čím dál širší servis. A my jsme první, kdo bude tento plný servis klientům nabízet. Poradcům to umožní lépe pracovat s klienty, bavit se o jejich výdajích a podobně.
Klient, který chce napojit jakoukoli jinou společnost na svou banku, s tím musí souhlasit. Proč by klient měl souhlasit s tím, aby měl k jeho datům z banky přístup poradce Fincentra?
Karel Šulc: Finanční poradce je jakýsi finanční lékař klienta. A privátní finance klienta logicky zahrnují i stavy a obraty na bankovních účtech. Pokud si klient chce přesně řídit svoje finance, a to je naše nabídka, tak by se měl s poradcem bavit i o penězích, které mu na bankovním účtu leží.
REKLAMA
Jaké konkrétní výhody získá klient tím, že umožní poradci nahlížet na jeho účty?
Filip Duchoň: Klient nebude muset při analýze přemýšlet, za co kolik utrácí. Pokud umožní poradci náhled na svůj účet, poradce získá přesné informace, které mu umožní velmi rychle navrhnout klientovi optimální řešení pro jeho finance.
Z praxe víme, že klienti neradi přemýšlejí, za co kde utrácí, kolik utrácí za jídlo, za bydlení, za zábavu… jaké výdaje jsou zbytné a jaké jsou nezbytné. Při klasické analýze si klient musí dát tu práci a výdaje zanalyzovat. Dá-li přístup svému poradci, veškeré výdaje mu zanalyzuje on a podle toho může doporučit např. nastavení pojištění mnohem přesněji.
Nehledě na to, že klient uvidí agregaci veškerých svých účtů z jednoho místa. A bude moci přes aplikaci MůjŠanon své účty i obsluhovat. Nebude muset chodit do jednotlivých internetových bankovnictví.
Karel Šulc: Je důležité naučit klienty mít jedno místo pro správu jejich osobních financí. Pro nás je to zásadní z pohledu retence zákazníků, kteří si zvyknou, že na klientském portále Fincentra mají všechny své finanční smlouvy na jednom místě.
Zásadní výhodou proti bankám pro klienta, neboť i banky budou využívat PSD2, je, že banky ve svém systému neuvidí pojištění či investice jiných zprostředkovatelů. U nás bude mít klient kompletní přehled.
Pro klienta znamená PSD2 možnost získat služby ušité na míru, protože s přístupem k bankovním datům budeme znát přesně jeho finanční situaci. A nemusíme utrácet za něco, co není třeba, naopak někde můžeme přidat. Bude to ale vyžadovat vyšší kvalifikaci finančních poradců.
REKLAMA
Fincentrum bude v podstatě v rámci PSD2 vyvíjet i internetové bankovnictví, kterým klienti budou moci ovládat své účty?
Karel Šulc: Nevyvíjíme internetové bankovnictví. Ale práce s účty je jedním z atributů PSD2. V rámci PSD2 jsou zatím možné náhledy, ale předpokládáme, že do budoucna bude možné i zadávání platebních příkazů.
Vyvíjíme komplexní klientský portál, který integruje veškeré finanční služby, které klient využívá. Toto banky klientovi nenabídnou.
Jaké nároky znamená napojení na PSD2 pro finanční poradce?
Karel Šulc: Vyznat se v datech. Ta ale budou systémem připravena a nebude to nic složitého. Nároky to bude mít zejména ve směru schopnosti přemýšlet nad penězi klienta komplexně. Pokud například část financí klienta, není efektivně využita, tak to bude vyžadovat větší pozornost poradce, aby věděl, co má klientovi nabídnout.
Jak jsou data klientů zabezpečena, aby nedošlo k jejich zneužití?
Filip Duchoň: Zabezpečení proti úniku dat je na nejvyšší možné úrovni, jak to vyžaduje PSD2. A v některých ohledech to jde i nad rámec nařízení. Poradce navíc má jen náhled na účet a nemůže s penězi operovat. To může pouze klient.
REKLAMA
Karel Šulc: Pro poradce to bude mnohem zajímavější práce. Budou dělat přesně to, co chtějí – analýzu klientů. Bude to znamenat mnohem užší vztah s klientem. Na druhou stranu jim to přinese mnoho nových obchodních příležitostí a bodů.
Pokud klient souhlasí, aby Fincentrum získalo náhled na jeho bankovní účty, kdo všechno bude mít k jeho datům přístup? Je to jen jeho finanční poradce, nebo i další osoby?
Karel Šulc: Bude to pouze jeho finanční poradce.
Fincentrum je první finančně poradenskou společností, která nabídne možnost využití PSD2 pro své klienty. Kdy očekáváte, že se přidají i další finančně poradenské společnosti?
Filip Duchoň: Určitě se najdou vyzyvatelé, kteří budou chtít být velmi rychle aspoň druzí. Myslím si, že je to otázka měsíců. Top pět největších finančně poradenských společností přejde na PSD2 v horizontu roku, roku a půl.
Karel Šulc: Není to ale jednoduchá ani levná záležitost. Nebude to tak, že každý malý hráč bude nabízet podobné služby.
Filip Duchoň: Konkurence je dnes taková, že dlouhodobě nebude chtít nikdo stát mimo hlavní proud. PSD2 přináší nové možnosti navíc, je to komfortnější pro poradce, kvalitnější služba…
PSD2 je novinka, která byla dána v život začátkem letošního roku. Banky postupně dávají možnost přístupu k bankovním datům klientů. Jaký očekáváte další vývoj v oblasti fin-tech pro finanční poradce?
Karel Šulc: Pokud se myšlenka PSD2 dostatečně ujme a klienti si na ni zvyknou, tak se většina věcí v poradenství zdigitalizuje. Finanční poradenství bude potřebovat další a další vzdělávání. A to povede k tomu, že se bude český finančně poradenský trh čistit, protože někteří nebudou chtít v tomto náročném prostředí pokračovat. To je ohromná příležitost pro kvalitní poradce.
Filip Duchoň: Když si představíme život finančního poradce za deset let, bude to život bez papírů, kde samotné sjednání smlouvy bude otázkou automatického natažení dat z databáze, klient smlouvu podepíše na obrazovce na mobilním telefonu, automaticky odejde svodka do back-office. Zde se automaticky načte, který poradce a z jaké struktury smlouvu zprostředkoval, zároveň odejde potvrzovací věta do pojišťovny, případně klient přímo zaplatí otiskem prstu nebo scanem obličeje z mobilního telefonu.
Před deseti lety byl problém, jak sepsat smlouvu a nic neopomenout, neudělat žádnou chybu při vyplňování formuláře. Za deset let toto bude naprosto marginální, protože robot za člověka ohlídá, aby nedošlo k nějaké chybě. Poradci se uvolní ruce a bude mít víc času na diskusi o cílech klienta.
Děkuji za rozhovor.